Gå til innhold
Arkivverket

[#68396] HO: Fusa: Anne Knutsdtr Eide/Bolstad etterslekt f. ca 1727- d. 1819

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har nå leita i kirkebøkene, men finner ingen barn til 1.2.1.1.5.2.8 Gjertrud Andersdtr Koldal som ble gift i 1820 med Anders Alfsen.Det hadde vært fint om noen kunne ha sjekket dette i bygdeboka fra distriktet.Det ser ut for at interessen for slektsboken er dabbet av-:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skal prøve å sammenfatte det som er kommet frem her. Jeg bør i hvertfall ha det klart til vi alle er tilbake etter påskeferien.Breivik antar jeg må være Brevik på Laksevåg (hørte til Askøy), og ikke noen av Brevik-stedene på Askøy.Vet vi hvor denne Anders Alfsen er fra? Hvilke bøker som kan være aktuelle å lete i?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Anders Alfsson Skår/Koldal 1767.1847. Sønn av Alf Olsson Femanger/Skår 1717-1803 og Kristi Larsdtr. Øvre Haga 1729-1818.g. 1 1804 Kristi Haldorsdtr. Berhovde 1782-1816.g. 2 1820 Gjertrud Andersdtr. Koldal 1796-1843g. 3 1844 Kristine Engelsdtr. Berlandstveit 1811-1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fint Arnfrid, jeg følte meg liksom ensom her!!Takk for det Kjell-Arne, fant dåpen til Anders, men var jo ikke helt sikker på at det var rett perso: Permanent sidelenke: LenkeEllers hadde jeg ikke fått med meg mer enn to ekteskap.Mor til Alf Olsen Femanger/Skår var vel Marta Andersdtr Åkre, hennes mormor har jeg som Ellen Kruse gm Claus Nilsen Høst. Krusenavnet minner meg jo og Loss-slekta hvor også dette navnet er kommet inn.Står det noe om han fikk barn med Gjetrud Andersdtr Koldal? Jeg har bar funnet en sønn med første kone, Hans Andersen Koldal 1814-1874 og hans kone Malene Jansdtr 1816-1882 var etterkommer til vårt prestepar.Var Kristine Engelsdtr datter til Engel Hansen Lundarvik/Berlandstveit og Brita Olsdtr Øyjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(29)Jeg har bare notert Hans 1814-1874 som sønn av Anders Alfsson og Kristi.Ja, Kristine Endelsdtr. Berlandstveit er datter til Engel Hansson og Brita Olsdtr. Øyjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

28: Kristi Haldorsdtr. Berhovde 1782-1816 var vel datter av Haldor Hansen Lundervigen f. c.a. 1742 og Christie Jansdatter Gjøen Berhofde (ca.1746 -1828). Han var 59 år gml. på Berhovde (Nerhovde?), Hålandsdalen Os v. FT 1801 bl.a. m. datteren Christi (19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjellaug (29) Du tenker sikkert på Maren Hansdatter Kruse (g.m. Rolf Jansen Greve) som vi antok kunne være oppkalt etter sin mormor (Jens Samuelsen Loss ukjente hustru).Krusenavnet minner meg også om Ellin Hansdatter Kruse (datter av Hans Kruse, ) muligvis g.m. lagmannen i Jemtland Claus Lauridsen (Laursen) Kruse. Kan hun istedet være den samme du har gm Claus Nilsen Høst, mon tro?På hvilken måte var Marta Andersdtr Åkre sistnevntes datterdatter?Prestefrua vår Eline Nilsdatter (Peder Rasmussens hustru) hadde nær forbindelse med forrige lagmann i Jemtland, s. Claus Laursens enke, Ellin Kruse, og vi leter jo fortsatt etter Eline Nilsdatters bakgrunn, så kanskje denne Høst kan være en ny ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge bygdeboken og Bakkevik, mener jeg det er, skal Elin Kruse og Claus Høsts datter Mette være oppvokst på Snilstveitøy hos Jens Søfrensen, så da nærmer vi oss vel noe, tenker jeg. Er denne Mette som var mor til Marta Andersdtr Åkre, mon tro?Noen som kan se hva som står under Åkre i Fysa og under Snilstveitøy i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

35: Det står mye om Mette og faren Claus (ant. lagmannen) i Tingbøkene, bl.a. at hun oppholdt seg ca. 1647 hos prestefruen Eline Nilsdatter i Strandebarm og en dag dro til forrige sorenskriver i Hardanger Jens Sørensen (Tornberg) og hustru Anne Jensdatter på Snilstvedt på Snilstvedtøya i Kvinnherad der hun på skorstensmantelen tok en nøkkel til sin mors kiste som var oppbevart på loftet i hans avlsgård Øye i Kvinnherad der foreldrene hadde bodd noen uker i 1643: 'Och Waar fuld Voxen och haffde klæder fornøden, der fore aff hende (Eline) da Weret begierende at hun (Eline) Wilde Were hende følg Achtig till Øye, osv.'Faren var iflg. ham selv frende av sorenskriver i Hardanger inkl. Halsnøy klosters bønder ca. 1635-52 Jens Sørensen Tornberg på Snilstvedt og Øye, begge i Kvinnherad:Han tilskrev bl.a. sammen med sin hustru i København 7 juni 1643 sorenskriver i Hardanger Jens Sørensen på Snilstvedt og dennes hustrue for å overlate sin lille datter udj Moders Wold der effter som tolforn, og ba om at Jens kunne ha oppsyn med hans goedz, for hva han skulle få godt betalt, osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Christian, vi har jo noen funderinger omkring dette fra tidligere. Sitter akkurat og leser på det.En annen vestlandsk slektsforkser som har forsket litt på dette har en hypotese som går ut på at Elin Nilsdatter var g 2 ganger, 1. gng med Claus Lauridsen som vel var sønn av Laurids på Bergenhus, 2. gng med Hr Peder Rasmussen. Videre lurer han på om Anne Jensdatter gm Jens Søfrensen kan være identisk med Anna Loss gm Hans Pedersen, og at dermed Kruse-navnet har kommet inn som døpenavn hos de siste via Hans Pedersens mor.Uff, nei her er det visst mye å forske på enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Angående Mette Clausdtr Høst så har jeg henne gift 3 ganger:1 Anders Torbjørnson Vindenes som da skal være far til Marta Andersdtr Åkre Han var klokker og skal ha dødd ca 1691 på Åkre2. 2/2-1693 med Mons Davidsen Tuft han var serjant og døde ca 1700 far til Mette Monsdtr Åkre f 1694 gm Samson Steensen Lygre Lenke Dvs hun var bare 16 år gammel - er det rett?3. i 1701 med Engel Jansen Bolstad 1675-1704 Har ikke funnet barn her.Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Kjellaug. (38) Jeg har og Mette Clausdatter Høst (1652-1734)i mine slektsnotater. Jeg har funnet henne gift 4 ganger.Mette var gift 4ganger Gift 1g med Anders Torbjørnson Vindenes død 1691 og bosatt Åkre Gift 2g 1693 m Mons Davidson Tuft (1648-1700) gift 3g 1701 m Engel Jonson Bolstad (1680-1704) og g4g 1722 m Sjur Olson Lote fra Kinsarvik(1683-1742) bosatt Åkre. Mette hadde 3 barn med Anders, Det er oppgitt at hun har to barn til, det ene er Mette, navnet på det andre er ikke oppgitt. Om hun er født i Bergen eller Flensburg er noe uklart.Dette antar jeg er funnet i bygdebøker:)Mvh Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sigurd Høst skriver på DIS Danmark bl a:'Etter det jeg kjenner til har det bare vært to slekter Høst hos oss. Den ene er etterkommere etter en Claus Høst som fikk borgerskap i Bergen i 1650, han var skomakermester og skal ha kommet fra Flensburg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Med andre ord var Mette 70 år da hun giftet seg med den 39 år gamle Sjur Olsen!Det står ikke i kirkeboka at hun var enke, men heller ikke 'pige'' for den saks skyld.Er det skifte etter disse ektemennene hennes montro. Får ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, og nettopp dette er jo et problem med databsen over vigde i Os. Det har vi sett før, at når det ikke står i KB om bruden var pike eller enke, så skrives det pike i databsen. Dette er nevnt i den dbetten jeg lenket til i 41) også.I fornindelse med Orning-arbeidet mitt har jeg fått noen utrolig dyktige kontakter i Danmark. Skal jeg ta kontakt med dem og høre om de har noen opplysninger om Høst og Kruse?Jeg forstår det slik at Høst kom fra Flensburg, men hvor kom Kruse fra? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, ingenting å finne. Men jeg ser tre Anderssønner fra Åkre som gifter seg. Hans Andersen i 1731 Men han er muligens sønn til den Anders aakre som vi finner i 1701: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=1701sba&gardpostnr=9902&personpostnr=9902#nedre>LenkeAnders Andersen i 1732 Kan og være sønn til han overTorbjørn Andersen i 1734. Han er ikke i ft 1701, så da er vel ikke han heller deres sønnDet er vel muligens Mette som er enke på Åkre i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du kan jo se om dine kontakter har noe. Ellers ser jeg at det er Kruse både i Sverige, Tyskland og Danmark på 1700-tallet.Annas dåp skal være her til venstre, det er og en på høgre siden. men foreldras navn står ikke: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kruse er jo adelsslekt også, så der er det vel sjanse for å finne noe. Men vi vet jo ike hvor de kom fra i Danmark, eller om de kom fra et annet sted.Er det Lille Linga og Loss vi finner blat fadderene, Kjellaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.