Gå til innhold
Arkivverket

[#69812] Hva vet man om opphavet til Hans Nilsen fra Oterbekk, Nøtterøy, Vestfold?

Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Vanligvis er alderen ved FT-1801 mer til å stole på enn alderen oppgitt ved begravelsen. Det anslåtte fødselsåret i Nøtterøys bygdebøker kommer helt sikkert fra aldersopplysningen ved begravelsen.Selvsagt kan alderen i 1801 være en del feil, men det er rimelig å anta at han er født etter 1765 men før 1775.Hans Nilsen Bergan i Nykirke konfirmeres i 1785, Hans Nielsen Eeg i 1786. Jeg finner ikke disse igjen i FT-1801 for Borre, heller ikke gift i Borre.Det er ingen passende Hans Nilsen som konfirmerer seg i Våle eller Undrumsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Eeg i Borre bodde det flere skomagere i 1801 , mulig at håndverket kan være et spor.Vet ikke om det finnes noe slekts/gårdshistorie fra Bergan og Eeg i Borre. Er i Sverige for tiden,så jeg kan ikke låne bøker på biblioteket i Sandefjord nå.Begge de to Hanser fra Borre kan vel være mulige kandidater? De kan jo godt ha flyttet rett etter konfirmasjonene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Anders' dåp i 1811 (jfr. innlegg 17) er Aasle Nielsdatter oppgitt som fadder. Det er rimelig å anta at hun er identisk med Aase Nilsdatter som var fadder for i hvert fall to andre av Hans Nielsens barn.Det er en Aasle Nielsdatter (24 år) på Pungene i Botne i 1801, sammen med søsteren Oline (42 år):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010715&gardpostnr=50&personpostnr=949&merk=949#ovre>LenkeOline blir 14. november 1789 gift i Våle med Even Amundsen fra Borre.Videre døpes tvillingene Anne og Aasle, døtre av Nils Rasmussen N. Backe, i Våle 6. august 1777:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bakkenavnet kan jo godt skrive seg fra Våle. Her er N. Bakke 1801: LenkeEn Anders Nilsen er gårdbruker sammen med flere gårdbrukere. Vet ikke om det er noen slektsammenheng her?Håper Ketil finner flere opplysninger i kilder. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det dukker stadig opp nye kandidater her .I dag fant jeg at ekteparet Niels Knudsen og Marthe Halvorsdatter får barn i Slagen.En sønn Hans Nilsen dpt 17 des 1775 og en datter Aase Nilsdatter døpt 1773Legger en lenke til datterens dåp: LenkeSkal lete i kirkebøker for Slagen etter dette søskenparet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes Hans Nilsen sønn av Niels Knudsen , på Slagen i 1775. Se øveste dåp , høyre side. Lenke ( Innenfor aldersgrense som du Ketil nevner)Søster Aase Nilsdatter f. 1773 ( har ikke sett etter hennes dåp i kirkebøker)Rett område, kan dette være i alle fall.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nilsen Basberg, født 1775 (innlegg 31), er i følge Sem & Slagen bygdebok oppsitter på Søndre Basberg fra 1784(!) til 1829. Han ble i 1794 gift med Anne Olsdatter Bakkeskaug.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en kandidat innenfor tidsrammen. Hans døpt 1773 i Undrumsdal: LenkeFant hans dåp også i Våle/Undrumsdal mini. 1732-1773.Nils Sperre hadde også en datter Anne til dåp samme kirkebok, så jeg i farten.Men jeg vet ikke om denne Hans er av interesse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Sperregården i Undrumsdal i 1801: LenkeDen Hans Nilsen som er bruker her, passer ikke med alder på Hans Nilsen døpt 1773, her er 10 års forskjell.Lurer på hva bygdebøkene sier om denne Nils Sperre som får en sønn i 1773, døpt Hans?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nilsen Bergan i Nykirke ble gift med Siri Andersdatter og kom til Nes på Bytangen. (Borre bygdebok)Hans Nilsen Eik eller hans far Nils er ikke nevnt under Eik i Borre bygdebok.Nils Rasmussen østre (nordre) Bakke i Våle er nevnt i Våle bygdebok som bruker 1757-1788. Han skal ha fått 11 barn, hvorav følgende vokste opp: 1. Anders, f. 1758 (neste bruker). 2. Olene, f. 1760, g.m. Even Amundsen. 5. Ragnhild, f. 1764. 6. Rasmus, f. 1766. 8. Lars, f. 1771, bodde i 1797 på Tolvsrødi Botne. 9. Kristoffer, f. 1774. 10. Anne, f. 1777. 11. Årsle, f. 1777. Hustruen døde i barselseng etter tvillingfødselen i 1777.Det ser derfor ut til at Hans Nilsen Myre ikke var sønn av Nils Rasmussen Bakke. Det kan imidlertid ikke utelukkes at han er identisk med Hans Nilsen Eik som konfirmeres 1786. Han vet jeg forløpig ikke noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk for at dere har giddet å bruke så mye tid på dette. Det var mye interessant lesning og mye og sette seg inn i. Jeg tror nesten at beste fremgangsmåten for meg er å rett og slett ta den tunge veien og lete opp alle Hans Nilsen'er i området og eliminere kandidater etterhvert. Dere begge, Gunn og Ketil, har allerede hjulpet meg langt på veien med å lete opp noen av dem, for så å eliminere de som det åpenbart ikke kan være.Jeg så at den kandidaten (Nils Rasmussen på Bakke i Våle) som Ketil nevner hadde ett ganske stort sprang mellom Rasmus f. 1766 og Lars f. 1771, akkurat i det tidsperspektivet da Hans skal angivelig ha blitt født. Jeg trodde at kanskje man kunne være så heldig at det var en Hans født der imellom som bygdebokforfatteren ikke hadde plukket opp, men etter å ha lest kirkebøkene fra tidsrommet er det åpenbart at det var bare ønsketenkning fra min side.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne Hans Nilsen født i Slagen også: LenkeHar ikke greid å finne ut noe om Nils Sperre, lurer på om Ketil har noen opplysninger om han?( Innlegg 35 og 36)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Hans Nilsen januar 1772, i kirkebok, mini. Sem/ Slagen. Se 1. dåp 2. s. 1. rubrikk. Foreldre Nils Andersen og Berte Jacobsdatter, Aasgaardstrand. LenkeVet ikke om dette paret kan være nevnt i bygdebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser det ut til å bli eliminasjonsmetoden :-)Jeg ser at pussig nok finnes det en litt eldre Hans Nilsen f. på Oterbekk, Nøtterø. Sønn av Nils Pedersen og Idde Anundsdatter. Døpt her: LenkeSer at familien er nevnt i Nøtterøboka, og at Nils Pedersen gifter seg 2. gang etter at Idde Anundsdatter dør i tvillingfødsel.Kan det være en mulighet for at det er denne Hans Nilsen som flytter til samme gård senere?Han er vel noe for gammel , men det kunne jo være at han flytter tilbake til fødestedet ? Kan hende det er mulig å finne Hans konfirmert Nøtterø?Bare en luftig teori, dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om Hans Nilsen Østjorden som konfirmeres her på Nøtterø 1774, kan være samme sønn av Nils Pedersen og Idde Anundsdatter. De flyttet vekk fra Oterbek. LenkeSe siste gutt nevnt 1774. Han lever i så fall ved konfirmasjonsalder. Men om det er rett Hans, er vel heller tvilsomt? Kan hende Ketil vet noe om denne karen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I den digitale bygdeboka for Nøtterø ( se lenke under innlegg 9) finner vi un der Østre Oterbæk, Nils Pedersen og hustru nevnt. De må gi opp gården og flytter til Østjordet, nettop der den Hans Nilsen er nevnt fra ved konfirmasjonen i 1774?Går det an å følge denne karen for å finne ut om han ble skomager og senere flyttet ut til Botne og Åsgårdstrand . Har prøvd noen kilder under Vestfoldslekt, men får feilmelding ved enkelte søk, dessverre. Ketil har jo bidratt med mye registrering her, så håper han kan svare på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ført dødsfallet til Idde Anundsdatter: LenkeDessverre fungerer ikke ut/ innflytterlister for Nøtterø under Vesfoldslekt. Får feilmelding ved søk digitalarkivet?Vet ikke om jeg greier å finne den Hans Nilsen f. 1758 i 1801-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.