Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

I 1865 finner vi en Anne Andersdtr som tjenestepike i Rutledal hos Iver Guttormsen (han var bror til Anders og f 5/1-1821:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Fødte og døpte 1821, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11450&idx_id=11450&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenke ) Ft 1865:

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, det var jamen tidlig å reise ut. Da skal vi vel kunne finne henne konfirmert i Askvoll eller i Eivindvik rundt 1863-1864.Vi får vel se om vi kan finne noe mer ut om Chrstian Andersen Takle og hans kone Karen også. Finner dem ikke i byen ved valget i 1904 og 1906, så vidt jeg kan se. Hun bor på Synnevåg i 1900, -hvor han bor har jeg ike helt funnet enda, men kanskje i byen. I og med at Christians mor døde i Synnevåg i Lindås i 1903, er det vel ansynlig t de har bosatt seg der.

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er og en Anne Andersdtr som er f i 1849 som er gift her med Arne Pedersen: LenkeDette paret ble gift i nov 1871 etter hva FS sier i Lavik, Sogn. Men jeg finner dem ikke i kirkeboka.Hun har en datter Ingebjørg. Men hun er født i distriktet, mens den andre som var tjenestejente var født i Sulen.

Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Pollen, der Anders Guttormsen bodde da barna ble født, er i Solund, så jeg antar at det er henne du har funnet i 1900. Det betyr i tilfelle at hub trolig var barnløs.Jeg tror vi da får konsentrere oss om Christian, -om han fikk noen barn. Hvis ikke er der ikke firmenninger av Joni i Gulen-grenen. Hvor lnagt ute er du og Joni i slekt, Kjellaug? 5-,6-,7-menninger, eller?

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, Pollen hørte nok til Sulen tenker jeg.Gjert Andersen var 1 gang 4-menning til min farfar (Hans Johan Rutledal). Han var og 5-menning 3 ganger og 6-menning en gang. Det var jo like mye inngifte i Sogn som i Samnanger!!Christian må i tilfelle ha fått barn etter 1901 - heller tvilsomt men ikke umulig!

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, den hadde vi i (279).Nei, faktisk så kan det se ut for at av de fire grenene, Farestveit, Takle, Arnes og Store Reinfjord, så er det kun Farestveit-slekten som i dag kan skilte med firmenninger av Joni.Er ikke helt ferdig å sjekke ut Sømna-folket, men foreløpig ser det dårlig ut.A

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen!Henviser til nr.284/285 : I lenken til Carsten, flytter Anne K. Andersdtr. 9 år gammel til Hellem i Askvoll, det er Hellem i Lifjorden/Hyllestad kommune, hun har sikkert blivit oppfostret på en av gårdene der.Her blir Anne Karine konfirmert i kirkebok/Hyllestad oktober 1862 nr.8 : LenkeMvh,Svehn.

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg er 6-menning til hennes far.Men det er nok nærmere slekt på Brita Olsdtr Farestveits side, synest artikkelen i avisa snakket om 4-menninger?Fint at Svehn fant konfirmasjonen til Anne Karine, utrolig at en 9 årsgammel datter ble sendt bort. Men de var nok i ringe kår og barna måtte ut i arbeid. Men jeg tror nok det er hun som er tjenestejente hos sin onkel i 1865 allikevel.

Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Svehn Ruskelöv

Her er da Kristian A. innflyttet til Fosdal/Masfjorden okt. 1881 nr.28 h. side :[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2148&idx_id=2148&uid=ny&idx_side=-258>LenkeHer gifter Kristian A. sig 1 gang med Malene Rognalddtr. 13/10-1882 nr.16 i kirkebok/Masfjorden :

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var interessant Svehn, da er det kanhende barn her allikevel. Han ser ikke ut til å ha fått barn med Karen, vi må vel gå ut fra at han bodde på Synnesvåg, Austrheim i Lindås og jeg har sjekka kirkeboka fram til 1910 - ingen barn.Ha en fin tur til Vestlandet, jeg kommer etter om noen dager-:)mvh Kjellaug

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.