Gå til innhold
Arkivverket

[#69542] Anna Torstensdatter Stenløs

Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Foreldrene til Ivar må vel være Anne og Edvard som vist i lenken ovenfor (7).På Steinløysgjerdet under Steinløysa var første husmann Torstein Larsen, f 1808 og Ane Pedersdatter, f 1807, 'dugande arbeidskar og handsagsskjerar' (Bolsøyboka III - I s 530). Han døde 85 år gammel. Han hadde 7 barn, Lars som bykslet Høglia, Andreas bykslet Reitlia under Gussiås, Ola var skomaker bl.a. i Kristiansund, Peder tok over plassen etter faren. De tre jentene kjenner jeg ikke navnet til.Peder, f 1834, som tok over plassen etter faren, var gift med Marit Eriksdatter fra Aspelundgjerdet, f 1845. Han rodde også fiske i 50 år. De hadde 5 barn: Eldste sønnen Torstein, var bødker, g m Marie Stenløs fra Løvollen, kjøpte bruket i 1923. Han døde i 1931 og Marie giftet seg med Anton Dyrli. Broren Peder, reiste til Amerika, farmer i Wisconsin. De andre navnene kjenner jeg ikke.Dette gir deg ikke noe svar på spørsmålet ditt, men knytter Torsteinnavnet til Stenløs, og teoretisk kan jo Anne være datter av den siste Torstein, men det samsvarer ikke med Ivars opphold i 1900, der Torstein, Ivar bestefar, er en Kristensen. Anne kan jo også komme den første Torsteins døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen!Dette var helt fantastisk. Nå har jeg mye å gå gjennom.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Som apropo til innlegg nr 26.I forhold til f.år på Torsten Kristensen i 1900 er det sannsynlig han som er på Raaget i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61544&gardpostnr=493&personpostnr=2796&merk=2796#ovre>LenkeHan er født 1 des 1837 på ytre Steenløs av pladsfolkene Christen Justesen Steenløs og Ingeborg TostensdatterSannsynlig de som gifet seg 1 nov 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Kommentar til (25)Er visst ikke bare prester og klokkere som har problem med årstalla.Skulle selvsagt være 1876 og 1890.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende Anna Ingeborg var oppkalt Ingeborg etter Torstens mor da , Britt Iren?Til Helge, fort gjort med skrivefeil :-)Hyggelig at Osvald hjelper her med sine tilgang til kilder!Håper løsningen av mysteriet er nærmere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om den grumme fader, Edvard Guttormsen, Tollaas kom fra denne familien? LenkeFinner ikke Edvard G. i 1900-tellingen, kan han ha dratt fra ansvar for sin sønn? Eller er det flere mysterier her?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Tar med følgjande fra FT1875 sidan ho ikkje har kome på nett enno - som ein kommentar til dei to siste innlegg:Nr. 168 Åkerlihaugen (Tolaaseiet)1: Guttorm Amundsen husfader husmand med jord f. 1831 i Heddale, Vågå.2: Nella Nilsdtr. Hans kone f. 1830 i Bolsøy3: Nils Guttormsen deres sønn f. 1859 i Bolsøy tjenestekarl4: Gunhild Marie Guttormsdtr. Forsørges af foreldrene f. 1865 i Bolsøy5: Karen Anna Guttormsdtr. F. 1868 ditto6: Martine Guttormsdtr. F. 1870 ditto7: Edvard Guttormsen f. 1873 sønn ditto Knud Andreas er nemnt 6 år i 1865, men eg veit ikkje kvar han er i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Inger-Marie: Kan du kontakte Digitalarkivet på e-post?digitalarkivet@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.