Gå til innhold
Arkivverket

[#69453] Dåp til Anne Mathea Førde i Bergen/Trondheim i 1749?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei Prøver å finne dåpen til Anne Mathea(Marthea) Førde. Hun er født antakelig i 1749.Antakelig heter hennes far Ole Førde, og er bakermester i Bergen/Konditor. Det er også nevnt at han er fra Trondheim, så kanskje er hun døpt der?. Han dør 64 år gammel i 1784.Mange spørsmål, men finnes det svar? Håper på utfyllende svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noen Anne Mathea Førde døpt i Bergen på 1700-tallet. Jeg finner heller ikke noen Ole Førde med borgerskap i Bergen.Christopher Førde, fra Christiania, tok borgerskap som skredder på 1780-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tillater meg å foreslå at den bakeren du søker er Ole Jørgensen Førde som løser borgerskap i Christiania i 1746 som baker. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=CHRABORG&gardpostnr=1864&merk=1864#ovre>LenkeJeg vet imidlertid ikke om han er identisk med den Ole Førde som dør i Bergen i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Dette er det jeg har funnet ut nå:Christopher Olsen Førde fra Christiania?, nevnt som fadder i 1779 og tok borgerskap som skredder på 1780-tallet. Kommunikant i Korskirken i 1790. Død 1794. hmmm... kanskje han er bror av Anne Mathea?. Han var gift med Gjertrud Kierstine Hechmann(Heitmann), død i 1792. De hadde sønnene Erich Christian og Ole Andreas.Ole Førde finner jeg i Branntaksten for 1766 i Vor Frue Kirkesogn Bergen. Da kalles han Mæsterbager. Han døde i 1784, 64 år gammel, begravet Korskirken i Bergen. Her nevnes han som Bager og fra Trondhiem. I Oslo tar en Ole Jørgensen Førde borgerskap som Bager i 1746.En Ole Andersen Førde(Rovde), gifter seg 1717 i Korskirken i Bergen med Zilla Margretha Colding.Anne Mathea er født ca 1749??. Så hvis dette er faren og Christopher er broren burde jeg kanskje finne begge enten i Oslo, Trondheim eller Bergen.I min oldemors notatbok om slekta,nevnes Anne Mathea(Marthe) som datter av Konditor Førde i Bergen, men det nevnes ikke hva han het.I en bygdeboka for Tysvær nevnes hun som brordatter av Jørgen Førde (1724-1770)som var sogneprest i Nedstrand.(Hennes mann etterfulgte han). Så at faren kan hete Ole Jørgensen Førde er jo ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.