Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#69363] Oppslag ønskes Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn.

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Kan noen med tilgang til Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn, trolig under gård 45 Vaksdal, se hva som står om familien tilSesilie Andersdatter fra Samnanger gm Ole Olsen fra Samnanger. Sesilie hadde barna Kristianne, f 1842 i Samnanger, gm Nils Andersen Vaksdal, og Nilsine, f 1845 i Samnanger, med sin 1. mann Nils Nilsen Kvtingen som druknet i 1845.Dessuten hadde hun Anna og Anders med sin andre mann Ole Olsen. Sesilie og Ole ble g i Samnanger i 1850. Datteren Anna er født i Samnanger, mens Anders er født i Vaksdal.Står det noe om hvorfor familien flyttet fra Samnanger og bosatte seg i Vaksdal?Hvor ble det av Nilsine? Jeg finner en Nilsine Vaksdal som pasient på Nevengården i 1900, som passer i alder. Er det henne? Var hun gift? Hadde hun barn?Hvordan gikk det med Kristianne og Nils' barn?Sesilie og Oles barn, Anna og Anders, mener jeg å ha funnet igjen i Bergen, begge med egne familier.Håper på hjelp!Mvh Arnfrid

Gjest Vibeke L Hansen

Hei ArnfridDette står på s 504 i Vaksdal 1:1852; skøyte for 500 spd til Ole Olsson Lauvskard f 1826, g 1850 m enkja Cecelia Andersdatter Kvitingen f Grønsdal 1812-1868. Sjå Samnanger 1 s 422 og 579.Cecelia Andersdatter g1gm Nils Nilsson Kvitingen 1803-1845. Ole og Cecelia hadde ikkje born. Cecelia hadde desse døtrene i det 1. ekteskapet: Kristianne 1842-, gm Nils Andersson Vaksdal, bruker her. Nilsina 1845-, ug.Ved skiftet etter Cecelia Andersdtr vart bruket utlagt til enkjemannen Ole Olsson. Han gav skøyte 1870 til versonen. Ole Olsson g2g 1869 m Anna Eriksdatter f 1835. Dei busette seg i Bergen då dei hadde late garden frå seg til neste bruker. Barn: Cecelia 1869-.Videre står det om Nils Andersson Vaksdal og Kristianne..Mvh Vibeke

Gjest Vibeke L Hansen

Videre med Kristianne:1870 skøyte til Nils Andersson Vaksdal 1841-1930 gm Kristianne 1842-1934, stykdtr åt den førre eigaren. Nils var frå Vaksdal bnr 16. Sjå ovanfor.Born: Anna Maria 1863-, b Vaksdal gm Anders Tolås. Sjå ættesoga. Anders 1868-, bruker her. Cecelia 1873-, b Vaksdal gm Einar Hausvik. Sjå ættesoga. Nils 1875-. Sjå bnr 16. Fosterdotter: Sofie Margrete 1880-, gm Ole Faugstad. Sjå ættesoga.1931 skøyte til Anders Nilsson Vaksdal 1868-1962, bonde, emissær og likningssjef gm Angelique Cathrine 1869-1916, dtr åt ingeniør Henrik Ege og kona Albertine f Hambro. Angelique Cathrine g1g 1891 m folkehøgskulestyrar Hans Christian Hambro, Garne. Sjå Ytre Arna s 45 og Arna s 17.Born: Johan 1892-, agent b Bergen gm Anna Rosenberg Christian Hambro 1903-1976, mylnearbeidar, b her Angelique Kristianne Ege, 1905-1918 Gunvor Alberthine Ege 1907-, b Vaksdal gm Lars Bjørsvik. Sjå ættesoga. Karen Alvhild Ege 1909-, b Vaksdal gm Albert Faugstad. Sjå ættesoga. Nancy Marie Ege 1912-, b Vaksdal gm Olav Faugstad. Sjå ættesoga. Normann 1914-, b Vaksdal. Sjå ættesoga.Det var alt.Vibeke

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Vibeke,det var flott.Men bygdebokforfatteren har da tydeligvis ikke fått med seg at Ole og Sissel fikk to barn sammen, Anna f 1851 i Samnanger [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-9>Lenke og Anders Olai f 1857 i Vaksdal Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har funnet dem konfirmert og i Bergen som voksne og med egne familier. Boken er jo fra 1981, så det er da litt merkelig. De er sammen med foreldrene i FT 1865 også.Det med Nilsine, at det står: 'Nilsina 1845-, ug.' må vel kanskje også sjekkes nærmere. Som sagt bor der en Nilsine Vaksdal f 1845 på Nevengården i 1900. Det står en g for gift, men det er jo ikke alltid det stemmer, fhv fabrikkarbeiderske og fattigunderstøttelse. Hun kan jo ha vært ansatt ved f eks Arne Fabrikker. Mulig jeg kan finne noe ved byarkivet. Jeg har heller ikke funnet dødsfallet hennes.

Gjest Arnfrid Mæland

Flott.I den andre debatten har jeg lagt inn ut- og innflytting i 1851-1852.Også deres stesønn Mons flyttet sammen med dem, men han var vel trolig g ved FT 1865.Skal se om jeg finner han.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.