Gå til innhold
Arkivverket

[#70341] Mo og Mo (Nord-Rana)


Gjest Johanne Hernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Johanne Hernes

Jeg lurer på hvorfor det ikke er kirkebøker for Nord-Rana fra 1860-tallet - opp til 1880-tallet? I alle fall ser det ut å mangle en del bøker med fødsel og konfirmasjon. Er det bare at de ikke er registrerte eller er det andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Hernes

Det er samme prestegjeld, men Nord-Rana har vel mer med de som tilhører Røssvoll (Songsengområdet) sogn å gjøre. Jeg ser at det er litt forskjell på informasjonen fra dette tidspunketet. Dessuten er det litt vanskelig med den inndelingen som er gjort. De årstallene det er refert til, mangler fødsels info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Konferer sognehistorikken: Lenke Nord-Rana er fra 1964 ett av tre sogn i Mo prestegjeld, men som det går fram av historikken, var Nord-Rana navnet på Mo prestegjeld en periode - derav 'Mo (Nord-Rana)'.Det er uheldig at kirkebøkene som tilhører samme arkivserie har ulik benevnelse i brukertjenesten. Vi skal prøve å få justert dette innen ikke altfor lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fra og med databaseoppdateringa kommende helg vil ministerial- og klokkerbøker fra Mo prestegjeld, også kalt Nord-Rana prestegjeld, være standardisert som følger:For perioden da Mo var en del av Hemnes prestegjeld (inntil 1843): Hemnes / Mo (Nord-Rana)Senere bøker: Mo (Nord-Rana)Mo (Nord-Rana) prestegjeld ble ikke delt i flere sogn før i 1964, og en variant som Mo / Mo, som nå forekommer, er da ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Hernes

Grunnen for at jeg har spurt, er fordi jeg mangler opplysninger om en familie jeg ikke finner info om. Jeg har funnet noe, men ikke for det aktuelle året hun sies å være født. Derfor lurte jeg på om det det var noe forskjell mellom Mo og Mo (Nord-Rana)i året 1867. (Det å finne henne kan jeg forøvrig diskutere i andre fora) Takker så mye for all info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var ikke noen forskjell på det som vi har kalt Mo og Mo (Nord-Rana) i 1867. Jeg beklager inkonsekvensen fra vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.