Gå til innhold
Arkivverket

[#69980] enken Ingeborg Maria Kristiansd. Øygrei f. 1832, Helleland, til USA i 1880-årene

Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei, Hanne Line.... her var det mye å sette sammen...Jeg fant den Malene A. Andersen i 1900-tellingen, og vil tro at det bør være utgangspunktet for å plassee navn på barn osv,.Vil ta kontakt med min informant i Winona og be henne se på denne familien, når jeg har 'noe å vise'Tusen takk for at du bruker såpass mye tid for meg på dette.Jeg sjekker temaet igjen i kveld, blir opptat utover dagen.Igjen: takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Ingeborg Jemtland Age in 1910: 50 Estimated Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Nels Home in 1910: Ettrick, Trempealeau, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age Nels Jemtland 53 Ingeborg Jemtland 50 Agnas Jemtland 5 Ingvold Julius 18Og her var også Ingvald, oppført som stesønn født i Minn. Ingeborg gift i 7 år. Agnes født i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wisconsin Births, 1820-1907Name Birth Date County Reel Record Agnes O Jemtland 17 Aug 1904 Trempealeau 0285 001741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Ingvald Julius Jemtland Birth Date: 7 Jan 1892 Death Date: 19 Oct 1974 Death County: Houston Mother's Maiden Name: Bergh State File Number: 034059 Certificate Number: 034059 Certificate Year: 1974 Record Number: 1927312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra før har vi jo at Dora var gift Johnson. Da har vi igjen mrs G. Berg i Brogreff, Montana. Men finner ikke noe sted som heter Brogreff der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1900 United States Federal CensusName: Bertha Ber? [bertha Berg] Home in 1900: Civil District 11, Morgan, Tennessee Age: 38 Birth Date: Feb 1862 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1882 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 2 Mother: How many children: 2 Spouse's Name: Gabrel Marriage year: 1895 Marital Status: Married Years Married: 5 Residence : Civil Districts 9, 11, Morgan, TennesseeHousehold Members: Name Age Gabrel Ber? 44 Bertha Ber? 38 Amos G Ber? 3 Henry E Ber? 1Dette er vel mrs G. Berg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ikke godt nok på den bertha berg i innlegg 82. Hun er bare en kandidat og jeg vet ikke om det er en god en heller, da hun har feil imm.år og feil bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det var rett Bertha Berg likevel. :)1920 United States Federal CensusName: Gabriel Berg Home in 1920: School District 46, Sweet Grass, Montana Age: 64 years Estimated Birth Year: abt 1856 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 738Household Members: Name Age Gabriel Berg 64 Henry Berg 21 Gertruda Berg 16 Berent Berg 14 Mildred Berg 12Henry og Gertruda er født i Tennessee. De andre i Montana. Da kan dette være Berthas mann og barn.-1930 United States Federal CensusName: Gaberal Berg Home in 1930: Cherry Creek, Golden Valley, Montana View Map Age: 74 Estimated Birth Year: abt 1856 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Gaberal Berg 74 Henry Berg 31 Ruth Berg 26 John Berg 3 4/12 Mary Berg 2 3/12 Richard Berg 0Henry er gift med Ruth, og John, Mary og RIchard er deres barn.-1910 United States Federal CensusName: Gabtrial B Berg [Gabrial B Berg] Age in 1910: 52 Estimated Birth Year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Birtha Home in 1910: School District 5, Sweet Grass, Montana Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1881Household Members: Name Age Gabtrial B Berg 52 Birtha Berg 47 Anna G Berg 13 Henry E Berg 11 Elsie M Berg 9 Gargura B Berg 7 Berret Berg 5 Mildred Berg 3-Montana Death Index, 1860-2007Name: Gabriel Berg Age: 75 Estimated Birth Year: abt 1856 Gender: Male Death Date: 28 Aug 1931 Index Number: DL 2423Source: Montana Office of Vital Statistics-Montana Death Index, 1860-2007Name: Bertha Berg Age: 55 Estimated Birth Year: abt 1863 Gender: Female Death Date: 8 Aug 1918 Index Number: 54860 Comments: Contact Office of Vital Statistics, Helena, MT for CountySource: Montana Office of Vital Statistics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana Death Index, 1860-2007Name: Henry Berg Age: 96 Estimated Birth Year: abt 1899 Death Date: 3 Feb 1995 Death County: Sweet Grass Residence County: Sweet Grass Social Security Number: 517146020 Marital Status: Widowed Index Number: 1169Source: Montana State Genealogical Society-Montana Death Index, 1860-2007Name: Ruth Berg Age: 62 Estimated Birth Year: abt 1904 Death Date: 31 Mar 1966 Death County: Sweet Grass Residence County: Sweet Grass Marital Status: Married Or Separated (Married) Index Number: 1580Source: Montana State Genealogical Society

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Social Security Death IndexName: Berent Berg SSN: 554-28-1851 Last Residence: 59101 Billings, Yellowstone, Montana, United States of America Born: 12 Nov 1904 Died: May 1984 State (Year) SSN issued: California (Before 1951)-Montana Death Index, 1860-2007Name: Berent Berg Age: 79 Estimated Birth Year: abt 1905 Death Date: 30 May 1984 Death County: Wheatland Residence County: Wheatland Social Security Number: 554281851 Marital Status: Divorced Index Number: 3196Source: Montana State Genealogical Society

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei igjen, Hanne Line. Jeg må bare takke igjen for at du har jobbet så mye med denne saken. Jeg skal se gjennom svarene i morgen og forsøke å sette sammen dette. Jeg er overveldet av alt du har hjulpet meg med. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hanne: Jeg har nå satt sammen all infoen du har funnet frem for meg. Kjempeflott!Da ser det altså ut til at datteren Abigael f. 1878 er død før 1917, da moren Ingeborg Maria Berg døde. Rekner med at det hadde stått nevnt en svigerslønn eller barnebarn i hennes nekrolog dersom denne Abigael hadde vært gift og hadde barn.Nå skal jeg sende dette over til Winona for kommentar.Spennende!Og ighen: Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da Ingeborg Marie Berg døde (og i årene før) bodde hun hos datteren Dora, døpt Theodora.Det jeg har om henne, ut fra opplysninger mottat under dette temaet, er følgende:g. Teodora Marie 1872, d. 28.02.1950 (= Dora, som i 1895 er nevnt hos broren Chris, men vel hun som i 1900 er gift Jansen. Bosted 1900: Winona Ward 4, Winona, Minnesota. Immigrerte 1888. Gift 1898 med George Jansen/ Johnson f. 04.03.1869, d. 28.10.1905. Dora bodde samme sted i 1920, jobber med husarbeid hos en familie. Barn:i. Rube A Jansen 9/12 I 1900, event. f. 1899 ii. Margareth 22.12.1901, lærerinne i 1920) Skulle vært OK å komme på sporet av disse. Mitt utgangspunkt for temaet er ikke minst et fotosøk... og muligens denne greinen kunne være i besittelse av et foto siden det var her Ingeborg Maria bodde?Jeg vet ikke om det må sendes opplysninger om event. nålevende personer privat, eller om andre regler gjelder for folk i USA, siden så mye er tilgjengelig?Min email er i så fall etendre@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest erling t. endresen

Ny, spennende vending i denne saken: Tilfeldigvis prata jeg med en som er aktiv i Helleland kirke, hvor Ingeborg Maria soknet til før hun reiste til Amerika. Der har de gjort en del registereringer av diverse inventar, hvem-hva-hvor, men de hadde et forgylt brett til å legge en bok på, f.eks. bibelen, med en hilsen fra Amerika. De hadde ikke klart å plassere disse personene som her reknes opp.Men løsningen har du, Hanne, vært med på å bringe frem:Inskripsjonen på fatet er som følger:g minne av vår bestemor Ingeborg Maria Bergh f. Kristiansdatter Øygrei, vår bestefar Halvor Berg f. Amundsen Hæstad, og Theodora Maria Johnsen ((datteren deres, min anm.)). Fra Ruby og Margareth Johnsen, Minneapolis, Minnesota, USA. 1. juni 1959. Så nå har vi løst en inventargpåte i Helleland kirke!Skulle selvsagt gjerne harr dødsdata til disse 2 søstrene, som vel kanskje er ugifte siden de kaller seg Johnsen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fant dette på et nettsted:Robert L. Pederson b. bef 1905 Chicago, Ill. d.? Ruby Johnson b.? d.? They were married October 27, 1927. They operated the 'Jack and Jill' store, formerly owned by Joe Jacobs. Ruby daughter of Mr. and Mrs. George Johnson. Two children.Lenke og lurer på om det kan være 'min' Ruby Johnson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke din Ruby.1930 United States Federal CensusName: Ruby J Pederson Home in 1930: Loring, Dunn, North Dakota View Map Age: 19 Estimated Birth Year: abt 1911 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Robert L Race: WhiteHousehold Members: Name Age Robert L Pederson 26 Ruby J Pederson 19 Deloris E Pederson 8/12I tillegg står det at Ruby er født i ND av mor fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nei, jeg tenkte nok at det var høyst uvisst.Takk i alle fall for at du har bidratt til å løse både mine spørsmål, samt 'utilsiktet' et uløst spørsmål for Helleland kirke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.