Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#69723] Christen Torchildsen og Mette Christine Møller (ca 1691 – 1766) g 1720 i Risør

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Christen Torchildsen er født ca 1673 og død 1735 i Risør Jeg finner han første gang 1714 i skatteliste Lenke. Sannsynligvis sammen med broren jens.Han gifter seg 16.4. 1720 med Mette Christine (Møller) og de har barna (i Risør)1) Elisabeth Catharina (Møller) 1720 g 1939 m Christen Christensen Herskiær, senere Kristiansand.2) Torchild (Møller) 1724 g 1747 med enken (etter Ole Bech) Ellen Christine Povelsdtr3) Kirsten 1726 – 1727,4) Karen 1729 – 1731,5) Dorthe Marie 1731 – 1732,6) Kirsten 1731 – 1731 og7) Mads (Møller) 1733 – 1769 g 1758 m Elisabeth Winther 1735 – 1811? datter til Nils Jørgen Winther og Helvig Cathrine Wendelboe. Kfr også tema 69593 i dette forum.Christen Torchildsen har sannsynligvis en bror Jens Torchildsen. De er faddere i hverandres dåpshendelser omkring 1720. Både Christen, Jens og Mette Christine kan ha vært gift tidligere. ”Møller-navnet” ser ut til å ha kommet fra Mette Christine.Noen som vet om opphavet til Christen/Jens Torchildsen og Mette Christine Møller?Mvh Ole Bjørn

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Det kan være Mette Christine sitt opphav som er omtalt på s. 136 i boken 'Øster Riisøer paa Randvigs grund' av Kjell M. Nilssen.Mads Michelsen var 46 i 1701 og gift med Karen Klausdatter, de hadde sønnene Claus 12år,Jens 7 år. Mads og Karen hadde og døtrene Kirsten i 1697, Maren Dorthea i 1699, Michel i 1701, og Ingeborg i 1707, senere fikk de Johanne, Birte og Mette Christine. Den første Jens må være død og en annen Jens født senere - han var umyndig i 1727 og bodde i Kristiansand. Birte ble gift i Flekkerøy og Mette Christine gift i Risør med handelsmannen Christen Torchildsen. Maren Dorthea og Ingeborg var ennå ikke gifte i 1727, mens Johanne var gift med Ole Bech f 1696. De fikk barna Ole i 1723 og Michel i 1727, og en datter som ble døpt Christine. Johanne døde i 1742 og Ole Bech giftet seg igjen med Ellen Christine Povelsdatter, men ser ikke ut som de hadde barn sammen. Ole Bech døde i 1745.Mads Michelsen hadde tittelen :'Weyer, Maaler og Wrager' og Ole Bech etterfølgte han i stillingen.Mvh. Anne

Gjest Ole Bjørn Darrud

En god ting kan ikke sies for ofte...Det jeg lurer litt på her er:Ei Mette Christine Madsdtr Thue gifter seg 1712 med Niels Larsen Banch [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9482&idx_id=9482&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Dette er kanskje datteren til Mads Michelsen nevnt i (2)? Jeg finner ikke noen barn til dette paret i Gjerstad/Risør.Så gifter ei 'Mette Kirstine' uten familienavn og patronymikon seg med Christen Torchilsen i 1720.

Gjest Anne K. Landholm

Mette Christine nevnt i innlegg 2 som datter til Mads Michelsen, gifter seg i Risør med handelsmannen Christen Torchildsen . Møller navnet er ikke nevnt i forbindelse med denne familien så vidt jeg har kunne registrere.Anne

Gjest Ole Bjørn Darrud

Annemange takk for nyttig informasjon. Vet du hva som er grunnlaget/kilden som knytter Mads Michelsens datter til Christen Torchildsen i Risør? Jeg tenker her på hvilken kilde Kjell M. Nilssen baserer seg på?Er det noen som har tilgang til artikkelen 'Bugge, Kjeld: 'Slekten Banch (Bang) fra Risør.' NST 10 (1945) pp 63-65. [A]'?Mvh Ole Bjørn

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.