Gjest Ola Ljødal Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Er du så god i gammel dansk at du kan fortelle meg hva ordet 'bjering' betyr - finner det ikke i noen ordliste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Det kunne kanskje være dette ordet?LenkeHer nevnes eksempler som Høbiering, Korn.. etc. , dvs høyberging. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ola Ljødal Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Astrid, Mi Astrid - du fant det jeg ikke fant! Betydningen er omtrent som jeg gjettet på.... 'hvorved man har sit udkomme' - dette stemmer godt med sammenhengen det står i (hos Troels Lund). Takk! (Den ordboken skal jeg huske på)! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anette Skogseth Clausen Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Og hvis du trenger en ordbok for det danske språk før 1700, har vi Otto Kalkar: http://www.hist.uib.no/kalkar/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ola Ljødal Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Jeg har gjort flere besøk hos Kalkar, men bare sjelden funnet det jeg har lett etter. Bjering/bjæring fant jeg heller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts