Gå til innhold
Arkivverket

[#68697] Aner til Kristine Johansdtr f 1853 Grong N-Trøndelag

Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Foreldrene/ anene til Kristine Johansdtr f 1853 Grong N-Trøndelag. Fant henne da hun giftet seg 26.12.1884 m Lauritz Kristian Andreasen f 1863 Svolvær. Krikebok Vågan Vågan 1884-1890 side 170 nr 28 Lenke Ser at faren heter Johan Nilsen. Derfra er jeg usikker på om jeg hadde sporet av. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Odd. Tusen takk. Her finner jeg henne konfirmert side 178 nr 27. Lenke. Det er her jeg er redd for å spore av. Da vil jeg få etterkommerne på nakken. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Aud. Tusen takk. Det var her jeg var redd for at jeg kansje hadde sporet av. Da hun giftet seg var farens navn skrevet Johan Nilsen. Da hun ble konfirmert: Foreldrens navn. Johan Nilsen og Anne Marianne Jakobsdtr. Ved Dåp: John Nielsen og Anne Marie Jacobsdtr. Det er dette jeg ikke er sikker på. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Ut i fra kirkeboken når Laurits og Kirstine gifter seg så står det jo at hun er konfirmert i Kolvereid i 1870...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Erlend. Tusen takk. Jeg ser at da hun giftet seg skrives Kristine Johansdtr. Faren skrives for Johan Nilsen. Kristine får en datter Gerhardine Kristine side 118 nr 158 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2634&idx_id=2634&uid=ny&idx_side=-120>Lenke før hun gifter seg med Lauritz. og hun bruker navnet Christine Johnsen f Grong og konf. Kolvereid. Lauritz og Kristine får et barn Kristian side 97 nr 39 _

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Aud. Tusen takk. Det vil jeg også si til alle som har deltatt i denne debatten, og håper på mere hjelp. Det er et spørsmål om ikke dette er er sporet. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg finner ingen konfirmasjon i Kolvereid for Kristine Johnsdatter/Johansdatter i 1870. Ved vielsen er hennes fødselsår oppgitt å være 1853, når hun får første barnet 1857 og ved Kristians dåp 1859 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Aud. Her finner jeg en datter Johanne Marie f 20.02.1892 Svolvær. side 36 nr 68. Her er årstallet til Kristine f 1855 hvis jeg leser riktig. Lenke Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til innlegg 3. Dette kan vel være Kristine som Per har funnet konfirmert i Kolvereid i 1873, i ft. 1865 for Grong, bosted Jaamafjeld: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1742&kenr=007&bnr=0038&lnr=000>LenkeKonfirmasjonen i Kolvereid: (samme som i innlegg 3):Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Kolvereid, Ministerialbok nr. 780A06 (1857-1874), Konfirmerte 1873, notat- og visitassider m.m. 0, side 178. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Fødselsåret i (14) som Kristine oppgir ved dåpen til Johanne Marie er vel 1855.Vi kan utelukke Kristine fra Kjølstad etter det Randi har funnet i (16); da er det nok Kristine du har funnet i (3) som må være 'den riktige', Per. Hun var jo 18 år ved konfirmasjonen i 1873 som stemmer med henne jeg fant døpt i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det er blitt feil i lenke til Kristines mors dåp i 1823. Håper denne blir riktig: Lenke Ane Maries mor heter Kristina Thomasdatter så vidt jeg kan se - og far Jacob Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Randi og Aud. Dere har gjort en fantastisk jobb. Tusen takk. Det jeg har i (3) og Aud i (17)ser ut til å være riktig. Jeg får se på dette litt til før jeg legger det ut for etterkommerne. Idag er det jo status å være same eller av samisk slekt og gudsjelov for det. Jeg hadde også håpet på at noen (etterkommere) fra Grong/Kolvereid kunne sitte inne med kjenskap til dette og kom inn i debatten. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Per - så fint at det ble en avklaring til slutt. Her er enda en bekreftelse på at Ane Marie ble gift ble John ( - også skrevet Johan !) Nielsen: LenkeJeg mener John/Johans første kone het Elisabeth/Lisbeth (har funnet en datter av dette paret, født i 1825), men det er jo ikke interessant i denne sammenhengen.- du kan jo ta kontakt med etterkommerne som driver områdene i dag (19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Aud. Jeg er også intresert i John første ekteskap og og deres datter født i 1825. Kansje sporer jeg en sammenheng? Tusen takk. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg mener å se at det ved enkemann John Nielsens giftemål med Ane Marie står at hans avdøde kone het Lisbeth Nielsd. Da tror jeg de døper en datter: Marithe, her (nr 6)- født 24. juli 1825 og døpt 9. april 1826. Jeg har ikke funnet vielsen, men de er gift ved Marithes dåp. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- her er det også en interessant konfirmant (nr 12), Eli Lenke men her er moras navn Lisbeth Andersdatter ... Eli er født og døpt i Frostviken (?) i Sverige i 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.