Gå til innhold
Arkivverket

[#70924] Ørnulf af Fjordene Salicath 1888-1962

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han er en rimelig godt kjent kunstner, men jeg har problemer med å finne kilder for hans ekteskap.Store Norske har bare at han var ugift LenkeJeg har brukt Slektsboken 'Salicath' av Ingrid Salicath, Kjøbenhavn 1968 hvor det opplyses at han ble gift 1925 med Alfhild Henriette Engebretsen født 1884 i Oslo. De fikk en datter Ørnhild af Fjordene Salicath født 1926.På Distreff finner jeg også at han skal ha vært gift med Karla Kristiane Theodora Pettersen født 1892 i Kjøbenhavn.Er det noen som vet noe mere om ekteskapene hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alfhild i 1900 LenkeAlfhild må man vel kunne kalle godt voksen da hun fikk Ørnhild i 1926. Det er rart at det ikke står dato og sted for vielse og dåp?Er du sikker på at han ble gift med disse 2 damene? Kan det ikke være en mulighet for at han fikk barn med dem uten at de ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

I slektsboken står det også at foreldrene var inspektør Samuel Engebretsen og Henriette Kristina Nielsen. Disse har jeg selvsagt forsøkt å finne, og det er kun en Samuel Engebretsen (vaktmester) i Oslo og han var gift med Adolfine Henriette Christine Nielsen i 1866, se Lenke (Tittel er feil, men det betyr kanskje ikke så mye).De finnes også i ft1875 og ft1900 under Oslo. Som en også ser av ovennevnte link må de være født hhv 1833 og 1842. Moren må altså ha vært ganske gammel da omtalte datter ble født. (De fikk flere barn fra 1868 og utover).Jeg er enig i at Alfhild var vel gammel i 1926, men mulig.Det er mulig de ikke var gift, men det har jeg aldri hørt noe om. Datteren ellers helt reell. Hun ble gift med en Ero Russel (som jeg ikke klarer å finne noe om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Linken fra 1900 - Ytre Holmedal er interessant. Pigepensjonat, pigeskole som tydelig er privatskole. Ser en på de øvrige personer er det barn av bedre familier. Faktisk synes det som et barn av vagtmester er heldig som er kommet med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

kanskje en borgerlig vielse f eks i Paris ? For det var vel der Ørnuld bodde årene kort forut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tar tilbake det med millitæret. Det var vel lenge før 1900 det var.Ser at det ikke finnes noen Engebret NN som var vagtmester i Christiania i 1900, men det finnes 2 Engebretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg kommer med et innlegg med innlegg basert på min hukommelse. Min farmor, Josefine Wilhelmine Skjørten født Høie (1861-1950), hadde god hukommelse og likte å snakke om familie og bekjente. Hun snakket ofte om en fru Salicath som jeg tror bodde i Kristiania. Jeg tror fru Salicath var enke etter en kaptein Salicath (militær). Hun var mor til maleren Ørnulf af Fjordene Salicath. Jeg fikk av og til være med min far og spise lunsj på kunstnerrestauranten Blom, og mener at det ble snakket om maleren Salicath som var et aktivt medlem i Kunstnerforbundet(?). Jeg tror inventaret fra Blom på en eller annen måte er bevart. Kanskje finnes malerens 'kunstnervåpen' der. Dette med alle slags forbehold siden jeg ikke har noen skriftlig dokumntasjon. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Til (9): Morsomt og nyttig å høre personlige opplevelser som berører ens egen familie. Kaptein, kontorsjef og forfatter Carl Peter Fredrik de Guise Salicath 1860-1920 var gift med Emilie Constance Pauline Skaug 1862-1942. Dette er foreldrene til Ørnulf af Fjordene Salicath. Jeg har selv vært på Blom og sett malerens kunstnervåpen der. Jeg viser også til linken i (1).Ørnulfs far var min oldefars bror. Min tipoldefar, hans far, Tollkasserer Søren Anton Carl Salicath 1803-1869 var gift to ganger og jeg stammer fra første ekteskap med Antoinette Elise von Schlanbusch, mens Ørnulf er etter hustruen i 2. ekteskap, Hanne Wilhelmine Franciska Mejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Til (5): Ut fra linken i (1) Store Norske Leksikon, ser det ut til at han var i Norge i 1925. Bl.a. malte han da altertavlen til Melbu kirke i 1925.Til (6): Takk for info om pikeskolen, Egil. Det var interessant. Morsomt at Laura de Ferry Nitter som er en slektning i flere ledd, også var der.Til (9): Se Lenke hvor Samuel Engebretsen er vagtmester ved arbeidsanstalten i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Leif Salicath

Jeg har nettopp fått en mail med link til ekteskapet 27. juli 1913 i Oslo Domkirke mellom Ørnulf og Karla Kristiane Theodora Pettersen LenkeKarla var dansk og det står også i kirkeboken at de bosetter seg i Kjøbenhavn. Enten ble de skilt før 1925 eller så var Karla da død når Ørnulf gifter seg med Alfhild Henriette Engebretsen.Kanskje kan en finne mere om 2. ekteskap når de nyere kirkebøker blir frigitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for linkene fra deg, Berit og Frank for ditt spørsmål.Jeg tror han selv tok navnetillegget i voksen alder. At det kan komme fra Hærmendene på Helgeland virker svært sannsynelig.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trodde du hadde sett dåpen til Ørnulf. Han hadde nok ingen ting å si om navnet sitt. Det var nok foreldrene som valgte navnet Ørnulf af Fjordene da han ble døpt. Legger ved lenke til dåpen nr.20 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Carl Peter Fredrik Guise Salicath 1860-1920 var infanterikaptein og senere kontorsjef,men også forfatter (iflg. slektsboken Salicath). Det siste forklarer muligens hvorfor han døpte sin sønn etter personnavn i Henrik Ibsens skuespill 'Hermendene fra Helgeland'.Jeg har paralellt hatt en tråd i DIS Forum Danmarkhttp://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,569239,569657om Karla Kristiane Theodora Pettersen (Ørnulfs første hustru). Der har jeg fått god hjelp og både dåp og foreldre mm. kan sees i tråden. Obs. Tallkoden må med i linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.