Gå til innhold
Arkivverket

[#68684] Oppslag i bygdebok for Fana

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror nok Øikaas må være et bruk, f eks under Møllendal eller Solheim. Der var det jo mange som arbeidet. Jeg har aldri hørt det navnet på noen gård, men skal sjekke i bokkilder.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er ihvertfall ganske sikkert at Lars har funnet de rette, alder passer, samme sted og han var enkemann.Skal vi da tro at det er deres sønn som gifter seg med Susanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg viser til innlegg nr.7.Jeg har også vært opptatt av denne familien på Nattland. Tjener Nils Monsson og Susanne Torjersdatter fikk datteren ,Maria, i august 1819 (ikke 1818 som det står i 'Døypte i Bergen 1816-1894). Foreldrene var ikke gift på det tidspunktet. Jeg vil vite om noen har en oversikt over hvor denne Maria ble av ?M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Maria blir vaksinert i okt 1825, samtidig med søsteren Ann. Hun konfirmeres i 1835, da uten opplysninger om foreldre eller bosted, men ref til vaksinasjonen viser at det er den rette Maria. Begge deler finnes i KB for Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hva står det i margen ved Marias dåp? Permanent sidelenke: Lenke Synest det står noe om 3. uægte børn og at det er lyst for dem, men er langt ifra sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Marie Nielsdtr gift med Ole Larsen Ytre Hamre i 1853 Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Klokkerbok nr. D 1 (1832-1867), Ekteviede 1853, side 86. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette var en fin utvikling i saken. Med hensyn til navnet Maria, De kalt jo en sønn Magne trolig etter Susannes morfar (mora het Anne Magnesdtr.) Kan det ikke da tenkes at Maria kan være oppkalt etter en av oldemødrene? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg er fremdeles ikke sikker på at det er rett Nils Monsen, han var jo på Milde da han giftet seg og der var det da en annen Nils Monsen konfirmert i 1813: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Såvidt jeg kan lese av ekteskapet i 1819, står det om Nils at han var ungkar, soldat og tjener på Birkeland. Jeg kan ikke se noe der som antyder at han var fra Milde.Se første lenke i innlegg nr.5. Susanne var tjener på Nykrohnborg, men hun var født på Store Milde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, du har rett i det. Jeg leste hva Lars skrev og såg ikke godt nok etter. Så muligheten er der da med andre ord.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.