Gå til innhold
Arkivverket

[#69754] Hvor gammelt er dette bildet?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Til innlegg 21;stilen kalles i Storbritannia og Irlandfor REGENCY(kong George 4.-1820-30 OG WILLIAM 4.-1830-7)Hele periden 1830-1900 kalles stilhistorisk for HISTORISME,dette gjelder da 'møbelhistorien'!!.Ordet Biedermeier eret konstruert navn som stammer fra 2 østerrikske forfattere/skribenter som var kjent for sin vittige samfunns-satire.Et lyst hode fant da ut å sammenstille Herr Bieders og HerrMayer/Meiers navn på denne stil-perioden.Navnet går mest på'møbelmoten' i tysktalende områder og i Danmark/Norge.Stilen kalles 'Carl-Johan' i Sverige.Mvh en som er glad i'byantikviteter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen.Slik går det når man stoler for mye på hukommelsen.De to herrer var tyske, og het BIEDERMANN og BUMMELMAIER,og året var 1848.(Kilder:Aschehougs store antikvitetsbok(1996)og Encyclopædia Britannica,Micropædia(15.utg.1975)Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk til Jan Peter for lenke til portrettdatabasen. Jeg fant bl.a. et bilde av Walter Scott der slipset og andre detaljer ved klærne er forbausende lik det vår ukjente nesten skotte har på seg. Maleriet av Scott er malt så tidlig som i 1831! Det er jo ikke sikkert at bildet av 'min mann' er like gammelt, men det er kanskje mulig?Takk også til Sven. Møbelstilen er selvsagt også noe som bør studeres. Jeg får sette meg litt inn i Biedermeier-stilen.

bilete7137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, synes begynnelsen på 1830-tallet er et godt tips, også hva gjelder 'dame-bildet'; kjoleermene og korketrekkerne tilsier rundt 1830,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.