Gå til innhold
Arkivverket

[#68868] Børsemaker Jon Netto på Eidsvoll verk


Gjest Trond Bækkevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Bækkevold

Søker informasjon om børsemakeren Jon Netto på Eidsvoll verk. Vet dessverre ikke når han er født eller når han døde. Farsnavnet er dessverre aldri nevnt. Han var sannsynligvis i live i 1762. Han leverer ca 1757 36 Rifler til Skiløperkorpset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er et spesielt navn, og ingen heter det i 1801. Derfor lurer jeg på om det kan komme fra et gårdsnavn.Rygh, norske gårdsnavn: Lenke fra Skiaker i Oppland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Kilden er grei nok, det er en serie dokument som følger prosessen rundt anskaffelsen av disse riflene i åra 1749-63, og Jon Netto på Eidsvoll verk er nevnt i flere av dem. Det eldste fra 1757, og siste gang i 1762. (Kommanderende general II, D 85, legg B). Jeg vil tro at han er ført i 1762 manntallet, men da med farsnavn, og slik blir han 'usynlig'. Kan det finnes et skifte? Jeg skulle gjerne visst når han levde og plassert ham i en familiesammenheng. Navnet har også fått meg til å stusse. Interessant innspill fra Berit. Takker dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.