Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70607] Utvandring til Amerika (USA): Bernhard Emil Lunde f: 1890 i Bergen

Recommended Posts

Gjest Erik Andreassen

Bernhard Emil Lunde ble født i Bergen i 1890. Han utvandret til Amerika en gang mellom 1890 og 1920. I 1920 'dukker' hans navn opp i Hennepin (Minneapolis?), Minnesota. Han dør i Minneapolis i 1940 - 50 år gammel. Jeg har forsøkt, uten positivt resultat, å finne ut når og hvordan han forlot Norge og hvor/når han ankom Amerika. Er det noen der ute som har større tilgang til hjelpemidler enn undertegnede og i så fall kan gi meg svar på mitt spørsmål?

Gjest Tommy Paulsen

Folketelling 1920 sier utvandret 1911:1920 United States Federal Census about Bernard Lunde Name: Bernard Lunde [bernard E Lunde] Home in 1920: Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Lorette Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1911 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 525

Gjest Erik Andreassen

Mariann: Iflg. skannede kirkebøker er Bernhard Emil Lunde født i Bergen 17. juni 1890 og døpt i Nykirken 13. juli så. Registration Card'et du vedlegger må være hans. Om han brukte noe annet navn i Amerika vites ikke (tror ikke det) - jeg har kun et gammelt familiebrev 'form over there' å referere til. Der brukes hans dåpsnavn fullt ut.Tommy: Kan se ut som om du har funnet riktig person, at han utvandret fra Norge i 1911.Hjertelig takk for svar og gode opplysninger!Mvh Erik

Gjest Mariann Stokken

Heisan :-) Det var ikkje eg som fann 'registration card', det var Tommy Paulsen 'æres den som æres bør' :-)))Eg la ut den sida til ein ankomst for ein Bernhard Lunde til Virginia.Venleg helsing Mariann.

Gjest Mariann Stokken

Bernard Lunde døyr ikkje i 1940, men 1948: LUNDE, BERNARdDate of Death: 27 Sep 1948 County of Death: HENNEPINDu kan bestilla death-certificate her, du kan betala med kort, 9 Dollar, og dødsattesten kjem i løpet av kort tid: http://www.mnhs.org/index.htmDu finn det ved å søkja på namnet skrive akkurat slik som det står her.Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Gjest Erik Andreassen

I det før omtalte 'amerikabrevet' jeg innehar, står det vitterlig at Bernhard døde i 1940. Brevet er nok skrevet av en dame godt opp i årene. Enten en ren skrivefeil, eller at husken har sviktet. Personen du nevner kan være en annen selv om både navn og sted passer bra. Jeg må finne ut av dette. I alle fall - en meget interessant informasjon. Tusen takk!!Mvh Erik

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.