Gå til innhold
Arkivverket

[#70136] Hjelp til tyding av kirkebok, Vor Frue Trondheim

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Som nummer 50 (sidenummer mangler dessverre)i klokkerboken 1831. Navn Trine Birgithe født 7.10 og døpt 23.10.1831. Jeg har klart å tyde (tror jeg): Faderen Ungkarl og Skomagersvend Erik Andreas Bille paa Baklandet, nu paa en rejse til ?borg (berg) i Sverig. Moderen pige Martha Magdalena Tomasdatter Watterland af Trondheim. Men der stopper det. Kan noen tyde det som kommer etter Trondheim? På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klokkerboka, h.side øverst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16352&idx_id=16352&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Ministerialboka, nr.93 LenkeJeg tror det står: pike Martha Magdalena Tomasdatter Watterland av Trondheim hjemme hos faderen arbeidsmann Tomas Watterland i Watterlandsveiten hvor hun fødte dette barn. Saaledes opgivet af barnemoderens fader Tomas Watterland, som forklarede at dette er begges første leiermaal.Tror dette er dåpen til Martha Magdalena Lenke Foreldrene i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to, dette var kjempemessig! Litt morsomt hvordan ting kommer omkring. I debatt 63687 hadde jeg en forespørsel om nettopp Martha Magdalena - og fikk mange fine innspill. Deriblandt innlegg nr. 4 som viste liste over 1900-tell med bl.a. Marthas sønn og hans familie. Nedenfor denne familien sto det skrevet opp en Edward Warness som omtaltes som nevø. Da blir man jo nysjerrig må vite! Og særlig når jeg husket at det var en Thomas Verness som var pleiesønn hos Martha (Magdalena Tomasdatter) Dahl og hennes mann Martinus Dahl i 1865-tell. For å gjøre en lang historie litt kortere: mor til Thomas heter Trine Birgithe Bille og hans mormor er Martha Magdalena. Trine Birgithes far er Skomagersvend Erik Andreas Bille som det står skrevet over her. I tillegg kan opplyses (for de som er interesserte) at Trine Birgithe er bosatt i Nedre Stjørdalen i 1865 med mannen Esten Værnæss og deres andre felles barn.Så ble det da ett par av dem. Jeg har ikke funnet vielsen enda, men det kommer! Enda engang, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.