Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Aase, ja det var der jeg fant dødsdatoen 29.7.1965. Jeg har også sendt dem en mail.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(201) Jeg har sendt en e-postforespørsel til eier av den siden, skal melde tilbake resultatet når jeg forhåpentligvis får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da har vi begtge sendt mail. Det går sikkert bra. på den annen side, med så mange ulike f år på Emma, er jeg slett ikke sikker på at hun har visst nøyaktig fødselsdato og år.Vielsen i SD ca 1902 hadde nok vært det aller beste.Har også laget en egen tråd om nettopp dette problemet.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Margaret,Når det gjelder Jonis farfar, Henry Anderson, så har vi dokumentert at han er f i Minnesota i 1873, og altså av slekten fra Sømna, Brønnøy, som bl a du og Tor har arbedet med. Så den er i og for seg ok.Når det gjelder Emma, så har vi en god kandidat, nemlig hun som er f i Mo, Hosanger, Hordaland, 7.5.1882, og som emigrerte med sine foreldre, Gjert (kanskej også n Georg) og Brita Anderson, i 1882, bare et par uker etter fødselen. Med var også Christine, f 17.8.1879.De bor i Minnesota i 1885, se (199), men i South Dakota i 1887 (Gjerts naturalisering). De viktigste dokumentene er (175)-(177) og (181)-(183), altså Henry, Emma, Alma, Hilda, samt Henrys foreldre, Hans og Nettie, i Lynn, South Dakota 1905.Vi mangler altså 100 % sikker dokumentasjon på hvem Emma Anderson var.Taqkk igjen Margaret,Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bostedene i Alberta: A Provost, B Camrose, C Wetaskiwin og D Edmonton.Så er der Saskatoon i Saskatchewan, likeså er der Saskatchewan i Alberta, så her er jeg ikke helt sikker på hva som menes.

bilete7271.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bosteden i Alberta i 1906, 1911 og 1916 er Strathcona distrikt, og det er da distriktet som Edmonton og Wetaskiwin ligger i.Joni er født i Fort Macleod, som ligger rett sør for Calgary i Alberta, men hun er oppvokst i Saskatoon i Saskatchewan, altså staten øst for Alberta.her er et kart som viser at 'Voss Fjord' godt kan være Modalen. Bolstadfjorden, som står i 'fjordforbindelse' via Indre Osterfjord med Mofjorden, går inn til Fyre på utsnittet (Bolstadøyri), så er der et kort stykke med elv, Bolstadelvi, før Evangervatnet, som så går over i Vosso, og den fører helt til Vangsvatnet, via Seimsvatnet, på Vossevangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-) Eg har ringt, og ringt, og... ingen tek tlf.Men som eg sa, eg har lite tru på at Emma veit noko, men skal prøva igjen.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Margaret,Om den kusinen til Bill, som Jony nylig (eller for et par år siden) traff i butikken, var Bills kusine på farssiden (Henry) eller på morssiden (Emma) har betydning for om man skal lete etter samer eller lapper på Henry eller Emmas side.Se Dagblad-intervjuet: LenkeTrod du familien til Jony i Canada kan svare på det?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ikkje urimeleg at det kan vere eit samisk innslag i slekta - Bindal og omegn er vel eit sørsamisk kjerneområde viss eg ikkje er heilt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, mens vi venter på en avbklaring vedr Jonis fars morsslekt, synes jeg vi kan fortsette med å finne anenen til Henry. Det sies et sted at den slekten kan føres langt tilbake. Vet ikke om det var Tor eller Margaret som nevnte det.I innlegg (169) ser dere hva jeg har registrert.Ellers er der svært interessante opplysninger på Jonis offisielle side om hennes bestemødre, som begge var så musikalske. Emma skal ha grått for siste gang i sitt lange liv allerede som 14-åring, da hun forsto at hun ikke ville få et piano.'What do you think gave you the drive to do what you do?I assume there must be some kind of genetic thrust. My two grandmothers were very different, but both of them were frustrated musicians. My paternal grandmother had a hard life - baby after baby after baby. She was not a martyr, but she was a total self-sacrificing animal to her many babies. She cried for the last time in her life when she was 14, I'm told. The last thing she cried for was that she wanted a piano, and she told herself, 'You silly girl. You'll never have a piano. Dry your eyes.' I forget which aunt told me this, but to me it's incredible that if that was the main turning point in her life - 'I want to play this thing so bad, but I can't; it's not my destiny' - then there's a possibility that that urge went into the genetic pool. She had a lot of children who then had smaller families ... maybe three or four children. One of them has got to get that gene, don't you think?On the other side, my mother's mother, Sadie, came from a line of classical musicians. She came east with a homesteader to the prairie; they were the first farmers on that plain after the buffalo and the Indians. That's how young that country [central Canada] is. She had an organ in the farmhouse and she played classical piano and wrote poetry, mostly celebrating her father. And she was a tempest. She always felt she was the opposite of the other long-suffering, good-natured ones. She was always having fiery fits that she was too good, that she was a poet and a musician stuck on a farm. Perhaps [i inherited] the thrust of those two women.' fra intervjuet 'Women Of Heart And Mind' med Steve Matteo October 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'RD: Does it come from your mom? Does it come from your dad? What about your grandparents?Mitchell: I think it comes from the Irish side of the family. Definitely I think it is blarney.RD: When you say blarney, you don't mean it in a derogatory sense?Mitchell: I mean it in a mischievous sense. I think some nights the blarney is running and some nights it isn't. I was born with a gift of metaphor. I would say all the arts stem from a gift of metaphor.RD: What's the other blood in you?Mitchell: My father is Norwegian and Sami, although because of the native tension in the region, he won't cop to that. But, yes, there is Sami.RD: Did you know your grandparents:Mitchell: I knew my grandmothers.RD: Do you feel any connection there?Mitchell: Not my paternal grandmother. She had so many children and so many grandchildren, she spoke to me only once. We were in the mountains in British Columbia - where she was living - and there was a thunderstorm and I was scared. I was about three, and she said, 'Oh don't worry. It's only God dragging his buckboard through the sky.'RD: Are you good friends with your parents?Mitchell: Yeah, I stay in touch with them. They'll be 94 this year. We have our differences. My mother and I have had a lot of friction. She always said I was too emotional and thought too much and was too sensitive. I was always too something, you know. But I think she was a good guide in a lot of ways. We've made our peace.RD: What about your dad?Mitchell: My dad was aloof. We were closer in my early childhood than we were in my adulthood. He is three quarters underwater. He's Scandinavian, and he doesn't talk a lot. The things he says when he does speak - you are not sure if you have been insulted or flattered.'Fra 'Heart of a Prairie Girl' Reader's Digest 2005'''Her står det da virkelig at farmoren bodde i British Columbia, - dette forstår jeg ikke. Kan hun ha flyttet dit da Henry døde i 1952, det må ha vært samme år som Joni var på sykehuset for å blir behandlet for polio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk til utrettelige Arnfrid som jobber med denne saken. Siden det er dugnad skal jeg komme med følgende bidrag :Brønnøy (Nord Sømn), Vik (Sør Sømn) og Velfjord ble en kommunal enhet sist i 1830-åra. Velfjord skilte lag i 1875, mens Vik ble eget herred ifølge kgl. res. av 13.juni 1900. Vik sogn under Brønnøy ble eget prestegjeld i 1901. Kommunenavnet Sømna ble bestemt av innenriksdepartementet 13. nov. 1940 og tatt i bruk 1. des. samme år. I bygdeboksammenheng har vi brukt navnet SØMNA.I Jonis farsslekt kommer vi inn på gårder som ligger både i Sømna og i Brønnøy, slik at det hadde vært greit og skilt kommunene fra hverandre. I innlegg (213) har Arnfrid et kart. I innlegg (169) bruk : Kleiven Sømna, Arnes Sømna, Grøtheim Sømna, Kvitle Sømna, Arnesmoen Sømna, Reinfjord store Sømna og Øksningen Bindal. Kommunemessig har Bindal aldri vært under Brønnøy. I kirkelig sammenheng skilte de lag i 1815.For Hans : Arnt Johannessen : Johannes Arntsen fra Kleiven Sømna (1771-1831) og Berit Nilsdtr. fra Dale nedre Sømna (1771-1815).Marit Pedersdtr.: Peder Knutsen fra Bø Sømna (1773-1842) og Sara Randine Kristensdtr. fra Reinfjord lille Brønnøy (1773-1842).For Jonette : Peder Manasse Paulsen : Paul Jørgensen fra Grøtheim Sømna (ca. 1748-1819) og Martha Marie Johansdtr. fra Øksningen Bindal (1762- etter 1837)Else Johanne Andreasdtr.: Andreas Olsen fra Kvitle Sømna (1790-1866) og Pernille Kirstine Baltsersdtr. fra Dale nedre Sømna (1789-1877)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har ikke folketellingene egne rubrikker for etnisitet? Om det bare er 1900-tellinga det gjelder, kan man jo se etter hva Jonis gjenværende (i Norge) slekt blir rubrisert som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Tor.Per Helge, i 1865 er de i Bindal nevnt som reinfinner. Også i Brønnøy finnes der et par stk i 1865.I 1801 finner jeg ikke dette nevnt i prg.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.