Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, sikkert. Samme plot (teig) som Hans.Elles kan jeg også fortelle at Bill, Jonis far, var en habil trumpeter og trupmpetlærer i Saskatoon.Nå er jeg veldig spent på hva familien i Canada har å fortelle.Har også snedt en mail til Edmonton Public Library vedr Emma Anderson død 29.7.1965. Får håpe de kan svare. Lenke Now! vet ikke om lenken fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg sendte dem denne mailen til aaq-admin@talonline.ca :Hello, I need the birth, birthplace and parents for Anderson Emma 1965 July 29 [url="http://www.epl.ca/EPLObituariesResults.cfm?TheName=Anderson&TheInitials=E&TheYear=1964&TheYear2=1966&TheSort=Name&Search=Search>Lenke Now! Your Sinceraly Arnfrid Maeland Bergen Norwayfikk dette svaret:** THIS IS A COMPUTER-GENERATED MESSAGE TO LET YOU KNOW THAT WE HAVE RECEIVED YOUR QUESTION. DO NOT REPLY TO THIS EMAIL AS IT WILL BE SENT TO AN UNMONITORED MAIL BOX. **Thank you for posting a question to the Ask A Question service. Ask A Question is provided by libraries in Alberta, Canada.Our goal is to provide excellent service to Albertans and those asking questions about Alberta. Answers to these questions can usually be expected within 24 hours.If your question is not from or about Alberta, we will provide answers to questions as time permits. We may direct you to a similar service located closer to where you live.A list of similar services is available on the following website:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Har du spurt for Emmas obituary?Jeg har kontakt med 2 menn som er i slekt som bor i South Dakota. I am waiting to hear....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Margaret.Tenkte nå bare at jeg kunne prøve å følge det sporet. Nå har jeg fått en mail til fra dem, og nå vil de vite om jeg er fornøyd med hjelpen jeg har fått fra dem :-))Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Margaret,De som du har tatt kontakt med i SD, er de etterkommere etter Hans og Nettie, eller etter Gjert og Brita?Her er Ingeborg f mai 1882 og hennes søster Christina f aug 1879, begge f i Norge. Det står at utv var i 1881, men det stemmer ikke helt. Føds år og måned stemmer imidlertid på begge to:

bilete7279.x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,mail som jeg mottok fra Margaret i dag morges kan tyde på at det er problemer med å finne ut av Emmas opphav i SD. Jeg har nå sendt en mail til de som adminstrerer http://www.rootsweb.ancestry.com/~sdday/ Curt Sigdestad og Karen Kambestad, i håp om at de kan finne vielsen til Henry og Emma.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har i hvertfall Gunnar Sigdestad vært i kontakt med Curtis P. Sigdestad, som forøvrig bor i Louisville, Kentucky. Så da får vi håpe vi snart har avklart om vi kan få vite noe om vielsen til Henry og Emma ca 1902.. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siste! Det var en brann i Bergen Lutheran Church, usikkert når, som muligens kan ha medført at vielsesprotokollen fra 1902 ikke eksisterer lenger. Vi får se. En eldre mann ved navn John Sigdestad, kanskje Curtis far, er nå i gang med å undersøke den saken. Margaret har ikke fått tilbakemelding fra Henrys familie i SD eller Jonis øvrige familie i Canada.Jeg har nok en gang gått gjennom kildene fra Day, South Dakota, og der er kun en Emma Anderson som er aktuell som Henrys kone, nemligEmma Anderson, f 1882 i Norge, arbeider på restaurant i Webster, Day, i 1900, bor sammen med sin to år eldre søster, Christiana. Begge foreldre f i Norge.Emma Anderson, 23 år, f 1882, f i Norge, 22 år i USA, gift med Henry Anderson, i Lynn, Day, 1905. Begge foreldre f i Norge. Til SD 1889. barn: Alma og Hilda.Sansynlighetsberegning tilsier at de to er identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mao så skal Emma være flyttet til SD før 1900. I 1900 er der 11 Emma Anderson i SD. Kun en av dem er f i Norge, og når f.året på denne samtidig er 1882 og bostedet er Day, så mener jeg at vi kan konkludere med at Henrys kone, Emma Anderson, er identisk med den Emma som vi finner i Minnesota i 1885, som kom fra Modalen i 1882, og hvor familien etterhvert flyttet til Day, SD. Hennes far, Gjert, er funnet i to kilder i 1887 og 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Flott arbeid Arnfrid.Enda en gang utpeker du deg som en ypperlig representant for oss som driver med slektsgranskning.Takk til alle hjelperne hennes ogsåMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Morsomt at Joni Mitchell har aner fra Norge. Her er et klipp fra hennes oppføring av 'California', en perle av en vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da ønsker Joni Mitchells mananger opplysninger fra meg, og i den forbindelse lurer jeg på om der er etterkommere etter* Anders Guttormsen Indre Takle (1817-1892) og hans hustru Ingeborg Clausdatter Engeset (1818-1903) i Gulen, gjerne på Takle?* Arnt Johannesen Kleiven (1800-USA) og hans hustru Marit Pedersdatter Arnes (1798-1862) i Sømna, gjerne på Arnes?* Peder Manesse Paulsen Grøtheim (1802-1849) og hans hustru Else Johanne Andreasdtr Kvitle (1812-1847) i Sømna?- eller etter kun en av ektefellene (i annet ekteskap)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge Svehn her i debatten skal Gjert ha 2 søsken, tvillingbroren Christian og søsteren Anne Karine f 1849. Her er Gjert og Christians konfirmasjon i 1868 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6861&idx_id=6861&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg finner imidlertid ikke deres søster blandt konfirmerte, men her vaksineres hun i 1849 1/3 år Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er hun som blir Christian Andersen Takles hustru i 1901 i 1900 på gårdene Synnevåg i Lindås LenkeHun var 40 år da de giftet seg i 1901, så hun kan selvsagt ha fått barn også med Christian. Om de ble boende i Bergen eller flyttet tilbake til Synnevåg umiddelbart etter vielsen skal jeg prøve å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan denne Christine og være deres datter? Døpt 14/3-1847: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 20 (1837-1847), Fødte og døpte kvinner 1847, side 112. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11452&idx_id=11452&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det må hun være for de var og på Pollen da Gjert og Christian ble født 30/9-1852: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 21 (1848-1858), Fødte og døpte menn 1853, side 24. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8391&idx_id=8391&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Anne Karine var og født tvilling: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 21 (1848-1858), Fødte og døpte kvinner 1849, side 66. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8391&idx_id=8391&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe ble født 4/4-1849 og tvillingen døde udøpt 10/4-1849: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 21 (1848-1858), Døde og begravede 1849, side 248. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg greier heller ikke å tyde det.ok, da får vi leite etter Christines vaksinasjon og konfirmasjon også.I 1865 bor Anders og Ingeborg, uten egne barn, som tjenere på Takle, var det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.