Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Barbara Lassedtr Engeseter ble begravd i mai 1785 (oppe til venstre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 13 (1776-1787), Kronologisk liste 1785, side 101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er vel dette muligens deres forlovelse, han står her som Breche og hun som Instefjord (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1755, side 50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det vel mulig at de bodde på Instefjord i begynnelsen for her er en Ole Olsen f av far Ole Andersen Instefjord i 1756 (nede til høgre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1756, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

OK. håper han legger den ut her da siden dette og gjelder mine aner. Ingeborg Iversdtr var søster til min tipp-tipp og ellers skulle jeg og gjerne ha visst hvem Ola Andersson Asheim var sønn til - likeledes hans kone Magdeli Lassedtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan ikke gjøre annet når det gjelder denne delen enn å henvise til Knut Holm Andersens slektsside. Det var han som tok kontakt med meg fordi han hadde Ole Andersen som Ole Olsens far. Han er forøvrig etterkommer etter Gjert Takles tvillingbror, Kristian. http://www.hjemme.no/knutha/family/default.htmJeg må selvsagt holde kontakt med Anders da jeg ser at vi har langt flere opplysninger enn de som kommer frem på den anetavlen jeg har fått tilsendt.Så er det noe med hvilke gårdsnavn som skal brukes. Jeg helleer til at man skriverIngolf Wilhelm Akselsen Landås, Bergen, 1880 - Mæland, Etne, 1949(Eks er min farfar som er døpt med slektsnavnet/gårdsnavnet Landås, men død med slektsnavnet/gårdnavnet Mæland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har her tatt utg pkt i det jeg har fått tilsendt fra Anders og lagt inn noen flere opplysninger som jeg hadde:Dette er et eks på hvordan jeg tror vi kan presentere anetavlen for våre venner i USA og Canada:

bilete7577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Mye kjente gårdsnavn her så jeg måtte sjekke anene mine. Der fant jeg en Inga Olsdatter Ladvig som jeg først tenkte var den samme Inga som Arnfrid nevner f. 1785. Ifølge FT1801 så hadde Inga en søster Inga også, og det ser ut til å være denne inga jeg er etterkommer av.Min Inga Olsdatter Ladvig ble gift den 15.4.1801 med Knud Olsen Farestveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, slekten øker. Så langt er det visst bare jeg som ikke er i slekt med Joni.Ser i eks mitt i (434) at det selvsagt skulle stått Henrysdtr mht Henrys og Emmas døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Arnfrid, først får jeg takke for 18 nye tipp-tipper i min anerekke - Jeg hadde ikke fra før forfedrene til Ole Olsen/Inga Nilsdatter.Men et spørsmål, er det noe spesiell grunn til at Ole Andersen Borge står med dødsdato 'after 1666' når sønnen står født 1671? Kunne like gjerne stått 'after 1670'? Tenker på om det kan være en slags utbredt slektsforsker-greie at slik gjør man det?Mvh Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg trenger alle barna tilArnt Tobias Johannesen Kleiev og Marit Pedersdtr Arnes, f.år og sted, d.år og sted, hvis mulig.Det samme forPeder Manesse Paulsen Grøtheim og Else Johanne Andreasdtr Kvitle sine barn.På forhånd takk.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei.Arnt Tobias Johanessen f. 1800 på Kleiven hadde ett av bruka på Arnes fra ca. 1832 til 1862. I 1826 ble han gift med Marit Pedersdtr. som var fra bruket de etter hvert overtok.Barn : Berit Kristine f. 1825 d. 1837 Peter Sakarias f. 1827 d. 1827 15 uker Hans Benjamin Kristian f. 1831 - reiste til Amerika i 1869. Han ble i 1860 gift med Jonette Hermine Pedersdtr. De overtok bruket etter hans far. Pernille Severine f. 1835 d. 1853 Berit Anna Kristine f. 1837 d. 1882 på Trælnes i Brønnøy. Hun ble i 1859 gift med husmann Rafael Kristian Andreassen, og de bodde rundt om på Sømna. De fikk tre barn. En døde liten, mens vi ikke kjenner skjebnen til de to andre. Peder Andreas Sakarias f. 1844. Reiste til Amerika i 1868, altså året før Hans m. fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Peder Manasse Paulsen (1802-1849) var gift tre ganger. Andre ekteskap med Else Johanna Andreasdtr. fra Kvitle Sømna (1812-1847) Barn : Helene Oline Kristine f.1839 d. like etter fødselen, Jonette Hermine f. 1840 -----, Pauline Marie Helene f. 1842 d. 1885 på Sømhovd Sømna. Gift 1866 med Kristian Martin Olsen - husmann på Sømhovd. De hadde fire barn. Det finnes etterkommere etter disse, men ingen på Sømna. Aleksander Peder Henrik f. 1843 d. 1843 4 uker, Henrik Johan f. 1845 d. 1845 8 dager, Hans Pareli f. 1846. Til Amerika samme år som Jonette. Vet ikke mer om han. Halvsøster til Jonette er Else Johanna f. 1848 d. 1931. Hun ble gift og bosatt på Kleiven. Det etter henne det er en rekke firmenninger til Joni på Sømna - blant annet Joni. Jeg vet om en tremenning til Jonis far som lever i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da skal jeg legge det inn i tavlen.Kontaktene dine i Sømna; er det ingen av dem som har klart å skaffe til veie noen fotos; gården(e) og av Hans og Jonettes søsken, evt nieser el nevøer?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Nå har jeg lagt inn t.o.m. gen 5 for alle slektsgrener, og så langt har jeg kunnet ta med søsken til anene. Men, i det videre har jeg kun søsken for Vestlandsgrenene. Alstå ikke for Nordlandsgrenene. Skal vi ha det med, eller er dere i Sømna og Brønnøy fornøyd med dette?Jeg vil uansett legge inn videre generasjoner fra Vestlandet i anetavlen, som altså skal sendes Joni og slekten forøvrig i Canada og Usa. Kan dere også sjekke om gårdsnavn er korrekt skrevet utfra dagens norm, og at dagens kommunenavn for de aktuelle gårdene er påført?http://home.online.no/~harmell/AnetavleBRUK.html A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug, jeg fikk feilmelding da jeg prøvde å sende deg mail. Er det begrensninger i vedleggstørrelse, eller? 'The following addresses had permanent fatal errors....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.