Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70231] DNA Somerled - Johannes Humble / Homble ca 1780-1860

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Den kjente skotske høvdingen Somerled sitt y-DNA ligger på nettet. Man er 99% sikker på at dette er hans yDNA. Han ser ut til å ha vært av vikingeblod. Jeg har søkt litt på hans markører, og ser at ei dame med et utenlandsk navn har lagt inn et y-DNA som matcher det til Somerled 12/12. Hun har oppgitt at dette stammer fra Johannes Humble/Homble 'Norway' som levde ca 1780-1860.Er det noen som har kontroll på denne karen? Hvem var hans aner? Jeg er selv av 'Humler' lenger bakover i tid, så derfor min interesse.

Gjest Arnstein Rønning

Takk, det var et godt tips, men da er han nok ikke av 'mine' Humbler.Jeg ser ellers at det er mange som heter Humble i Scotland, så jeg vil likevel ikke se bort i fra at 'min' Oluf Humble som var baker i Trondheim på 1600-tallet, kan ha vært en skotte. Men mest sannsynlig var han vel en danske.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.