Gå til innhold
Arkivverket

[#70736] Skorpa i Kvænangen

Gjest Magne Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest erna olavsen

Hei. Lurer på om denne Erik Lassesen er samme personen som er omtalt i boken 'Fjordfolket i Kvænangen', skrevet av Ivar Bjørklund, utgitt i 1985. Der omtales 2 brødre som kom fra Finland til Valan i Kvænangen tidlig på 1700-tallet, - Lasse Erichsøn og Olle Olssøn. Lasse Erichsøn bodde på Valan hos lensmann Thomas Christensen Arild før han og Olle 'overtok' øya Skorpa i 1717. Hans alder var oppgitt å være 26 år i 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Erna OLAVSEN,- takk for ditt innlegg vedrörende söprsmålet om Erik L her i Magne JOHANSEN's tråd.Jeg har også omtalte bok om Kvaenangen av BJÖRKLUND og skal se naermere på hva som er skrevet der om brödrene Lasse og Olle fra Finland.Vet du fra annet hold noe mer om etterkommerene til Olle og Lasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Hei Thomas. Som det gikk frem av boka så hadde Olle et barn f. 1714 med Malene Jonsdatter. Vet ikke barnets navn. Mener jeg selv har en tilknytning til den omtalte Lasse, har prøvd tidligere å finne de rette trådene til å knytte sammen, men er ikke helt sikker. Etter sagn fra mine aner skal det ha kommet 2 brødre fra Finland/Sverige til Kvænangen. Den ene flyttet til Nord-Lenangen (eller områder omkring) og den andre ble igjen i Kvænangen, så jeg hadde håpet på å få løst denne gåten. Det er lite materiale fra Kvænangen på den tiden, så det synes litt vanskelig. Går litt utenom her, men må spørre om du har noen tilknytning til Konst-familien fra her nord? Min gamle nabo fra Kvæanangen het Kathinka Cecilie f. Konst., f. 1878 i Taskeby. Familie? Er bare nysgjerrig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.