Gå til innhold
Arkivverket

[#69950] Lars Hansen Virik (1824-?), fra Sande til Sandar, Vestfold

Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg legger jeg inn denne lenken fra 1865-tellingen, her bor Inger Maria Iversdatter som enke hos datter og svigersønn. Her kan det da være mye etterslekt: LenkeHer står tydelig at Inger Marie Iversdatter f. Hedrum.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det betyr med andre ord at Berthe Marie Andersdatter, f. 1836, var en søster til Karen Marie, f. 1834?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det stemmer . S. 587 i Lorens Berg Sandeherred bok finner du 13 barn fra Anders Kristoffersens 3 ekteskap(fra Østre Virik),nevnt. Navn på konene. Hustru 1. Marte Marie Ellevdatter d. 1829( datter av Ellev Gulliksen Ø.Virik og Oline Hansdatter fra Lystad) 2. hennes søster Karen Anne Ellevsdatter d. 1831 3. Inger Maria Iversdatter fra Nau ( Nauf) HedrumDet er navngitt 4 barn i 1. ekteskap ett i 2. ekteskap og otte i siste ekteskap med Inger Marie. Nevner de navngitte barn her i søskenflokken: 1.Kristian Andersen g. med Maren Andrea Aakesdatter , bodde på Virik. 2. Ola Andersen bodde i Skolmerød 3. Andreas Andersen 4. Ellef Andersen. barn 3 og 4 døde i 20 års alder 5.Gulleik Andersen. Kom til Skaaren 6-13 KAREN MARIA, ANNE MARIA, BERTE MARIA, INGER ANDREA, MAREN LOUISE, ANNE TORINE, HANS, ELEN KATRINE. ( Andersdøtre) Barna med store bokstaver her var døtre av Inger Maria Iverdsdatter fra Hedrum.Med forbehold om rett avskrift. Ikke lett å holde tunga rett i munnen med så mye navnlikhet og oppkallinger.Kan hende det er enkelt å finne KRØMKE-etterkommere her i byen?Jeg måtte sende e-mail til din far direkte til hans e-mail i Sandefjord blad, for jeg fikk feilmelding på hans private mail.Lykke til med søk etter etterkommere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner fortsatt gravstøtter på Dis Gravminner med Krømke-slekt ( etterkommere 1875- telling Østre Virik?)Legger inn dette gravstedet her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et forslag er en henvendelse til Hedrum Historielag, slektforskergruppa der kan sikkert hjelpe med opplysninger fra Hedrumslekta.Tor Bjørvik vet kan hende en god del om Østre Virik også. Han har jo skrevet mye gårdshistorie her fra Sandefjord i Helgeavisa hver uke.http://www.hedrumhistorielag.no/Hedrum bygdetun/Tunet/Slekt.htmLykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, dette var moro å bidra (litt) til. Jeg møtte Hillary såvidt i går kveld, og hun var strålende fornøyd med oppholdet og svært takknemlig for all hjelp hun hadde fått. Hun fikk se området hvor huset til oldefaren stod og hun fikk også møtt en fra slekten. Antar det skulle være mulig å hjelpe til senere med å finne flere grener i slekten hennes.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var artig! Jeg har lagt inn i et slektsprogram aner til Anders Larsen Virik. Har sendt noe over til din far, som jo har ferie for tiden. Kan komme tilbake med opplysninger senere til Hilary, oversender etter hvert noen filer til din far, når han kommer tilbake fra ferie.Dette har vært en spennende jakt på aner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, av en eller annen grunn la jeg faktisk bare merke til fødselsåret 1812 og ikke fødselsdatoen da jeg postla innlegget... Ingen tvil. Har ikke tenkt så mye på Virik-saken på en stund, men jeg kom over Inger Marie da jeg for moro skyld bladde meg videre etter å ha funnet min tipptippoldemor oppført i samme kirkebok.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tidligere i denne tråden kommenterte jeg Jørgine Mathilde (Larsdatter) Andersens sønn Reidar (20. september 1893, d. 5. mars 1956), som etter alt å dømme ligger gravlagt ved Sandar kirke, id. 3001179: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id-3001179>LenkeHan ligger gravlagt sammen med kona Aagot, f. 1. oktober 1898, d. 12. desember 1998, som altså rakk å bli 100 år.Dette er kanskje den samme Aagot i kirkeboken:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandefjord, Klokkerbok nr. 1 (1885-1903), Fødte og døpte 1898, side 114. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men i samme grav ligger også Alf Hartvig Nilsen, f. 17. desember 1894, d. 8. desember 1956:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 12 (1883-1895), Fødte og døpte 1895, side 254. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI tillegg Alf Hartvigs mor, Edel Abrahamsen, f. 1. januar 1863, d. 15. august 1941:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.