Gjest Jörgen Ingman Skrevet April 22, 2009 Del Skrevet April 22, 2009 Hej!Undrar om man kan säga att Kjell är en standardiserad stavning av Kjøl, eller är Kjøl ett helt eget namn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjellaug R. Petit Skrevet April 22, 2009 Del Skrevet April 22, 2009 Jeg vil tro at Kjøl kommer fra Kjølv - en kortform av Todolf: http://mammanett.no/navn/index?filter0=0&apage=KMens Kjell skal være et kortform av Kjetil (se samme link)Jeg kan jo ikke garantere at denne siden har det riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jörgen Ingman Skrevet April 22, 2009 Del Skrevet April 22, 2009 Tack!Det verkar troligt som du säger att det är olika namn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Britt Eide Skrevet April 22, 2009 Del Skrevet April 22, 2009 Hei. Her på traktene er Kjøl et etternavn og henviser til et sted her på nordmøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 22, 2009 Del Skrevet April 22, 2009 O. Rygh: 'Norske Gaardnavne'. 147. Kjøl. Udt. Kø:£. -- Kiiøll 1559. Kiøll 1590. 1643. Kiøl 1667. 1723.Kunde være *kj&bmaapeno;lr m., Kjøl, overført om en Fjeldryg, især en saadan, hvorover der gaar en Færdselsvei (Indl. S. 60). Efter Stedsforholdene tror jeg dog snarere, at det er *kjóll m., Fartøi, som i Navne synes at være brugt om Høider, som man har sammenlignet med et (hvælvet) Fartøi, og som nu er blevet dels til Kjul, dels til Kjøl. Gaarden ligger nær Fjorden og ikke høit og synes at have faaet Navn efter en fremtrædende, lang og smal, isoleret Fjeldknaus mellem Gaarden og Stranden.(-Siden dette med gårdsnavn også dukket opp.)IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Maersk Hansen Skrevet April 23, 2009 Del Skrevet April 23, 2009 Jeg vil tro det er et naturnavn (Kjöl= fjeldryg) af samme type som de Islandske mandsnavne Jökull og Bergur, samt Sten og Ketil (grydeformet struktur i fjell ved en foss).Til samme äldgamle navnetype hörer dyrenavne som Björn (Birna), Ulf (Ylva), i hele Norden på Island også Hjortur, Valur (en Falk), Hreinn, HruturLars Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts