Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70112] Ingebrigt, son av Ole Ingebrigtsen Arstad eller Lerstad? Til Skatval?

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Ingebrikt Olson flytta til Grane og Vefsn frå Forbordslia i Skatval. Han skal vere fødd i Trondheim mellom 1813 og 1816, kanskje er han døypt 27. aug. 1815 i Vår Frues kirke.Eg les klokkarboka slik at far hans var 'Ole Ingebrigtsen Arstad' (Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16352&idx_id=16352&uid=ny&idx_side=-10>Lenke) - men eg les minestralboka slik at faren var frå 'Lerstad' (Permanent sidelenke:

Gjest Grethe Flood
Gjest Anne Lise Hovdal

Er det denne Ingebrigt Olsen du mener?LenkeKan ikke se at noen annen Ingebrigt Olsen passer i 1865. Har sett i bind 2 av bygdebok for Skatval, men finner ingen Ingebrigt Olsen under Forbord der. Deter 3 Forbordsli under Forbord, men altså ingen Ingebrigt Olsen er å finne der. Han kan jo ha vært der i kort tid.

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall ekteskapet mellom enkemannen Ingebrigt Olsen og Anne Oline Larsdatter i 1860. Brudgommens far heter Ole Ingebrigtsen - Nordland fylke, Vefsn m/Mosjøen, Ministerialbok nr. 820A14 (1855-1865), Ekteviede 1860, side 259. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2550&idx_id=2550&uid=ny&idx_side=-294>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Knut Skorpen

Ingebrikt Olson som kom til Vefsn, skal ha vore konfirmert i Stjørdal. Konfirmasjonen har eg nok funne på nr 26 her: Lenke Her står det at han var 15 ¾ år, døypt i Trondheim, med foreldre ”Ole Olsen” og ”Karen Johnsdatter”. Altså: same fornamn som foreldra til Ingebrikt døypt i Vår Frues kirke, men nye etternamn. Kan nokon av prestane ha ført feil patronymikon.....

Gjest Kirsti Rye

Her er kanskje en aktuell kandidat. Det blir døpt en Ingebrigt i Strinda 25 februar 1816, med foreldre Ole Olsen og Karen Jonsdatter.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1816, side 208-209. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Gjest Knut Skorpen

Kirsti i (10: Eg held på at du traff blink! Flytteattesten han la fram i 1849 syner at han var konfirmert i Stjørdal, konfirmasjonen kan vi ha i lenkja i (9). Og namna stemmer med dåpen Kirsti fann i (10).Notatet Kirsti fann, les eg slik: ”Den 25de Februar paa Fastelavns Søndag, Gudstjeneste i Bache kirke. – døpt ægte drb. Ingebrigt / født d 8de Febr. / Foreldrerne Arbeidsmand Ole Olsen og kone Karen Jonsdr. / logerende hos kordemager Johan Helberg. Teftes: Moderen og Gjertrue Trøen, Faderen og Anders Bye.”

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.