Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70127] Karen Pedersdatter, Åfjord

Recommended Posts

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Niels Larsen Jøssund, 27 år og Karen Pedersdatter, 26 år giftet seg i Jøssund kirke 7/11-1824. De får flere barn: Peder Andreas 1822, Margrete Marie 1825, Martha Lovise 1827 og Ragnhild 1829, Muligens flere også.Niels Andreas Larsen er født 4/7-1798 i Texdalen, foreldre Lars Olsen og Marithe Larsdatter.Karen Pedersdatter er utfordringen. Jeg finner flere mulige kandidater: Fra kirkeboken for Åfjord 1780-1801 finner jeg:Karen, født 2/2 1799 i Arnevig, foreldre: Peder Hansen og Grethe NielsdatterKaren, født 15/4 1799 i Berdalen, foreldre: Peder Holgersen og Sigrid PedersdatterKaren, født 8/4-1800 i Staven, er ikke aktuell siden hun døde 12/10-1800 (foreldre Peder Pedersen og Bereth Olsdatter)I folketellingen 1801 finner jeg de to førstnevnte Karen, samt en Karen Pedersdatter i Melum: Peder Jørgensen 34 år, Marithe Olsdatter 35 år, Nille Jørgensdatter 8 år, Jacob Jørgensen 4 år, Karen Pedersdatter 1 år. Jeg finner ikke denne Karen i kirkeboka.Er det noen som kan gi meg et hint om hvem som er den Karen Pedersdatter jeg søker?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/155484-70127-karen-pedersdatter-%C3%A5fjord/
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Familien er omtalt under Jøssund på side 576 i Åfjord og Jøssund Gårdshistorie, bind II av lektor Hans K. Hansen. Her er navnet til Niels Andreas Larsen kone oppgitt å være Karen Persd. Olsvika. Du har funnet deres 4 barn. Niels omkom 13. mars i 1830 under storm og snetykke på hjemveien fra Halten. Familien bodde da i Vasøya. Enken Karen Persd/Pedersd. ble gift 10. november 1844 med enkem. Niels Eilertsen Lysøya. Karen døde på Lysøya av tæring 30. april 1856 med oppgitt alder 57 år.mvh Aud Marion Røen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.