Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Hun hadde nok rett for hun sa konen het Marta og de hadde en sønn Hans, her har vi Hans Severins fødsel i 1916: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Odda i Odda, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1916, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2100&idx_id=2100&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, takk skal du ha.Nå har jeg hatt en lengre samtale med sønnen til Jonis 4-menning, etterkommere etter Henriette Regine. Han drev selv med slektsforskning, men hadde ikke koblet dette. Han hadde ikke forsket på sidegrener. Jeg har sendt han relasjonsoppsett for hans mor og Joni, samt lenke til Jonis hjemmeside og anetavle for Jonis farsside.Han tar kontakt tilbake med melding om han eller hans mor ønsker å være kontaktperson for Takle-grenen. Også hans mormor, datter til Henriette Regine, lever, fortalte han. Hun er ca 90 år, og altså tremenning til Jonis far.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var artig!Det kommer seg etter hvert! Ellers ser jeg at en Marta Olsen døde på samme adresse i Odda som en mulig sønnesønn av Daniel min tante oppgav. Skal prøve å kontakte han, han er på min alder.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så da tror jeg vi nesten er i havn. Jeg tror ikke vi kan påta oss å kartlegge hele slekten til Joni i Norge.Når det gjelder Sømna, er der lite, men ordføreren der er faktisk firmenning, eller halvfirmenning, om man kan si det slik. Tor holder kontakt med han.Ellers kommer det noe i Helgeland arbeiderblad, kanskje i morgen, og det var visst et lite oppslag i VG på lørdag, men det har jeg ikke sett.Nyheten har dessuten nådd diverse utenlandske medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er interessant slektsforhold mellom 2 store kunstnere:Etterkommeer etter Halvor Tallakson Reikerås 1 Halvor Tallakson Reikerås b: 1663 in Lindås, Hordaland d: 08.10.1746 in Lindås, Hordaland .. Brita Mikkelsdtr. Fjeldsende b: Abt. 1667 in Lindås, Hordaland d: 1736 in Lindås, Hordaland .2 Brita Halvorsdtr. Fjeldsende b: 12.07.1712 in Lindås, Hordaland d: 17.02.1811 in Masfjorden, Hordaland .... Lasse Olson Verkland b: 1725 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 1760 in Gulen, Sogn og FJordane ... 3 Halvor Lasseson Berås b: 1755 in Lygra, Hordaland d: 1785 ....... Augusta Antonette Jensdtr. Nedrevold b: 1759 in Lindås, Hordaland d: 1811 ...... 4 Nicolai Halvorson Wergeland b: 09.11.1780 in Hosanger, Hordaland d: 25.03.1848 .......... Alette Dorothea Henriksdtr. Thaulow b: 10.12.1780 in Eidsvoll, Akershus d: 14.08.1843 in Eidsvoll, Akershus ......... 5 Henrik Arnold Nicolaison Thaulow Wergeland b: 17.06.1808 in Kristiansand, Vest-Agder d: 12.07.1845 .2 Brita Halvorsdtr. Fjeldsende b: 1707 in Lindås, Hordaland d: 1794 in Gulen, Sogn og Fjordane .... Ole Jonson Verkland b: 1686 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 1772 in Gulen, Sogn og Fjordane ... 3 Halvor Olson Verkland b: 1746 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 05.02.1835 in Gulen, Sogn og Fjordane Baptism: 07.12.1746 Gulen, Sogn og Fjordane ....... Brita Rasmusdtr. Yndesdal b: 1751 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 1792 in Gulen, Sogn og Fjordane ...... 4 Anne Halvorsdtr. Verkland b: 1789 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 25.07.1868 in Gulen, Sogn og Fjordane Baptism: 06.01.1789 Gulen, Sogn og Fjordane .......... Claus Olson Engesæter b: 1786 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 24.11.1833 in Gulen, Sogn og Fjordane Baptism: 08.10.1786 Gulen, Sogn og Fjordane ......... 5 Ingeborg Clausdtr. Engesæter b: 1818 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 1903 in Lindås, Hordaland Baptism: 01.01.1818 Gulen, Sogn og Fjordane ............. Anders Guttormson Takle b: 05.10.1817 in Gulen, Sogn og Fjordane d: 1892 in Gulen, Sogn og Fjordane ............ 6 Gjert Andersson Takle b: 30.09.1852 in Gulen, Sogn og Fjordane ................ Brita Olsdtr. Farestveit b: 1845 in Modalen, Hordaland Baptism: 30.06.1845 Hosanger, Hordaland ............... 7 Ingeborg Gjertsdtr. Farestveit b: 07.05.1882 in Modalen, Hordaland Baptism: 17.05.1882 Hosanger, Hordaland ................... Henry Hansson Anderson b: 1873 in Minnesota, USA .................. 8 William Henryson Anderson b: Abt. 1913 in Alberta, Canada ...................... Myrtle McKee ..................... 9 Joni Williamsdtr. Mitchell b: 07.11.1943 in Fort Macleod, Alberta, Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anders,Ja, jeg var jo klar over den forbindelsen. Men jeg hadde ikke, så langt, satt det opp. Takk.Det betyr vel at Henrik Wergeland og Ingeborg Clausdtr Engeset var søskenbarn. Lurer på om Henrik Wergeland er kjent i USA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ingeborg Clausdtr var 3-menning til Nicolai Wergeland etter det mitt program sier. Gjert og Henrik Wergeland blir 4-menninger.Så det er nok litt lenger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, jeg blandet navnene, her ser jeg. Kan du Kjellaug sette opp en slik fin relasjon, slik som du pleier på disse to, - altså Gjert og Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Den er nesten bra, Kjellaug! Ola Jonson Verkland var vel gift to ganger. Hans første kone, Kari Hansdatter Breche, som var Lasse Olsons mor, døde ca. fem år før Lasses halvbror, Hallvar Olson, ble født. Det var vel Ola Jonson Verklands andre hustru, Brita Hallvardsdatter d.e. fra Fjellsende i Lindås, som var moren til Hallvard Olson Verkland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

362) Det kan du gjerne spørre om, Arnfrid! Det må være fra denne tråden jeg har funnet det. Må visst bare slette det for jeg finner det ikke igjen. Han tok jo ut land i 1893, så en feil har nok sneket seg inn her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det kommer nok derfra.Det samme problemet har jeg med det nye slektsprogrammet jeg bruker, som er nettbasert, mens mitt gamle Linux-program takler alt slikt. Uff, disse ny-motens greiene...Jeg mener jeg har funnet Gjert og sønnen Andrew i 1900, men finner dem ikke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mitt innlegg 363 var selvsagt svar til Atle. Jeg har sjekket forskjellige andre nå og første konen blir alltid oppsatt selv om hun ikke har noenting med barn av andre konen å gjøre. Egentlig burde et program som Legacy kunne sette opp et dobbelt felt øverst - det skal jeg klage på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har fått mail fra Henriette Regines etterkommer. Han ber sin mor og mormor om å sjekke etterkommere etter Ida Antoline og Carl Bertin. Det er jo greit at de også får vite om forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har vi Henriette Regines barn over? Jeg har visst oversett det. Setter opp et nytt bilde, denne gangen med Halvor Tollaksson Reikerås som forfar, men da blir det forskjøvet en generasjon, men da får vi ihvertfall riktig mor.

bilete7375.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, vi har bare en, nemlig en nålevende datter f 1919. Hun er mormor til min kontaktperson. Hun var gm Jacob Johnsen 1917-1983, Laksevåg. Deres eldste barn er min kontaktperons mor. Se forøvrig lenke i 337.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Vi må jo heller ikke glemme hva dette handler om:

Once in a while In a big blue moon There comes a night like this Like some surrealist Invented this 4th of July Night ride homeHula girls And caterpillar tractors in the sand The ukulele man The fireworks This 4th of July Night ride homeI love the man beside me We love the open road No phones till Friday Far from the overkillFar from the overloadBack at the bar The band tears down But out here in the headlight beams The silver Gleam On this 4th of July Night ride homeRound the curve And a big dark horse Red taillights on his hide Is keeping right alongside Rev for stride 4th of July Night ride homeI love the man beside me We love the open road No phones till Friday Far from the undertow Far from the overloadOnce in awhile In a big blue moon There comes a night like this Like some surrealist Invented this 4th of July Night ride home
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg har fulgt med på debatten med interesse, spesielt med tanke på slektninger av Joni Mitchell som kommer fra Sømna. De nærmeste slektningene må være etterkommere etter Jonette Pedersdatters halvsøster, Else Johanne Pedersdatter Kleiven f.1846. Hun er født i Peder Manasse Kleivens 3. og siste ekteskap og er oppkalt etter Jonettes mor, Else Johanne Kvitle.Else Johanne Kleiven gift 1874 med Oluf Martinus Gundersen Kleiven f.1845. Familien i 1900 Lenke Peder Henrik Kleiven var gift og hadde flere barn bl.a.datter Elborg gift med Rudolf Arnes. Deres barn er 4-menninger av Joni.Alfred Jørgen Kleiven gift og hadde minst fire barn med mange etterkommere, deriblant nåværende ordfører i Sømna.Josefine gift to ganger, fire barn bosatt på Trælnes i Brønnøy.Konrad gift på Trælnes, tre barn bosatt i Oslo.Etter det jeg har funnet ut dro alle Arnt Johannesens barn til USA, bortsett fra datteren Berit Anna 1837-1882 gm. Rafael K.Andreassen. De hadde en sønn Aleksander Kristian Moss Rafaelsen f.1858 gift på Vega i 1888 med Anne Marie Olsdatter. Har ikke funnet ham i FT1900, ikke død eller emigrert, ikke funnet barn etter ham.Jeg går ut fra at Tor M. og Margaret M. holder styr på disse sømnakaran som også er blant mine -menninger.Hilsen Åse Kvitle Kristiansen med bestemor fra Kleiven og bestefar fra Kvitle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.