Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#68590] Bestemor til Arne Bendiksen hette Iverina Petrina Furnes

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det virker unektelig litt merkelig at man uten noen form for kilder eller slektsrekke kommer opp med en person som levde på 1600-tallet. Terje skrev da heller ikke at Johannes Nilsen Ese levde på 1600-tallet, - det var det Kjellaug som informerte om.Kan Terje komme med en slektsrekke fra Johannes Nilsen Ese frem til vår tid?Arnfrid

Gjest Terje Sande

Hastverk er lastverk sies det, og her var eg litt for hastig. Jørgen Olson (-1801) på Ytre Midttun var gift tre ganger, og både i det første og det siste ekteskapet hadde han en sønn med navn Ole.Ole (1752-1840) fra det første ekteskapet bosatte seg i Vesetvik i Gulen og fikk blant annet sønnen Anders (1792-1854). Denne Anders bosatte seg på Furnes i Gulen og fikk der blant annet datteren Marthe (1818-1887) som da er mor til Iverine.Ole (1775-1859) fra det tredje ekteskapet er via sin mor en etterkommer etter denne Johannes Nilsson Ese. Moren var Guri Olsdtr. Midttun (-1800). Hun var datter av Ola Colbeinson Takle (1715-1784) som igjen var sønn av Colbein Johannesson Asheim (1683-1734). Hvem som var far til Colbein kan vel de fleste gjette.Men problemet var altså at eg vel hastig blandet sammen de to Ole-ene på Midtun, slik at så langt er det intet kjent slektskap mellom Arne Bendiksen og de andre omtalte personene.Til (20): Dette gjelder nålevende personer så da må en vel være forsiktig med å navngi de her. Men eg skal se om eg finner igjen epostadressen din Kjellaug.

Gjest Terje Sande

Hastverk er lastverk sies det, og her var eg litt for hastig. Jørgen Olson (-1801) på Ytre Midttun var gift tre ganger, og både i det første og det siste ekteskapet hadde han en sønn med navn Ole.Ole (1752-1840) fra det første ekteskapet bosatte seg i Vesetvik i Gulen og fikk blant annet sønnen Anders (1792-1854). Denne Anders bosatte seg på Furnes i Gulen og fikk der blant annet datteren Marthe (1818-1887) som da er mor til Iverine.Ole (1775-1859) fra det tredje ekteskapet er via sin mor en etterkommer etter denne Johannes Nilsson Ese. Moren var Guri Olsdtr. Midttun (-1800). Hun var datter av Ola Colbeinson Takle (1715-1784) som igjen var sønn av Colbein Johannesson Asheim (1683-1734). Hvem som var far til Colbein kan vel de fleste gjette.Men problemet var altså at eg vel hastig blandet sammen de to Ole-ene på Midtun, slik at så langt er det intet kjent slektskap mellom Arne Bendiksen og de andre omtalte personene.Til (20): Dette gjelder nålevende personer så da må en vel være forsiktig med å navngi de her. Men eg skal se om eg finner igjen epostadressen din Kjellaug.

Gjest Kjellaug R. Petit

Jørgen Olsens skifte:'Skiftet er datert 3. desember 1804 og forteller om hans barn i tre ekteskap: 1) med Søgnie Knudsdatter hadde han sønneen Ole J. Wesetvig og Hans J. Nævedahl, 2) med Kari Olsdatter Nicolay Undertun og Søgni J., g.m. Hans Ellingsen Røe, og 3) i tredje ekteskap: Ole J. Ytre Midtun, Jørgen J., tjener i Nordgulen, Michel J., 19 år, i Nordal, Claus J., 17, Bertel J., 14, og Kari J., g.m. Simon Pedersen Nævedal.'Da falt slektskapet mitt til Arne Bendiksen i grus!OK, jeg har din Terje.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.