Gå til innhold
Arkivverket

[#69838] Aner til Hanna Kristine Kvale og Tore Paulsen Finnmark / Troms/ Nordland

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Virker slik at Denne Hanna har forsvunnet. en eller annen plass må hun jo være.Jeg har jo detaljene på Thore.Jeg venter spent på om det blir noe løsning på hvor denne Hanna har gjort av seg.Og hvem som var hennes foreldre? Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Grethe 75): Ja, det er merkelig. Siden Hanna Kristine brukte Kvale-navnet, så er hun seg navnet bevisst. Men hvor kommer navnet fra. Det var ingen hjelp å få i Norges kartverk/oppmåling eller i Målselv og Skjærvøy kommune. Det kan være et navn etter en umatrikulert plass. Ut- og innflytningslistene er helt ufullstendige. Kanskje kan man finne noe i det lokale arkiv, jeg tenker da på at Inga var et uekte barn. Men finnes et sådan arkiv i Alta etter krigens ødeleggelser. Men de lokale arkiv er en vanskelig materie, ofte uten noe system og man må være på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hva med Hanna Kristine Pedersdatter fra Folda som flytter til Kjøllefjord 1871. 43 år. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=f&RR=9707>LenkeDet bor en dame, Hanna Pedersdatter i Alta 1900, men fødselsdatoen hennes stemmer ikke helt overens med den opprinnelige.Hun sies å være enke.Der bor to sønner født i Lebesby,. Husfaren Karl Nicolai er fra Loppa. Det kommer ikke fram om de er gift, ei heller ikke om det er deres, hans eller hennes sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Gry!Jeg tror Karl Nikolai er Hanna Pedersdatters eldste sønn - jf. denne dåpen i Loppa i 1878 LenkeJeg har for øvrig også sett den Hanna Kristina som flytter til Kjøllefjord i 1871, men har slått litt tanken fra meg pga hennes alder. Hvis hun var 43 år da hun flyttet i 1870, betyr det at hun var født i 1827.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har fulgt litt med på dette emnet, og så vidt jeg kan se, så er det få sikre opplysninger en har om denne Hanna Christine Qvale. Ved dåpen til Inga er fødselsåret vanskelig å lese (1837/1857), men en må vel anta at det er samme pike som finnes ved Kåfjord kobberverk ved FT-1875. Hun er oppgitt født i Målselv i 1856, men en kan vel si med sikkerhet at det ikke er døpt noen Hanna Christine Qvale i Målselv i det aktuelle tidsrom (hverken omkring 1837 eller 1856). Det mest sannsynlige er vel da at hun har tilbrakt en periode av sitt liv i Målselv, eventuelt at opplysningen ved FT-1875 er direkte feil.Tror vel at Qvale-navnet er det beste sporet, har derfor sjekket litt på dette. Såvidt jeg kan se så har iallfall to Qvale-familier oppholdt seg i Troms i perioden 1835-1875. Begge er i tillegg lege-familier som har flyttet en del omkring i landet. Den ene er Hartvig Christian Sverdrup Qvale som er født i Brønnøy i 1843 med foreldre Andreas Qvale og Grethe Sverdrup. Foreldrene finnes på Qvaløen i Brønnøy ved FT-1865 (det er vel herfra navnet kommer): [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1814&kenr=006&bnr=0044&lnr=000>LenkeHartvig som student ved FT-1865 (hos sin søster Philexine Ursilla i Nord-Aurdal): LenkeHan er også registrert på Hægdehougen i Aker: LenkePå begynnelsen av 1870-tallet giftet han seg og flyttet til Skjervøy, hvor han fikk to barn. Før 1875 flyttet han imidlertid videre til Målselv (hvor Hanna Christine skulle vært født ifølge FT-1875): LenkeDen andre Qvale-familien finnes i Trondenes på 1830-tallet. Det er Anders Christian Qvale og hustru Barbro. De hadde barn som var født i Kristiansund, Bergen og til slutt Trondenes, deriblant en datter Hanne født 28/3-1838 i Trondenes: LenkeHun er dessverre ikke døpt Hanne Christine, men bør kanskje ikke avskrives likevel. I 1865 er Barbro enke og bor i Trondheim (datteren Hanna bor sammen med moren): LenkeHer står det altså at Hanna er født på Hitra, men dette er altså feil.I tillegg finnes en Qvale-familie på Skjervøy i 1865, nemlig Andreas Qvale og kone Marianna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Litt mer om Qvale: Hanna Qvale nevnt i ft. 1865 sammen med sin mor Barbro får en sønn i 1861: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=dp16011860vfr&gardpostnr=391&personpostnr=3200#nedre>LenkeSønnen Carl Andreas Kjeldsberg døde samme år: LenkeHvor blir det av Hanna etter 1865?Barbro Qvale døde i 1881: LenkeSkifte etter henne?Konfirmasjonen til Hanna Qvale har jeg ikke funnet, kunne vært greit å se om hun bruker Hanna da også. Om det er noen forbindlese mellom Hannas familie og familiene fra Brønnøy er også interessant.Hannas far er født i Hammerfest, se høyre side: Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Hammerfest, Ministerialbok nr. 2 (1751-1821), Fødte og døpte 1804, side 52. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hans far igjen finnes i ft. 1801 for Trondheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Hanna Kristine brukte etternavnet Kvale. Den gangen brukte ikke 'vanlige' folk etternavn på den måten, de brukte farsnavnet. Men blant de 'kondisjonerte' var det mer vanlig med et fast familienavn. Kvale er ganske sikkert Qvale. I 1865 er det en del Kvale og flere Qvale over hele landet. Men Hanna Kristine kan ikke ha brukt Kvale/Qvale i 1865, men tar det opp i 1875 og senere. Hun kan neppe ha kommet så lang-veis fra. Ved siden av de Qvale du nevner Odd Villy, skal det ha vært en prest Kristian Ernest Qvale i Kvæfjord omk. 1835. Jeg skal prøve å undersøke det. Hanna i Trondhjem har flere vært inne på. Kan Hanna Kristine vært et uekte Qvale-barn? Hun er jo tjenestejente i 1875. Hun fikk selv et uekte barn. Det var kanskje ikke bra, så det ble 'ordnet' slik at barnefaren overtok barnet, som en sier til meg, og selv forsvandt hun. Hun kan, som du sier, godt være født i Målselv, men ikke døpt der. Jfr. Ingas sønn Alf som ble født i Sulitjelma, men døpt i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Randi innlegg 82): Kjeldsberg, det var da et merkelig sammentreff. Thore Paulsens datter Elisabeth giftet seg med en Ole Kristensen Kjeldsberg, f: 1842 på Røros, innl. 72).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hanna Qvale fikk en sønn med Nils Stockfleth Schultz Kjelsberg født den 9 des 1826 i Trondheim. Han var sønn av Ole Olsen Kjeldsberg, døpt den 10 okt 1790 på Røros.Ole Olsen Kjeldsberg hadde en bror, Peder Olsen Kjeldsberg, døpt den 4 sep 1785 i Røros, Sør-Trøndelag. Han giftet seg med Ane Kirstine Udbye den 25 apr 1809 i Ingøy, Måsøy, Finnmark.Opplysningene har jeg hentet fra denne siden: http://vestraat.net/ettersl/skanke0001.htmOm det slektskap mellom de jeg har nevnt her og Ole Kristensen Kjeldsberg har jeg ikke undersøkt.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette må da være den Hanne Kristine født i Målselv, gift i Vardø med Gustav Kjelmann 1900LenkeOg hun heter fremdeles Kristine, så det må være hennes fulle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være dåpen til Hanna Kristine i Målselv i 1852? - se nr. 67. Så vidt jeg kan se er hun uekte datter av ungkar Peder Christophersen Aarjord og pige Susanne Hansdatter - Troms fylke, Målselv i Målselv, Ministerialbok nr. 1 (1834-1853), Fødte og døpte 1852, side 37. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2902&idx_id=2902&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hanna Petersdatter er fosterdatter på Fleskmo i Målselv ved FT-1865: LenkePussig nok samme gård som tidligere nevnte Hartvig Christian Sverdrup Qvale slo seg ned på da han flyttet til Målselv omkring 1873-1875.Er Kvale kun et fint navn hun har valgt å benytte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det kan vel ikke være tvil om at det er den rette Hanna Kristine som er funnet. Storjord var den gangen et nokså stort og diffust område mellom Malangen og Målselv. Det var egentlig et samisk område, men i området ned mot Målselv kom det tidlig også norsk bosetning. Som du sier Odd Villy, er Hanna Kristine nok fosterbarn på Fleskmoen i 1865. Hennes fosterforeldre var eldre folk og kom fra Østerdalen, kan Kvale-navnet ligge innbaket der? Noe Kvale-navn finnes ikke på Storjorda, som vel Hanne hadde liten tilknytning til. Er det hennes far Peder vi finner på Renælvmo i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gifte som dissentere i Vardø i 1897: Gustav Kjelmann f: 1850 i Kalmar og Hanna Kristine Pedersdatter f: 1852 i Målselv, far: Peder Christophersen. Hanna bruker ikke da Kvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Siden fosterforeldrene var eldre, kan det være at de døde før Hanna K. var voksen, sånn at hun ble tatt hånd om av Legefam. Qvale?Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.