Gå til innhold
Arkivverket

[#68570] Lars Olsen Roko og Daarthe Olsdatter Krogsti, Løten

Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Søgaard

Kirsti Nilsdatter har riktig alder i 1801. Hun er døpt 29/9 1754, men hun er datter av Nils Mikkelsen gift med Kirsti Nilsdatter i Weideborg, så her er det feil i Løtenboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Men hvem Arne er sønn av Ole Olsen Klæpa(stuen) og Lisbeth Knudsdatter? Arne med Kirsti eller Arne med Dorthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Aldersmessig er det Arne Larsen gift med Dorte Jakobsdatter dersom folketellinga 1801 gir nogenlunde riktig alder. Adresse ved giftermål peker mot den andre Arne.Folketellinga 1815 i Løten har bare med Arne Larsen og Kirsti Nilsdatter husfolk på Sande. Det tyder vel på at Arne Larsen på Kolset er død i mellomtida. Noe som ikke er urimlig for en som er født 1754.Jeg har ikke sett om Arne og Dorte har fått noen barn og hvem som eventuelt er faddere.Ellers har jeg funnet en mulig far til Lars Olsen Flagstad ved nøyere gjennomlesing av Løtenboka. Ole Nilsen Årsrud kjøpte Flagstad i 1717 og hadde garden til 1720. Løtenboka sier at Ole Nilsen kjenner vi ingentingen til. Det er mulig han tok igjen en husmannsplass eller et føderåd og fortsatte å bo på Flagstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter å ha sett på faddere til Arne og Kirsti sine barn, de jeg har funnet, ser jeg at Mikkel Larsen, som eventuelt er Arnes bror er fadder to ganger. Dessuten er flere faddere fra Roko og Veideborg, altså slektninger, ikke bare naboer. Dersom vi kunne finne igjen Arnes begravelse som da er etter 1815 og fått bekreftet at alderen i 1801 er feil, så har vi riktig person. Dersom Arne var 35 år 1801, så var han uvanlig ung om han giftet seg i 1783, men umulig var det ikke. Hvorfor skulle han finne ei kone som var 12 år eldre dersom hun ikke hadde litt eiendom. Nå kom første barn 7 måneder etter forlovelsen, så de var vel nødt.Jeg funnet barna Lars døpt 23/5 1784, Lisbet døpt 29/1 1786 og Kirsti døpt 28/3 1792. Etter folketellinga så mangler det Nils, Lars og Anders. I tillegg må Lars dødpt 1784 vær død før 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Kirsti Nilsdatter døde 27/8 1817 i Sandeeie 63 år, mens Arne Larsen døde i Sandeeie 1/3 1822, da ble han oppgitt 68 år, altså født 1754!!Har jeg oversett dåpen til noen av barna, Thor sier at de bodde blandt annet på Grimset, men ingen av de barna jeg har funnet er født der. Ellers er det mulig at noen er født i Romedal. Sande ligger på grensa tiul Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Sverre! Er nå tilbake etter en liten påsketur. Håper øynene er litt friskere nå. Ser at jeg har blandet navn i et par av innleggene.Etter dine to siste innlegg kan vi vel slå fast at sønn av Lars Olsen Flagstad og Lisbeth Knudsdatter er Arne Larsen Klæpa(stuen) og han ble gift med Kirsti Nilsdatter Rokoholen. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Håper du har hatt ei fin påske. Jeg er så sikker som jeg kan bli på at det er riktig Arne. Jeg er noe usikker på om han hadde to sønner som het Lars eller om det er mer rot med aldersopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Da har jeg funnet igjen Nils døpt 21/2 1788 i Hørsandstuen med en eller to slektninger som faddere. Anders har jeg ikke funnet igjen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg har også sett etter Anders, men fant ikke dåpen hverken i Løten eller Romedal. Derimot fant jeg Randi, døpt 22.6 1794: (venstre side, nederst) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Og da skulle dette være hele familien: Arne Larsen, f. Klæpastuen, Løten. Døpt 28.4. 1754 og Kirsti Nielsdatter, f. Rokostuen, Løten. Døpt 29.9. 1754. Paret ble gift 10.10. 1783. Barn: (1) Lars, f. Kiøstad, Løten. Døpt 23.5. 1784. Begravet 10.6. 1788 i Romedal. (2) Lisbet, f. Skjervestuen, Løten. Døpt 29.1. 1786. (3) Nils, f. Hørsandstuen, Romedal. Døpt 21.2. 1788. (4) Lars, f. Hørsandstuen, Romedal. Døpt 28.3. 1790. (5) Kiersti, f. Sandestuen, Løten. Døpt 28.3. 1792. (samme dåpsdato på Lars og Kiersti) (6) Randi, f. Sandestuen, Løten. Døpt 22.6.6 1794. (6) Anders, f. ca. 1795. (dåpen ikke funnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Du har funnet dåpen til Anders!! Les gjennom 'Randi' en gang til. Randi Sanne er fadder. Det skal være 5 faddere og skrivemåten med adresse passer ikke på et barn. Presten har glemt å skrive hva barnet skulle hete, han har bar skrevet foreldrenes navn og navnet på fadderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.