Gå til innhold
Arkivverket

[#69838] Aner til Hanna Kristine Kvale og Tore Paulsen Finnmark / Troms/ Nordland

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Her er komfirmasjonen til Peder: Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 3 (1803-1821), Kronologisk liste 1813, side 136-137.Nederst side 2 LenkeHan blir komfirmert i 1813, 15 år gammel. Det vil si at han er født 1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her er dåpen til Peder. Som du sier Odd Villy heter faren Christopher Jørgensen. Peder er uekte barn av Christi Olsdatter Qvale og Christopher Jørgensen Wijdali??. Døpt 1799. Faddere: Endre ????, Peder Qvalsøen, Ingebrigt Olsen (Han er i kirkeboken ved egne barn skrevet som Qvale), Anna Si????, Sophie Knutsdatter.Kolonne 3, nr. 24 Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Fødte og døpte 1799, side 133. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Alvin Andreassen, som har gjort meg merksam på dette spennande tema som gjeld ein sakna utflyttar frå Luster i Sogn.Peder Christopherson Qvale var son av Christi Olsdotter frå Kvale i Luster (1773-1862), sidan gift med ein enkjemann på garden Rønnei i Luster. Barnefaren Christopher Jørgenson frå Vigdalen i Luster (1771-1817) vart sidan gardbrukar på Råum i Luster.Peder flytte i 1820-åri frå Luster til Bergen, og eg har notert meg at han kring 1830 fekk to born med ei husmannsdotter i Grønlien under Hauglum i Fresvik. Bygdeboki for Leikanger (s. 463) fortel om barnemori Ingeborg Olsdotter ''Grønli'' (1802-1845) som i 1842 drap far sin og i 1845 vart avretta!! Borni var Mari (1828 - døypt i Aurland) og Mons (1830 - døypt i Leikanger), båe med ukjende lagnader.Den seinare lagnaden til Peder Christopherson Qvale var òg for meg ukjend, men fleire personar frå Luster/Hafslo hamna i Målselv, so overraska er eg ikkje...MEN, eg hadde òg vore interessert i å få greie på kven Peder gifte seg med og kva born han fekk!? Han var av solid gamal bondeætt frå Luster, men ser ut til å vera komen på ''fantestien''...(?)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Jeg ble nylig oppmerksom på denne tråden, og det som er kommet frem om Peder Christophersen Qvale er interessant. Jeg har selv vært på utkikk etter denne mannen. Jeg har også selv funnet hans dåp i Luster 24. januar 1799 og hans konfirmasjon der 27. juni 1813, '15' år gammel.Han fikk sammen med Anne Marie Hansdatter et barn Kristine Pedersdatter, født 3. januar 1839 i Stavanger og døpt 26. januar 1839 i Klepp på Jæren. Peder og Anne Marie sies å være innerster fra gården 'Quale' i Luster prestegjeld i Indre Sogn. Barnet ble etter foreldrenes ønske døpt i Klepp, og det sies at Kristine ('Christine') er ektefødt. Jeg har lett etter en eventuell vielse mellom Peder og Anne Marie i et utall prestegjeld, uten resultat.Kristine Pedersdatter og hennes mor, som ikke nevnes ved navn, meldes innflyttet til Trysil i 1856. Kristine ble konfirmert i Trysil kirke 11. oktober 1857, bodde da på Hammersgård, oppgis korrekt født i Stavanger og døpt 26. januar 1839, foreldre: 'Peder Kristoffersen og Anne Maria Hansdatter, Omvankende'.Kristine Pedersdatter bodde på Torgalnup (en gårdpart av Vestre Lunde) i Trysil da hun ble gift i Trysil kirke 15. mai 1861 med ungkar Martinus Isaksen Sørhus. Han var født i 1833 på gården Kvitsten i Søre Osen, Trysil, død 1918. Kristine Pedersdatter døde 29. august 1925. Paret bodde på Søby i Søre Osen. (Søre Osen bygdebok, bind I, s. 159-160 og 410.) Både i Trysil-boka bd. 3, s. 346 (under Søby) og i Søre Osen bygdebok bd. I, s. 160, kalles Kristine feilaktig 'Kristine Persdatter Torgalsen, Torgalmyr, Stavanger'. Det er gårdsnavnet Torgalnup som har vært feilaktig tolket av forfatteren, og det står ikke noe 'Torgalsen' i kirkebøkene heller.I Søre Osen bygdebok bd. I, s. 159, sies at Kristine var av omstreiferslekt, men fant seg ikke til rette med livet på landeveien og ble bofast. 'Det sies at moren [Anne Marie Hansdatter] til slutt frøs ihjel på grensetraktene. Hvem faren var vet ingen i dag.' Det siste er jo feil, foreldrene kjennes jo. Det kan godt hende at Anne Marie Hansdatter, som flyttet til Trysil sammen med datteren Kristine, frøs ihjel, men begravelsen hennes er ikke å finne i kirkebøkene for Trysil.Martinus og Kristine hadde åtte barn.Jeg nedstammer ikke fra dette paret selv. Jeg stammer fra Martinus Isaksens bror Anders Isaksen Neby (1835-1930). Derfor har jeg interessert meg for Kristine Pedersdatter. Jeg nedstammer ikke fra tatere eller omstreifere i det hele tatt, viser det seg, men jeg har gjort store anstrengelser for å finne ut ting om Kristines familie, inspirert av Arnvid Lillehammers artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift.Når det gjelder Kristine Pedersdatters bror, Mons Pedersen, så var jo han født 18. oktober 1830 på Grønli i Leikanger, og døpt 12. desember 1830 i Fresvik kirke i Leikanger. Foreldre: Ungkar Peder Christophers Qvale og pike Ingeborg Olsdatter Grønli. - Mons ble konfirmert 15. juni 1845 i Leikanger kirke. Han flyttet i 1845 fra Leikanger til Bergen, hvor det sies at han skal gå i smedelære. (Utflyttede 1849!)I folketellingen 1865 for Bergen er Mons Pedersen, smed og husfader, 35 år og født i 'Lyster Præstegjeld', gift med Amalia Knudsen, 27 år og født i Bergen. De bodde på Krohnsminde i Årstad sogn i Bergen. To sønner oppføres som Mons' barn, Johan Jørgen (8 år og født i Aarstads Sogn) og Hans Olai (5 år og født i Aarstads Sogn).De to sønnene var fra Mons' første ekteskap med Oline Hansdatter, død av barselfeber 8. november 1863 på Krohnsminde i St. Jørgens hospitals sogn i Bergen, 40 år gammel (født ca. 1823 altså). Sønnen Johan Jørgen var født 14. januar 1858 (dpt. 21. februar). Faren er smedsvenn og har da navnet Lie, trolig avledet av Grønli? Hans Olai var født 6. desember 1861 (dpt. 3. januar 1862), begge døpt i St. Jørgens hospital sogn.Mons Pedersen 'Grønlien' giftet seg som enkemann og smedsvenn 26. november 1865 i Domkirken i Bergen med pike Maren Malene Knudsen. Trolig hun som kalles Amalia i folketellingen samme år. Mons' far kalles Peder Christofersen Kvale.Jeg vet ikke om Mons Pedersen 'Grønlien' eller 'Lie' har etterslekt. Men dette er alt jeg har funnet om Peder Christophersen Qvale og hans barn. Artig at Peders begravelse i Målselv 13. juni 1857 nå er funnet.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette er jo en interessant historie om en bondesønn fra Luster, som endte som en omstreifende, som her er blitt rullet opp. Etter det som er kommet frem, så hadde han følgende barn:1. Kisti, født 16 Jun 1821 Luster, død 5 uker gammel, mor Christi Monsdatter Rønne [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11590&idx_id=11590&uid=ny&idx_side=-129>Lenke2. Mari, født 24 Sep 1828 Fresvig, mor Ingeborg Olsdatter Grønli Lenke3. Mons, født 1 Okt 1830 Fresvig, mor Ingebor Olsdatter Grønli Lenke4. Ukjent, født ca 1835-36??, mor Anne Marie Hansdatter??5. Christine, født 3 Jan 1839 Stavanger, døpt på Klepp, mor Anne Marie Hansdatter Lenke6. Hanna Kirstine, født 11 Sep 1852 Målselv, mor Susanne Hansdatter Lenke gift i Vardø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette var en morsom oppnøsting av livet til Peder Christophersen Qvale, og det viser at det er lurt å ikke begrense søkene, men ha et åpent sinn på leit etter slekt. Det hadde vært morsomt å finne ut hvem Susanne Hansdatter var. Foreløpig har jeg ikke funnet noe om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette var en morsom oppnøsting av livet til Peder Christophersen Qvale, og det viser at det er lurt å ikke begrense søkene, men ha et åpent sinn på leit etter slekt. Det hadde vært morsomt å finne ut hvem Susanne Hansdatter var. Foreløpig har jeg ikke funnet noe om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg vil si at jeg startet et interessant tema og det er veldig artig og at det er mange som har mye opplysninger om dette og disse personer.Håper også at noen finner noe ut om denne Susanna Hansdatter.DET JEG VIL SPØRRE OM ER OM JEG SKAL SETTE NAVNET? Peder Christophersen Aarjord eller skal jeg bruke navnet Kvale på ham hva mener dere blir mest riktig å bruke? mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Aarjord var kun en mistolking av dåpsinnførselen som ble gjort tidlig i denne debatten (det riktige skal være Storjord) og gjenspeiler kun stedet han oppholdt seg da Hanna Kirstine ble døpt. Tror nok det fornuftigste er å holde seg til Qvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Innlegg 135, etc): Susanna Hansdatter. Navnet Susanna var på den tiden omtrent helt ukjent i Målselv, men forekom en del i Balsfjord/Malangen. Så mange Susanna Hansdatter er det vel ikke å velge på i området, men bevis er en annen sak. Jeg skal nevne en: Susanna født 29/9-1830 på gården Kjoshaug (Sagelv) innerst i Balsfjord. Hennes far Hans Hansen f: 1798 hadde overtatt halve gården etter sin far. Hans giftet seg i 1823 med Ingeborg Sørensdatter f: 1801 på Balsnes, men vokste opp etter 1807 på Havnes i Balsfjord. Ingeborg døde på barsel i 1845. Hans giftet seg i 1847 med Abelone Bergithe Petersdatter, men alt i 1848 døde Hans. Abelone giftet seg så i 1851 og fikk mange barn. Susanna ble konfirmert i 1847. Hun måtte nok nå ut i arbeid. Etter 1847 er hun ikke å finne i Balsfjord, ikke død. Det er vel mulig at hun så har kommet over til Målselv i tjeneste. Men etter at Hanna Kristine ble født, er moren Susanna ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Susanna hadde en moster Helene Sørensdatter, den yngste i søskenflokken. Helene ble gift med Iver Larsen, som visstnok var fra Bergens-traktene. Helene og Iver bodde på gården Kjeldmo løpenr. 98a, en gård de drev godt. Kjeldmo ligger nederst i Målselv, litt nedenfor Kirken, og nettopp der Hanna Kristine ble født. Vi har en forklaring på hvorfor Susanna var kommet over til Målselv. Og blant fadderne til Hanna Kristine finner vi nettopp Helene Sørensdatter. Jeg tror at ringen er sluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Så bra, Alvin! Her er nevnte Kjeldmo i 1865 Lenke Da må vi se om Helene Sørensdatter har en søster , født sent 1700- tidlig 1800 ( Helene var yngst)forhåpentlig i Balsfjord.Som igjen får en datter Susanne(a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan jeg konkludere med at Susanna Hansdatter er funnet (innlegg 140)?Kan det være noe samiske aner i disse tro? Vet at det er det i Balsfjord/ Malangen området.Det er vel noen som påstår og også fraskriver seg dette opphav.Jeg vil også tro at det kom folk fra Sverige( Kiruna og Jukkasjervi osv som bosatte seg i området)Håper dere kan finne ut og hvor langt bakover en kan gå på dette temaet.Dette er meget int for meg. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Rolf! Noen slektslinjer bakover så du kan komme videre i ditt arbeid. Innl. 140: Susannas foreldre Hans Hansen og Ingeborg Sørensdatter. Hans sin gren: Foreldere Hans Erichsen f: 1759 Sagelv i Balsfjord og Susanna Andersdatter f: 1762 Tennes i Balsfjord. Disse giftet seg i 1785. Hans ryddet gården Kjoshaug (Tioshoug) innenfor gården Sagelv. H. Erichsen: Foreldre Erich Christophersen f: ca. 1731 Balsnes og Ane Martha Hansdatter f. ca. 1736 Sandøra (Sandnes/Sandøyra). Disse giftet seg i 1758. Erich var en av de to rydderne av gården Sagelv. E. Christophersen: Christopher Nielsen f: ca 1693 Sand i Malangen (- Niels Pedersen Sand) og Karen Henrichsdatter Balsnes (-Henrich Andersen). A. M. Hansdatter: Hans Larsen og Ane Joensdatter, disse ryddet Sandøra. Susanna Andersdatter: Foreldre Anders Andersen f: ca. 1732 Tennes og Ane Andersdatter f. ca. 1740 Markenes i Balsfjord. Disse giftet seg i 1762. A. Andersen: Anders Andersen og Malene Larsdatter (-Lars Olsen og Marith Baardsdatter). Anders og svigerfaren Lars ryddet Tennes omk. 1728. A.Andersdatter: Anders Andersen og Susanna Johannesdatter. Disse var kvener som først var i Alta hvor de giftet seg i 1740. Kom til Markenes på den tiden. Så litt om Ingeborg Sørensdatter: Foreldre Søren Hansen f: 1774 Selnes (Stornes/Labukt) i Balsfjord og Elisabeth Johannesdatter f: 1775 Bomstad i Nordkjosen i Balsfjord. Søren tok bygsel på Balsnes i 1799, men flyttet i 1807 til Havnes på østsiden og litt lenger inne i fjorden. S.Hansen: Hans Sørensen f: ca. 1745 Stornes/Labukt og Elisabeth Eidisdatter f. ca. 1749 Tisnes sør for Tromsø. H.Sørensen: Søren Hansen Stornes og Ingeborg Hansdatter Findnes (-Hans Bentsen). E. Eidisdatter: Eidis Christensen Tisnes og Margrethe Clausdatter (Claus Christensen og Tyri Torløfsdatter (-Torløf Erichsen Mielde). E. Johannesdatter: Johannes Josephsen og Susanna Larsdatter. Disse var kvener fra Torneådalen. De kom til Balsfjord omk. 1772 og slo seg ned på Bomstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.