Gå til innhold
Arkivverket

[#69390] Ole Thorsen Kragerø, 'borte på sjøen'

Gjest Unni Sandén Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

FOTO1.ASC 1/5 3.4 kb 04.02.1890,Ole Lyngstøl Bjørnevejen Brudepar,191De var hos fotografen 4 februar 1890 så det kan jo være på det tidspunktet de giftet seg og så fikk de første barnet i september. Er nok de dette vil jeg tro.Det er fotograf Jan Hasseleid i Kragerø som er eier av frk. Børresens fotoregister. Du kan eventuellt bestille kopier av disse bildene av ham.Her er en internettside som han har: http://www.hasseleid.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag vet ju inte exakt, men om det stämmer att yngsta sonen Olaf Morgan f april 1899 var ungefär 18 månader eller 1 1/2 år när Ole förliste, så bör det ju ha varit tidigare, hösten 1900 eller kanske en bit in på 1901. Det är från början muntliga uppgifter jag fått. Vilket skeppet är var vet vi inte alls, en gissning bara att det kanske kunde var Flora, eftersom Ole arbetade där under 1900-tellinga.ska kolla fotograflänken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag är så nyfiken så jag spricker nästan, men kan inte hitta fotona i den länken, antingen fungerar inte sökfunktionen, eller så fattar jag inte hur man gör, eller är bilderna från ett annat register?Unni, (jättenöjd ändå naturligtvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bildene er fra forskjellige register som Hasseleid eier. Han har scannet endel 'prøver' som er lagt ut på den websiden. Klikk på HER i 'Du kan søke her'. Så kan du velge 'alle bilder', så får du opp bildene i grupper av 10.De aktuelle bildene vi har snakket om av Ole sin familie ligger nok ikke på websiden. De må bestilles og blir normalt kopiert slik man gjorde før, på papir. Vet ikke om han leverer dette digitalt, men du kan fylle ut kontaktskjema og spørre. Han er en veldig hyggelig kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, då förstår jag. Ska kontakta honom.Hm, vet du var Bjørnevejen och Biørnebyen är? När första barnet Ingeborg föddes bodde Ole och Mina i Skrubben, Oles föräldrar i Räkevig, och Torbjörn Thorsen, det borde vara Oles bror, i Hanodden. Andra barnet, Toralf Joachim föddes 16 oktober 1892 på Taatø, Skaatø, där är förresten pige Elise Lynstøl af Kragerø fadder:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skåtøy i Skåtøy, Klokkerbok nr. I 3 (1884-1898), Fødte og døpte 1892, side 92. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7816&idx_id=7816&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på baksidan av detta foto står 'mamma', 'tante Mina' och eftersom vi kan jämföra med flera foton av 'mamma', Johanne (Minas syster)så måste det vara Mina till vänster.

bilete6969.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här är samma systrar igen, Mina längst till vänster mörkklädd och Johanne till höger om henne, mitt i bilden, ljust klädd. Enligt baksidan av det fotot är det från deras yngsta systers bröllop sommaren 1903, men vi har inte hittat det bröllopet heller, det är i Risör. Det där är en del av fotot, det står fyra barn runt Mina, i mörka kläder, men det finns flera brudepiker, så någon av flickorna kan vara bland dem.

bilete6970..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Fine bilder, Unni, morsomt å se :-)Legger ved et kart som viser noen av disse stedsnavnene du spurte etter. Håper det kan være til litt hjelp. Mulig du kan klikke i kartet for å få det tydligere fram.Ellers var det jo vanlig at giftet skjedde på det sted kvinnen kom fra. Bildet ble nok tatt hos fotografen, men det kan vel tenkes at det ikke er tatt samme dag, men her er jeg usikker.

bilete6971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack, det var en fin karta!Men då måste jag ju fortsätta, och passa på och fråga om Kirkeholmen. Ole Thorsens föräldrar o syskon bodde mycket där och jag har på gulesider hittat tre Kirkeholmer i Kragerö,(fyra om man räknar Kjerkeholmane som två), men tycker att de Kjerkeholmane som är på 'din' karta verkar vara de enda möjliga som en 'trælastfor.' kan få plats, så nu undrar jag förstås om det var där, och också om du eller någon annan vet något om 'Kirkeholmens trælastfor.' ? Lenke unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så mycket! både för info om Kirkeholmene, det var intressant, och roligt att få veta platsen, och för bilden, vackert är det :) !Nu måste jag meddela en ändring: Det att Ole Thorsens yngsta var bara 18 månader när fadern gick bort stämmer kanske inte, uppgiftslämnaren vacklar, det är 1 1/2 år mellan de yngsta barnen, så det kan vara en sammanblandning. Så det kan ju vara det skeppet Flora du hittade som är det rätta. När i 1903 förliste det?Vi uppfattar det som att Mina är sorgklädd på fotot, och också en ung flicka som inte syns här, men som skulle kunna vara hennes dotter. Men tyvärr vet vi inte säkert att det bröllopet var i 1903, det kan vara 1904 också, vi har inte hittat det i kyrkböckerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skrev fel alternativt år ser jag, 1902 är alternativet och inget annat.Och så gjorde jag en ny tråd om Tolma Torjusens och Christoffer Tegnérs bröllop, men den hamnade fel, jag ville lägga den i Aust-Agder, men den är visst i brukarforumet, hittar ingen delite-knapp, går den att flytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack ska du ha, Erling,jo, det måste vara Kristoffer. Jag var inte säker om han var sjöman, men hans pappa 'var i den svenske marine'. Jaså han reste redan 1905. Tolma och barnen Viborg och Alfild har jag nyss hittat i Ellis Island-filerna, de anlände 12 okt 1910, och skulle till maken Christoffer Tegner, Oakland, Californien. De hade då inte varit i USA tidigare. Där står faktiskt att Viborg är 6 år, så då kan han vara född 1904.ämnet om bröllopet är i 'Generellt' ser jag, sätter hit: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

hittade Minas flytt från Söndeled till Kragerö 30/10 1889, (längst ner vä sida):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled i Søndeled, Ministerialbok nr. A 5 (1889-1899), Utflyttede 1889-1890, side 327. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5109&idx_id=5109&uid=ny&idx_side=-308>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

oj, jag tänkte ju att Frk. Børresens/Hasseleids foto 04.02.1890,Ole Lyngstøl Bjørnevejen Brudepar,191 måste vara något annat brudpar eftersom datumet inte stämde med kyrkbokens.Men igår fick jag se fotot, och bruden är onekligen väldigt lik Gunhild Thomine! Någon som har någon idé om skillnaden i datum? Fotot är alltså daterat drygt tre månader efter vigseln?Gunnar Aabøe: vet du hur Ole Thorsen såg ut? Han ser stark och rejäl ut på fotot (om nu inte Mina är väldigt liten och späd då).unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.