Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Cook County, Illinois Death Index, 1908-1988 about Ines Berg Name: Ines Berg Death Date: 20 Jul 1929 Death Location: Cook County, IL File Number: 6021787 Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths) Archive repository location: Chicago, IL Archive repository name: Cook County Clerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Arnhild: til oppsettet ditt i 400:Anne Halvardsdtr. Wergelands mor var ikke Brita Halvardsdtr. Ynnesdal, men Brita Rasmusdtr. Ynnesdal.Se: Lenke 3. nederst på siden til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Den er absolutt godtatt i mine øyne! Jeg har lest den et par ganger og synes du dekker det som har vært formålet: å finne Joni Mitchell's norske røtter, vel dokumentert. Når det gjelder hennes nålevende firmenninger så kan man jo ikke legge disse ut sånn helt uten videre, men Joni selv kan vel få opplysninger om hvem de er og hvor de finnes. Det hadde vært veldig flott om hun kanskje fikk lyst til å besøke Dalbotn i Sømna der farfaren slekt har sitt opphav. Som jeg skrev til min kusine: 'Ho ser ut som ei jente frå Dalbotnan.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Åse.Nå er det jo slik at Linda Farestveit og ordføreren i Sømna kan kalles offentlige personer. Så det går vel greit å koble han på artikkelen, så snart jeg får klarsignal til det.Jeg har i tillegg fått bekreftet kontaktperson fra 4-menningene i Takle-grenen, men vedkommende ønsker ikke å stå frem offentlig, - i hvertfall ikke foreløpig.Når det gjelder Arnes, ser det jo ut for at de nærmeste slektningene er bosatte i USA, om der er noen etterkommere (Richard Alexandersen Berg og hans datter Ruth). Har nettopp fått mail fra Margaret som tror det skal bli vanskelig å finne Ruth blant 16 aktuelle Ruth Berg. I så tilfelle må vi ha sikker fødselsdato.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Flotta jobba Arnhild og flott initiativ!!Jeg kom litt sent inn i bildet pga av ferietid, men håper at bidragene var greie.Nå må du få henne til Bergen med kunstutstilling og konsert for å møte slektningene sine.Her er et klipp av Joni Mitchell fra konserten 'Shadows And Light' i fra 1980. Her har hun stjernelaget Pat Metheny (gitar), Jaco Pastorius (bass), Michael Brecker (saksofon), Lyle Mays (keyboard), og Don Alias (trommer) med seg i en heidundrande konsert: [url="

er Pat Metheny's solo fra konserten:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Anders.Ja, nå er jo både Jaco og Mike døde, men hun kan nok snekre sammene et stjernelag, tenker jeg. Pat og Mike har jeg hørt live mange ganger, både i Bergen og i NY. Joni har jo også samarbeidet med Herbie de siste årene i forb med hans prosjekt RIVER.Du får lede dugnaden med å finne Pats norske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det kan jeg gjerne prøve på. Hadde en lang samtale med Pat i Molde i 2002 der han var opptatt av sine norske aner og jeg sa (hybris) at dette burde jeg kunne hjelpe ham med. Oppretter et tema om ikke så lenge. Med mange til å hjelpe er det kanskje mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiHar snakket med ordføreren i Sømna, som Åse (407) ble konfirmert sammen med, og det er greit dersom Arnfrid vil koble han inn på artikkelen. En del info., som ikke legges ut her, er på vei pr. post til Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Tor.Nå drar jeg til Sunnhordland i morgen og blir borte til over helgen, men deretter blir alt gjort ferdig og sendt Les Irwin i LA.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Takle-grenen:I følge anetavlen i (369) var Ole Olsen Haugland/ Engesæters far Ole Iversen. Jeg har imidlertid tidligere notert Ole Andersen. Hva er korrekt?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dokumentene fraJonis familie i Canada er kommet. Takk til Margaret som har besørget det!Dokumentene fjerner all evt tvil mht Emmas opphav:'Report on Emma (Ingaborg) Anderson. Emma - born May 7 - 1881 - July 28 - 1965Emma's dad - Gert AndersonEmma's mom - nee [?] - Myster [det var Emmas mormor som var fra Myster, nå i Vaksdal kommune]Emma born at Vosevangen - Norway. [Emma var f i Modalen]Emma had two sisters - Christina & Molla. After their mother died - Emma & Molla stayed with the Nels Valsvig family. [skal prøve å finne dem] in the United States - Hayfield - Minn. Alma Sunne (possibly of the Valsvig family) writes about Hayfield & a William Anderson - (Martin's son?) She used to hear from Christina. She also said that her mother & our mother - Emma - worked in a restaurant in Webster S.D. for a while. [det var Emma og Christina som arbeidet ved restauranten. Noe som tyder på at Alma Sunne er hennes datter] Some of the family, Myster, lived in Hayfield. [eller kanskje noen fra Farestveit-familien...] I think Emma's mother died when Molla was born.Mrs Nels Valsvig was killed by a bull. Molla saw the accident & never got over it, & she died at age 17 - or earlier. Emma's brother Andrew died too in his early teens - after a tonsil operation. Emma's dad - Gert Anderson died in Wetaskiwin & was burried there.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan også nevne atArnt Johannesen, Henry Andersons far, døde i 1888.Jonette (Netti) ble 103 år.Gert Anderson (Takle) døde hos datteren Emma i Alberta, Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Det er da du selv om i innlegg 406 har postlagt lenken til utkastet. Da må vel utkastet anses som offentlig? Du kan da virkelig ikke mene at 'få' har fått utkastet når det er lagt ut på Digitalarkivets brukerforum?Jeg skrev noen få ord om utkastet i min blogg den 19. august 2009:[url="http://dagtho.blogspot.com/2009/08/joni-mitchells-norwegian-ancestry.html>LenkeJeg sendte også en lenke til bloggartikkelen til Jonis offisielle side http://jonimitchell.com. Jeg tar selvsagt ikke ansvar for at

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg har spilt med åpne kort gjennom hele debatten. Det er fordi jeg mener at de som har bidratt har krav på å vite hvordan prosessen går.Jeg skriver i (406) 'utkast'. Jeg skriver i (414) at jeg vil gjøre artikkelen klar og sende den til Jonis manager, Les Irwin, som jeg 22. juli etablerte kontakt med. Dette burde være klar tale fra meg. Det ble så en del arbeid å gjøre med språket, folk var på ferie, travel oppstart etter ferien for flere m.v. Jeg burde selvsagt fjernet utkastet på det tidspunktet, men så ble dessverre ikke gjort. Linda og jeg er fortsatt ikke ferdig med den endelige artikkelen, som det er meningen også skal inneholde mer om slekten i Norge og etterkommerne etter Brita Farestveits to søsken i USA, som også emigrerte. Dessuten skal det lages en anetavle som skal lenkes til artikkelen. Denne er det Jonis slekt fra Takle som ordner med. De 'få' i (418) refererer seg til de som fikk melding på mail fra meg om endringene i utkastet.Dag, du har helt sikkert handlet i god tro, men jeg synes likevel dette er leit, og Les Irwin synes nok ikke jeg er særlig til å stole på i denne saken.Jeg har ikke hatt tid til å studere oversettelsene av oppslagene fra BT og Dagbladet, som også ligger i engelske versjoner på de to nettstedene til Joni. Jeg får da virkelig håpe de er korrekte.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Anders for tilsendt anetavle. En detalj vedr Takle-grenen må sjekkes ut. har lagt inn et spørsmål om skifteopplysninger i den forbindelse [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=72174&sok=&nr=8&antinnlegg=1&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke men se også (415).Nå holder jeg på å samle sammen det som skal sendes til Jonis manager og til den øvrige slekten i USA og Canada. Har fått bilder fra Farestveit-slekten og Takle-slekten, men har fortsatt ingen ting fra Nordland. Både bilder av slekten fra slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, samt eldre bilder av de aktuelle gårdene, er interessant. Er det noen som er i gang med dette, så ta kontakt. På nettsiden min http://home.online.no/~harmell/ finner dere epost og også bloggen min, der historien om Joni nå ligger. Dette siste ble gjort da jeg oppdaget at utkastet til min artikkel var blitt snedt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

415) Jeg undres på om det er den samme ole Olsen som blir forlovet med Barbara Lassedtr Engeseter i 1781 (oppe på høgre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 13 (1776-1787), Kronologisk liste 1781, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Forloverne er da Ole Jonsen Haugland og Torsten Iversen Engeseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fort. 424: Ole Olsen Engeseter og Barbara Lassedtr får to og en i sønner Claus, en i 1781 og en i 1784Ingeborg Iversdtr Engeseter får derimot et uekte barn i 1783 (Sigri): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 13 (1776-1787), Kronologisk liste 1784, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.