Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#69829] Gisken Eliasdatter g. m. Jacob Wilhelm Falch, Tjøtta

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Gisken Eliasdatter, f. om. 1751, giftet seg i 1776 med Jacob Wilhelm Falch, f. 1754.Det sies at hennes opphav er ukjent. Har noen likevel gjort forsøk på å finne ut hvem hennes foreldre var?Det ville som regel ha vært tilnærmet umulig å finne henne dersom hun het det være seg Marit Olsdatter, men i det nærværende tilfelle er man så heldig å ha to betydelige forhold: 1.) Hun hadde et sjeldent fornavn og et trolig enestående navnesammensetning. 2.) Det finnes en navngitt Eliasdatter — Maren, tror jeg — som sannsynligvis var hennes søster. Hun var fadderske for ett av parets barn. Man har isåfall to kandidater å gå etter. Jeg skal finne frem/bekrefte navnet senere.Jeg håper på tilbakemeldinger.

Gjest André Martinsen

Ja, det er slettes ikke utenkelig. Jeg husker at jeg har sett på den nevnte kandidat tidligere, og jeg mener å huske at jeg fant ut at Gisken Eliasdatter ble gift (i Rana). Det kan likevel være uriktig. Noen som har bygdeboken for Rana kunne kanskje gjøre et oppslag i den. Der står det vel om hennes videre skjebne.http://www.ofstad.info/d0033/g0000051.html#I39808Takk.

Gjest André Martinsen

Finnes hun i et skifte på Helgeland? Da har jo svaret ligget foran en hele tiden.Ja, «Jacob Mortensen» er Jacob Wilhelm Mortensen Falch på Svines. Han og Gisken Eliasdatter inngikk ekteskap i 1776 i Tjøtta.Takk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.