Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

I 1865 finner vi en Anne Andersdtr som tjenestepike i Rutledal hos Iver Guttormsen (han var bror til Anders og f 5/1-1821:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Fødte og døpte 1821, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11450&idx_id=11450&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenke ) Ft 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Carsten.Ja, det virker sansynlig, Kjellaug.Så spørs det om hun bløe gift og fikk barb, da...A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, det var jamen tidlig å reise ut. Da skal vi vel kunne finne henne konfirmert i Askvoll eller i Eivindvik rundt 1863-1864.Vi får vel se om vi kan finne noe mer ut om Chrstian Andersen Takle og hans kone Karen også. Finner dem ikke i byen ved valget i 1904 og 1906, så vidt jeg kan se. Hun bor på Synnevåg i 1900, -hvor han bor har jeg ike helt funnet enda, men kanskje i byen. I og med at Christians mor døde i Synnevåg i Lindås i 1903, er det vel ansynlig t de har bosatt seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er og en Anne Andersdtr som er f i 1849 som er gift her med Arne Pedersen: LenkeDette paret ble gift i nov 1871 etter hva FS sier i Lavik, Sogn. Men jeg finner dem ikke i kirkeboka.Hun har en datter Ingebjørg. Men hun er født i distriktet, mens den andre som var tjenestejente var født i Sulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Pollen, der Anders Guttormsen bodde da barna ble født, er i Solund, så jeg antar at det er henne du har funnet i 1900. Det betyr i tilfelle at hub trolig var barnløs.Jeg tror vi da får konsentrere oss om Christian, -om han fikk noen barn. Hvis ikke er der ikke firmenninger av Joni i Gulen-grenen. Hvor lnagt ute er du og Joni i slekt, Kjellaug? 5-,6-,7-menninger, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, Pollen hørte nok til Sulen tenker jeg.Gjert Andersen var 1 gang 4-menning til min farfar (Hans Johan Rutledal). Han var og 5-menning 3 ganger og 6-menning en gang. Det var jo like mye inngifte i Sogn som i Samnanger!!Christian må i tilfelle ha fått barn etter 1901 - heller tvilsomt men ikke umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, den hadde vi i (279).Nei, faktisk så kan det se ut for at av de fire grenene, Farestveit, Takle, Arnes og Store Reinfjord, så er det kun Farestveit-slekten som i dag kan skilte med firmenninger av Joni.Er ikke helt ferdig å sjekke ut Sømna-folket, men foreløpig ser det dårlig ut.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen!Henviser til nr.284/285 : I lenken til Carsten, flytter Anne K. Andersdtr. 9 år gammel til Hellem i Askvoll, det er Hellem i Lifjorden/Hyllestad kommune, hun har sikkert blivit oppfostret på en av gårdene der.Her blir Anne Karine konfirmert i kirkebok/Hyllestad oktober 1862 nr.8 : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Svehn.Da begynner det å nærme seg vedr Takle-grenen.Da gjenstår det kun å finne ut om Anne Karine eller Christian kan ha etterkommere.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug, det betyr vel da at du og Joni er 7-menninger. Det spørs da om vi kan klare å oppspore noen 5- eller 6-menninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg er 6-menning til hennes far.Men det er nok nærmere slekt på Brita Olsdtr Farestveits side, synest artikkelen i avisa snakket om 4-menninger?Fint at Svehn fant konfirmasjonen til Anne Karine, utrolig at en 9 årsgammel datter ble sendt bort. Men de var nok i ringe kår og barna måtte ut i arbeid. Men jeg tror nok det er hun som er tjenestejente hos sin onkel i 1865 allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men det hadde jo vært fint om de kunne fått kontaktpersoner i alle fire slektsgrener: Farestveit, Takle, Arnes og Store Reinfjord.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var interessant Svehn, da er det kanhende barn her allikevel. Han ser ikke ut til å ha fått barn med Karen, vi må vel gå ut fra at han bodde på Synnesvåg, Austrheim i Lindås og jeg har sjekka kirkeboka fram til 1910 - ingen barn.Ha en fin tur til Vestlandet, jeg kommer etter om noen dager-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.