Gå til innhold
Arkivverket

[#69661] Wilhelmine Amanda Heyerdal til Amerika?

Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Interessant å følge denne debatten for Haakon Henriksen Bakken var nemlig en fjern slektning av min mann. Har dessverre ingen opplysninger om hans hustru med navnet Holm.Her få jeg vite en del om denne grenen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Gunn!Kjekt at du følger debatten. Jeg har mye om 'hustru Holm', men det får vi ta via e-post ( vi har jo hatt kontakt før ang. Kirstine Møinichen ).Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det heter at tredje gang gjelder det, og det passet bra her. Tredje kandidat viste seg og være den riktige, men det er utrolig hvordan navnene endret seg i Amerika. Thomas Dahl het egentlig Tønnes Michal Ommundsen og var fra Øxendal i V.Agder. Tusen takk igjen til Kurt og Lars som hjalp meg å løse denne saken.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det heter at tredje gang gjelder det, og det passet bra her. Tredje kandidat viste seg og være den riktige, men det er utrolig hvordan navnene endret seg i Amerika. Thomas Dahl het egentlig Tønnes Michal Ommundsen og var fra Øxendal i V.Agder. Tusen takk igjen til Kurt og Lars som hjalp meg å løse denne saken.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Svært hyggelig at denne saken ble løst! Takker samtidig for opplysninger om Wilhelmine Amandas aner som du sendte i privat mail.Veldig artig å følge denne debatten.:-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Svært hyggelig at denne saken ble løst! Takker samtidig for opplysninger om Wilhelmine Amandas aner som du sendte i privat mail.Veldig artig å følge denne debatten.:-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg var egentlig fornøyd med det jeg har fått vite her, men 'mye vil ha mer'. 3 spørsmål det hadde vært fint å få svar på:-Lever Wilhelmine Amanda eller mannen Thomas i 1930?-Hadde Emma (Dahl) og mannen Emil Erickson(f.1876) barn? ( 1920/30 )-Er Thomas Dahl gift i 1930?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kurt Østbye

Finner ikke Amanda eller Thomas Dahl i 1930.Leter etter Emma, som ble gift Erickson. Hvordan vet du at mannen het Emil ? Har du andre opplysninger som kan hjelpe til å finne Emma og hennes familie i 1930. F.eks. fødselsdatoene deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Dette er muligens Thomas Dahl i 19301930 United States Federal CensusName: Thomas Dahl Home in 1930: Honolulu, Honolulu, Hawaii TerritoryAge: 32 Estimated Birth Year: abt 1898 Birthplace: California Relation to Head of House: HeadSpouse's Name: Ruth HRace: O (Oriental ???)Occupation: SalesmanParents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age Thomas Dahl 32 Ruth H Dahl 30 (wife)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

California Birth Index, 1905-1995Name: Dallas Cowles Birth Date: 29 Jun 1917 Gender: Female Mother's Maiden Name: Dahl Birth County: San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei, beklager min trege respons. Det skyldes virus. ( ikke på pc'en, men på meg )Jeg fant fornavnet på Emmas mann ved googling, og ifølge det jeg fant der, het han Emil og var født 16/2 1876 i Sverige. Emma(Lovise) ble født 26/3 1882 i Haugesund.Tusen takk Kurt og Hanne for interessante opplysninger.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, med slik info så må det være mulig å finne disse. Her er Emil og broren Gust i Wisconsin. De bor hos søsteren Augusta som er gift med Alfred Johnson.1900 United States Federal CensusName: Emil Erikson [Emma Erekson] Home in 1900: Pelican, Oneida, Wisconsin Age: 27 Birth Date: Feb 1876 Birthplace: Sweden Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1895 Relationship to Head of House: Brother-in-law Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Sweden Marital Status: Single Residence : Rhinelander City, Oneida, Wisconsin Occupation: Saw Mill handHousehold Members: Name Age Alfred Johnson 33 Augusta Johnson 32 Fryda A Johnson 9 August Erikson 27 Emil Erikson 27 (det står 24 på originaldokumentet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og så er det vel han her, med fornavnet skrevet som Ermil ? Han er labourer på 'lumber mill'.1910 United States Federal CensusName: Ermil Erickson [Emil Erickson] Age in 1910: 35 Estimated Birth Year: abt 1875 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Home in 1910: Fort Bragg Ward 2, Mendocino, California Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1907Household Members: Name Age Carl Olsen 31 Mathilda Olsen 30 William W Odom 25 Alfred Freeman 24 John Smith 18 Ermil Erickson 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og så er det vel Emma og Emil her ? Han er nå blitt 'lumber clerk'1920 United States Federal CensusName: Amma Erickson Home in 1920: San Francisco Assembly District 28, San Francisco, California Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Emil Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1891 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Emil Erickson 43 Amma Erickson 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Kurt!L'en står for 'Lovise'. Det virker som det er det riktige paret, selv om det er endel avvik i Emmas fødselsår og immigrasjonsår.I 1920 er hun født 'abt 1890', egentlig er hun født 1882. Immigrasjonsåret er her 1891, tidligere ( se ditt eget innlegg 20 ) var det oppgitt til 1887. 1887 passer best med tanke på at søsteren Amanda f.ca. 1891 er født i Amerika.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.