Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#69675] Christopher Berthin Jacobsen, født i 1860 i Bergen - men hvor ble han av?

Recommended Posts

Gjest Roald Sæhle

Kan noen hjelpe med informasjon omkring Christopher Berthin Jacobsen. Han er født 28/6-1860 og døpte 22/7-1860 i Domkirken i BergenFaren, Jacob Colbeinsen (født 23/1-1829), bodde på gården Sunde i Jølster. Når det gjelder Christopher (noen ganger skrevet Kristoffer) – så finnes han i 1891 tellingen for Bergen. Oppgitt som ugift, bosatt i Nygårdsgt 45 og han skal være ”Værksarbeider på Berg. Mek. Værk” (antatt Bergen Merkaniske Værksted).I desember 1889 blir han far til Kristofa Sofie (sitt andre leiermål) - henne vet jeg mye om.Men for Christopher sin del er det etter dette liksom helt slutt på informasjon……Han fremkommer ikke i 1901 for Bergen, og han er heller ikke emigrert fra Bergen (så langt jeg har klart å finne).Ved kommunevalg i 1904 for Bergen, finnes det imidlertid en Kristoffer Jacobsen, Værksarbeider i Cappesvei 8. Denne personen bor der også i 1908 ved Stortingsvalgte (dog flyttet til nr 12) – MEN, hvorvidt dette er den samme ”Kristoffer” er noe usikkert.Mao. så er det fortsatt et åpent spørsmål om hvor det blir av Christopher Berthin Jacobsen (alternativt Kristoffer), og ikke minst - hvor er han gravlagt. Kan noen hjelpe?

Gjest Roald Sæhle

Innlegg 3: Jo det stemmer - det er rette vedkommende. Jeg beklager at jeg ikke fikk dette med da jeg la inn innlegget - problemet var at jeg hadde glemt noe av papirene, og kort og godt glemte å oppgi at vedkommende giftet seg på ny i 1904. Det var en glipp....Innlegg 2: Med bakgrunn i punktet over, så er det nok liten sannsynlighet at vedkommende Kristoffer (på Manger i 1900) er den personen jeg leter etter. Men som sagt, det var min feil at jeg ikke fikk med ekteskapet i 1904.Dette til tross - jeg håper at noen der ut kan sitte med informasjon knyttet til hvor det til syvende og sist ble av Christopher.....8-)

Gjest Rune Bergesen

Hei I 1912 bor Løsarbeider Kristoffer Jakobsen født 20/6-1860 Bergen, i Skivebakken 20 1ste etage, sammen med Husmor Pernille Jakobsen, født 14/8-1844 i Breim Gloppen prgj., hun er innflyttet til Bergen 6/4-1869. Jeg finner han samme bosted i Bergen Adressebok 1920 og i Adressebok 1924/25,der finnes 2 K.Jakobsen død i Bergen, den død i 1942 er det ikke, så du kan spørre Yngve om Arvinger etter den som dør i 1930,Rune

Gjest Roald Sæhle

Den e'go...- takk for all hjelp så langt. Jeg antar at kirkeboken som jeg er på leting etter muligens ikke er scannet/gjort offentlig enda. Men jfr. adressebøkene som det her henvises til - så tyder det jo på at han ble værende i Bergen helt frem til sin død og da har jeg iallfall et meget godt utgangspunkt. Flott!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.