Gå til innhold
Arkivverket

[#69400] Hvor kom Hans Osmundsen Veiner og Anna Henriksdtr. von der Vida fra? Hordaland

Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Hans Asmundsen Veiner (ca. 1750 – 1780) ble gift i Fjelberg i Sunnhordland i 1777 med Anna Henriksdtr. von der Vida (ca. 1758-1846) var skomaker og bodde ved Handelandssjøen. Kirkeboka kalte han for Hans Østmundsen Weijner da han ble begravd. Anna ble gift for andre gang i 1783 med en Johannes Andersen. Da ble hun kalt enken Hans Weigners. I 1794 ble Anna gift for tredje gang med 1794 med soldat Gunnar Monsen Handeland hun ble da kalt Anna Hendrichsdtr. V. Wide. Gunnar var født rundt 1767 og var sønn til en Mons Gunnarsen og ei Anna som flyttet fra ukjent sted til Handeland. I kirkeboka under gravlagde er Anna Henriksdtr. kalt Anne von der Wide.Ingen av de nevnte personene har jeg klart å finne ut av. Skiftene gir heller ingen svar.Er det noen som vet hvor de kom fra?Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Dersom dette er rett person var faren gullsmed og het Henrich von der Vida. Da han hadde dattera Cornelsche til dåpen i Domkirken den 15/8 1759 het kona hans Anna Cathrine Temper. Anna Henriksdtr. var trolig litt eldre enn det som ble oppgitt ved vielsen. Jeg finner ikke døpte i Domkirken i årene rett før 1758. Derfor må jeg finne andre kilder som kanskje gir svar. Hans Veiner og Anna hadde to barn som begge døde tidlig: Kristine Katarine, f. 1778, ikke nevnt i skifte etter faren og Hans Henrich, døpt 16/10 1780, søm døde straks etter dåpen. Sistnevnte ble nevt i skifte etter faren som døde september samme året.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.