GĂ„ til innhold
Arkivverket

[#70706] Kilder i fremtiden

Gjest André Martinsen

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Fremtiden vil by pÄ flere og langt mere kuriÞse kilder enn i dag.Det slÄr meg nÄr jeg sitter og gjennomgÄr min families store bedriftsarkiv, som inneholder blant annet bÞker over de fleste av vÄre kunder gjennom hundre Är. Man kan se hva navngitte mennesker har kjÞpt, samt dato, pris og andre opplysninger. Der finnes ogsÄ en liste over dÄrlige betalere og dem som ikke gjorde opp sin skyld. (Denne listen kommer jeg dog til Ä Þdelegge.)Slektsgranskere i fremtiden vil kunne sÞke i en database, kanskje her i Digitalarkivet, og se at ens oldemor kjÞpte en rÞd sofa eller reiste pÄ en toukers ferie til KanariÞyene.Skal man si: unyttig, men morsomt?PÄ den annen side: Vi lever i en tid hvor bÄde staten og private aktÞrer lagrer store mengder informasjon om mennesker. Ja, hver gang man drar bankkortet, sÄ registreres det. Er det Þnskelig at ens liv skal kunne kartlegges nÊr sagt fra dag til dag? Jeg ville mislike at mine etterkommere skriver om meg f.eks. at «kvelden den 23. juni 2009 spiste og drakk han pÄ Statholdergaarden». Jeg pleier Ä si at livet er offentlig, men hverdagen er privat.Hva mener andre om saken?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

La meg hente frem et tilfelle fra kildene. Det skriver seg fra 1950-tallet og handler om en kvinne som ikke har betalt sine varer.Det stÄr: «Frk. N.N. har ikke betalt varer for 34.25 kroner.»Hun mottok da et brev:«Ved gjennemgÄelse av vÄre böker finner vi en udekket post pÄ Dem (...). Ifall at regningen er bortkommet er belöpet fremkommet sÄledes: (...) som vi imöteser omgÄende.»Det er kanskje ikke noe Ä ha i slektstreet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg synest absolutt ikke at du bÞr Þdelgge noe som helst.Da min farfar dÞde i 1958, fant min far og hans sÞsken to regnskapsbÞker med ubetalte regninger og ogsÄ folk som hadde betalt med en hÞne eller andre ting. Tror du jeg er lei meg i dag for at dette ikke ble tatt vare pÄ! Han var smed og var for godhjertet til ikke Ä sette hjul pÄ kjerrer eller sko hester selv om han visste at han ikke fikk betaling. Men min far og hans sÞsken kvittet seg med alt-:(Nei, du vet aldri hvilken verdi dette kan ha selv om det er negativt for dem som ikke betalte.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (3): AngÄende listen over dÄrlige betalere: Ja, jeg tenker pÄ de vedkommendes ettermÊle, som kan fÄ seg en stygg plett. PÄ den annen side gir det verdifulle opplysninger for etterkommere om hvordan deres liv var; at de hadde dÄrlig rÄd og at tilvÊrelsen kanskje var litt tung til tider.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Absolutt! SÄ dette mÄ du ta vare pÄ. Vi er jo ikke ansvarlige for vÄre forfedre, men det er utrolig interessant Ä oppdage detaljer om dem.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Min farfar og hans sÞsken kastet bort brev og en unik samling av 'skillingmagasinet' nesten fullstendig og andre aviser samlet gjennom et langt liv like etter krigen som deres far hadde samlet sammen. Samme med min far som kastet bort informasjonen som han og tre andre hadde om stÞtten som ble avduket i 1995 i Djupadalen ved Haugesund. Dog var han med og gav en god del som den Grafiske foreningen hadde til det grafiske museum i Stavanger.Vi har alt for lett for Ä kaste bort ting som en ikke ser noe interessant eller verdifullt. Og en undersÞker ikke gjennom ekspertisen hva en bÞr ta vare pÄ om en er usikker.Samtidig sÄ mÄ en nok ogsÄ det offentlige som ikke er like flinke til Ä gi informasjon om hvor en kan fÄ hjelp og informasjon om saker som kan vÊre av historisk eller kulturell interesse.2 og 3) Selv om det kan virke som en plett pÄ de etterlattes ettermÊle sÄ mÄ en jo ta hensyn til at en kan fÄ innsyn i en kulturell periode som kan forklare de historiske fakta en leser om. Og mange vil takke for all den informasjon som en kan fÄ om sine forfedre nesten uansett hvilken type det er.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (5) og (6): Ja, man bĂžr vĂŠre svĂŠrt tilbakeholden med Ă„ kaste (gamle) ting, men der er samtidig en grense for hva slags tilfang om andre mennesker man bĂžr — eller har rett til — Ă„ bevare. Eksemplene er mange, det vĂŠre seg skolesosionomen som skriver at «han Kjell Ove har nĂ„ vĂŠrt et problem helt siden fĂžrste klasse». Hvorvidt det er et faktum eller ei; jeg kan ikke se at bevarelse av slik personsensitiv/privat informasjon kan berettiges.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Vel, for Ä forsÞke Ä dreie oppmerksomheten mot det opprinnelige spÞrsmÄl: Hva synes man om at fremtidige slektsgranskere kan finne ut at bestefar drog pÄ handletur til Svinesund den 23. juni 2009?Jeg selv stiller meg kritisk til det. Jeg Þnsker at min hverdag skal vÊre privat, og hertil at jeg selv skal kunne velge hva jeg vil meddele fra den.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Finn Oldervik

En gang, trolig pÄ 1980-tallet ble det gjort stortingsvedtak om at det skulle opprettes lokalhistoriske arkiv i alle kommuner i Norge. Det ble ogsÄ laget et utkast til hvordan dette i praksis skulle gjennomfÞres og hvordan stoffet skulle tas vare pÄ osv. Jeg skal ha en kopi av den utredningen liggende et sted. Siden ble det stilt om den saken og jeg kan ikke huske Ä ha sett noe som helst om den senere, ei heller har jeg sett noe lokalhistorisk arkiv i min kommune.Et slikt lokalhistorisk arkiv kunne ha vÊrt rette stedet Ä ta vare pÄ de gamle regnskapsbÞken og alt annet privat kildehistorisk stoff som vi alt for lett kaster.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (9): Der finnes nok arkiver i eller for alle kommuner, enten i form av et lokalhistorisk arkiv eller en egen avdeling i kommunearkivet. Der finnes ogsÄ interkommunale arkiver, blant annet i Nordland. http://www.arkivinordland.no

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Her er et knippe av kilder som fremtidige slektsgranskere kanskje vil kunne fÄ tak i:- Bankkontoutskrifter.- Telefon- og internettlogger.- Legejournaler.- Skolejournaler.- BÞter og fengselsdommer (det vÊre seg bot for urinering pÄ offentlig sted).

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En del kilder mĂ„ det nok settes begrensninger til, for de kan vĂŠre av sensitiv karakter.Å vite nĂžyaktig hva en person har gjort hver dag blir nok Ă„ gĂ„ for langt og er nok ikke like interssant for en slektsforsker.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er vel knapt noen som idag tror pÄ arvesynden, sÄ jeg ser ikke hva problemet er. Og bortsett fra 'Telefon- og internettlogger', er det Þvrige tilgjengelig mateiale pÄ arkivene om enn i en annen form og et annet omfang enn nÄ.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom alle kilder som avslĂžrte negative ting ved de omtalte, ble fjernet, var det ikke mye igjen. Konfirmantlister og skoleprotokoller ville blitt maltrakterte. Rettsprotokollene ville forsvunnet. Folketellingene ville fĂ„tt huller, og det samme med dĂ„pslister i kirkebĂžkene. Å Ăždelegge historiske kilder, uansett hva som stĂ„r i dem, er vandalisme. Er man redd for at opplysningene er sensitive mĂ„ man heller sĂžrge for at bruken av kildene blir regulert, enten ved Ă„ sperre for innsyn til man er sikker pĂ„ at alle omtalte er dĂžde, eller ved Ă„ begrense innsynet, for eksempel slik at bare forskere fĂ„r innsyn. Eller begge deler. Å utslette kilden er en forbrytelse mot framtiden, enda sĂ„ pompĂžst det hĂžres ut Ă„ bruke slike vendinger.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Slutter meg fullt og helt til Per Helges tanker i innlegg 14. Som et eksempel kan nevnes Omstreifermisjonens arkiv som var tenkt kassert da virksomheten opphĂžrte, men det ble reddet i siste liten og tatt vare pĂ„ i Riksarkivet. Å ta vare pĂ„ arkiver av hensyn til slektsforskere er bra, men det er ogsĂ„ viktig Ă„ kunne dokumentere myndigheters og organisasjoners overgrep mot mennesker. Uten innsyn i Omstreifermisjonens arkiver ville mye kunnskap om overgrep mot de reisende gĂ„tt tapt.I land som vi ikke liker Ă„ sammenligne oss med er det mange eksempler pĂ„ at noe det fĂžrste diktaturer gjĂžr nĂ„r de begynner Ă„ miste makten, er Ă„ destruere arkiver som dokumenterer hva de har holdt pĂ„ med. Norge opplevde en okkupasjon under andre verdenskrig. Arkivene etter bĂ„de okkupasjonsmakten, myndighetene som samarbeidet med okkupanten og ikke minst landssvikoppgjĂžret i etterkant er svĂŠrt viktige.I Norge er vi godt stilt nĂ„r det gjelder arkiver fra kommuner og statlige virksomheter. Dette er regulert av arkivloven og forskrifter og gjennom avlevering til Riksarkivet, statsarkivene og interkommunale arkiver. Verre er det med arkiver etter private virksomheter. Her er det nok mye som er gĂ„tt tapt og fortsatt vil gĂ„ tapt i framtiden.Personvern er viktig. Sensitive opplysninger skal sperres for innsyn lang tid. Men de skal ikke slettes! NĂ„r det gjelder stat og kommune sĂ„ er vi i Norge godt beskyttet av lover og forskrifter om personvern og taushetsplikt. Mer usikkert er det hvordan private virksomheter hĂ„ndterer personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Slutter meg fullt og helt til Per Helges tanker i innlegg 14. Som et eksempel kan nevnes Omstreifermisjonens arkiv som var tenkt kassert da virksomheten opphĂžrte, men det ble reddet i siste liten og tatt vare pĂ„ i Riksarkivet. Å ta vare pĂ„ arkiver av hensyn til slektsforskere er bra, men det er ogsĂ„ viktig Ă„ kunne dokumentere myndigheters og organisasjoners overgrep mot mennesker. Uten innsyn i Omstreifermisjonens arkiver ville mye kunnskap om overgrep mot de reisende gĂ„tt tapt.I land som vi ikke liker Ă„ sammenligne oss med er det mange eksempler pĂ„ at noe det fĂžrste diktaturer gjĂžr nĂ„r de begynner Ă„ miste makten, er Ă„ destruere arkiver som dokumenterer hva de har holdt pĂ„ med. Norge opplevde en okkupasjon under andre verdenskrig. Arkivene etter bĂ„de okkupasjonsmakten, myndighetene som samarbeidet med okkupanten og ikke minst landssvikoppgjĂžret i etterkant er svĂŠrt viktige.I Norge er vi godt stilt nĂ„r det gjelder arkiver fra kommuner og statlige virksomheter. Dette er regulert av arkivloven og forskrifter og gjennom avlevering til Riksarkivet, statsarkivene og interkommunale arkiver. Verre er det med arkiver etter private virksomheter. Her er det nok mye som er gĂ„tt tapt og fortsatt vil gĂ„ tapt i framtiden.Personvern er viktig. Sensitive opplysninger skal sperres for innsyn lang tid. Men de skal ikke slettes! NĂ„r det gjelder stat og kommune sĂ„ er vi i Norge godt beskyttet av lover og forskrifter om personvern og taushetsplikt. Mer usikkert er det hvordan private virksomheter hĂ„ndterer personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ole Arild Vesthagen skriver bl. a. fĂžlgende:'I Norge er vi godt stilt nĂ„r det gjelder arkiver fra kommuner og statlige virksomheter. Dette er regulert av arkivloven og forskrifter og gjennom avlevering til Riksarkivet, statsarkivene og interkommunale arkiver. Verre er det med arkiver etter private virksomheter. Her er det nok mye som er gĂ„tt tapt og fortsatt vil gĂ„ tapt i framtiden.'Det var nettopp dette jeg tenkte pĂ„ nĂ„r jeg minnet om stortingsvedtaket fra 1980-Ă„rene (innlegg 9). Dette vedtaket tok for seg nettopp behovet for ogsĂ„ Ă„ kunne ta vare pĂ„ private arkiv slik som f. eks. mĂžteprotokoller for ungdomslag, regnskapet for et privat foretak osv. Tanken var til og med sĂ„ vidtrekkende at det skulle ansettes en arkivar som skulle betjene publikum, samt passe pĂ„ at materiale som det var knyttet restriksjoner til skulle passe pĂ„ at bare de som hadde lĂžyve fikk anledning til Ă„ se pĂ„ forskjellig utvalgt materiale. Mitt forrige innlegg ang. dette ble rimelig bryskt avvist av trĂ„dstarter Hr. Martinsen med argumentet om at vi hadde nok arkiver i Norge.SelvfĂžlgelig har vi nok arkiver i Norge, og det vil trolig vĂŠre direkte dumt Ă„ bruke offentlige midler pĂ„ ytterligere arkiver i dette fattige landet. De fleste vil nok vĂŠre enige i at det er mye mer fornuftig Ă„ bruke 'vĂ„re skattepenger' pĂ„ f.eks. billigere alkohol eller bensin. Å bruke offentlige midler pĂ„ det som i utgangspunktet er et privat ansvar er vel egentlig Ă„ slĂžse med 'vĂ„re skattepenger'?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Offentlige virksomheter (stat og kommune) er pÄlagt Ä ta vare pÄ sine arkiver i fÞlge bestemmelsene i arkivloven. Private virksomheter kan gjÞre som de vil. NÄr en bedrift nedlegges eller en forening opplÞses kan de velge Ä avlevere sitt arkiv til en arkivinstitusjon, eller de kan 'pÊlme' det i sÞpla. Det finnes mange arkivistitusjoner som tar i mot private arkiver, men private virksomheter har ingen plikt til Ä avlevere sine arkiver dit.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Odd Einar TÞmmerÄs

Heldigvis finnes det sÞppelfolk som vet litt om verdien avog ta vare pÄ kilder. Mandag ble regnskap og arkiv til Sama Tobakk--HÄlogalandSkips AS--Nord Norsk Kreditt--og Senja Sildoljefabrikkkastet , men tatt vare pÄ av undertegnede. Dette blir overlevert til nÊrmeste museum , TrondarnesDistriktsmuseum. Historisk interreserte burde ta kontakt med alle avfalls-mottak og be dem ta vare pÄ arkiv--regnskap--private bilderosv. Jeg spÞr hver kunde som kaster slik info om tillatelsetil Ä overlevere. De fleste blir forundret over interressenfor dette , men sier JA. I mine Þyne er dette viktig for ettertiden .hilsen Odd Einar TÞmmerÄs

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest André Martinsen

Generelt: Hva med menneskets ubestridelige rett til Ä bestemme over sitt eget liv, med alt som det innebÊrer?Ad (14): Her er to forhold som gjÞr seg gjeldende: det kulturetiske og det juridiske. Hva angÄr det kulturetiske: Jeg er i alminnelighet en forkjemper for bevarelse av kildetilfang, og har som sÄdan arbeidet lenge og iherdig med Ä samle inn og ta vare pÄ kilder av forskjellige slag, ogsÄ utslettelsestruede sÄdanne. ArkiveringsÞnsket og -behovet mÄ likevel avveies mot andre hensyn, fÞrst og fremst privatlivet. Privatlivet er ikke et offentlig anliggende, heller ikke etter vedkommendes dÞd. Hva angÄr det juridiske: Kildetilfanget er i privat eie.Jeg tror ellers ikke at man kan sammenligne konfirmantlister og en medisinsk/psykiatrisk pasientjournal, slik som du gjÞr. OgsÄ rettsprotokoller stiller i en egen klasse. Der finnes forskjellige grader av alvorlighet og omfang, og det tar ikke innlegg (14) tilstrekkelig hensyn til.Ad (19): Du gjÞr et flott arbeide. Jeg kjenner til at mange smÄ og mellomstore selskaper har et likegyldig forhold til sine arkiver etter at oppbevarelsesplikten for materialet er utlÞpt. OgsÄ privatpersoner hiver ganske mye. Der burde ha vÊrt en TÞmmerÄs pÄ hvert miljÞverk/avfallstasjon i Norge.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 1 Ă„r senere...
Gjest Svein Tislevoll

Det meste bÞr bevares, man fÄr heller vente med Ä offentliggjÞre til folk som er nevnt ikke lever lengre. Har mange sensitive privatbrev i min private samling, men kunne aldri tenkt meg Ä brenne opp noe som helst av det. Passer pÄ det som verdifull skatt, for meg er det verdt mer enn 'gods og gull'. Men jeg nevner ikke alle opplysninger for alle folk, har pÄlagt meg selv taushetsplikt nÄr det gjelder mange opplysninger, til d. om omtale av folk som fremdeles lever.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Kjetil Øien

(20)Konfirmantlistene fra gamle dager kan vÊre ille nok de. Jeg har gjennomgÄtt disse for mine aner, og kan fortelle fÞlgende: En av mine oldemÞdre skal visstnok ha hatt 'meget smaa evner', mens en tipp-oldefar hadde 'elendige evner'! En annen av mine stammÞdre ble i 1818 sammen med tre andre jenter nektet konfirmasjon grunnet 'Vandkundighet og Ulyst til at lÊre noget'.Videre vet vi jo slik (14) pÄpeker at f.eks folketellingene benevner folk som idioter og det som verre er. En rettsprotokoll fra Oppdal forteller om ei kvinne som Þnsket skilsmisse pga mannens perverse seksuelle lyster pÄ 1800-tallet, og slik kunne vi fortsatt i det uendelige. SjÞl tenker jeg at det er greit at jeg fÄr ha litt privatliv sÄ lenge jeg lever, men etter mine dager fÄr det komme frem det som vil komme frem. Det er slik for de som har levd fÞr oss ogsÄ!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Kjetil Øien

Hvordan er forÞvrig fremtiden for det vi i dag regner som primÊrkilder? Jeg hart forstÄtt det som at kirkebokfÞringen enkelte steder har havnet pÄ data, og dette gjelder ogsÄ i hÞy grad folkeregisteret. Blir disse lagret pÄ en slik mÄte at de fremdeles kan plukkes frem om 100, eller for den saks skyld 400 Är? Eller vil data om nÄtiden gÄ tapt?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Stian HĂžiset

Jeg sitter pÄ valgmanntallet for kommunevalgetet fra hÞsten 1945 i Skien, hvor alle nazistsympatysÞrer er markert som ikke stemmeberettigede. Min bestefar var i valgmannskapet.Det er ikke noe jeg akter Ä publisere. Det fÄr vÊre for ettertiden. Men, som et apropos, det kan vÊre krutt i upublisert materiale.Men, som vi vel alle har erfart, man kan ikke velge sine forfedre. Jeg er relativt avslappet til mine forfedres gjÞren & laden. Deres liv kan jeg ikke gjÞre noe med.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) pÄ sine nettsider for Ä levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for Ä akseptere bruk av cookies.