Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70802] Skifte etter Anne Berte Abrahamsdatter, f. 18.11.1818 d. 7.6.1890 Gyland, Vest A

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Mener du Gyland gård eller Gyland kommune/ sogn ? Gi gjerne en link til kirkeboka,det var Bakke prestegjeld.Der kom i 2008 ny revidert bygdebok for Gyland. Vi har sikkert skifter på microfilm i Flekkefjord Historielag,men det er jo sommer nå-.

Gjest Lisbeth Wangen

Hei dette er hva jeg finner om Anne Berte: Hun gifter seg 18 Mai 1843 med Andreas Tollaksen(Time Rogaland)De fikk følgende barn: Tonnes Andreas født 1850 Bakke Gyland Per født 1852 Ingeborg født 1851(døpt 5 Januar 1851) Talette født 1855 Per(Peder)født 1858 Tonnes født 30.Mars 1848.Død 1 September 1924 i HAUGESUND(Han giftet seg med Ingeborg Marie Larsdatter 31 Mars 1871)De hadde 8 barn. Tonnes Andreas født 6 August 1843.Etter hva jeg kan se døde Anne Berte 7 Juni 1890 og hennes mann 21 April 1898.

Gjest Mariann Slette Våge

Jeg kan ikke finne henne død i KB 7.juni 1890.Antar at hun bodde på Lie gård, Gyland, Bakke, Vest-Agder. Hennes mann, Andreas Tollaksen Lie, finnes i KB for Gyland i Bakke prgj.Noen som kan hjelpe?

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om der finnest skifte vet jeg ikke,men trolig satt Andreas Tolaksen i uskifte 1886. 'Panteboka' og Grunnboka for Flekkefjord finnest på Digitalarkivet,der går det fram når Anders solgte gården osv. Hvilke opplysninger er det du søker i eventuelt skifte ? Lenke

Gjest Mariann Slette Våge

I skiftet vil alle levende barn fremkomme, da får jeg en sjekk på om jeg har fått med meg alle :-)Har av og til sett at dødsårsak også er nevnt.Har ingen erfaring i å bruke gårdsmatrikkelen (er ganske ny i gamet). Har du/dere noen tips på hvordan jeg skal gjøre meg nytte og hvordan leser jeg opplysningene jeg får?

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fra 'Gylandsboka' - Andreas Tollaksn tente hos presten på Lye,Jæren,og blei g.m. Marie Abrahamsdotter.Dei kom til Gyland og budde på Bekkevollen,Øvre Li.Dei hadde mange born: Tønnes var bøkker i Haugesund; Tønnes Andreas budde på Feda;hans son var skipper T.A.Lie,som har gjeve eit legat til Gyland;Per blei bonde i Li.Ingeborg og Talette heitte dei to systrene deira. Boka er ikke lettlest !

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.