Gå til innhold
Arkivverket

[#70939] Matt Sorum, musiker og tidligere medlem av bl.a Gun`s and Roses

Gjest Knut Mjønerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om Sørum:Johannes Sørum utv fra Luster i 1853. Pioner (Gårdbr) i Salem, Olmsted Co, Minnesota, fra 1859. Sønnen George Sørum var forretningsmann i Kasson, Minnesota.Litt om Langeteig:En pioner, Anders Johannesen Langeteig utv ca 1840 fra Luster. Han er pioner (gårdbr.) i Col. Co, Wisconsin. to sønner var forretnsingsmenn i Wisconsin, Andrew og Knut Johnsen. Om dette er Betsys familie skal ikke være sagt, men det er jo godt mulig. Får lete litt til i KB.Jeg har noen personkort på noen av Storums fra Bristol, SD i 1905. Skal jeg legge dem inn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, Kåre Petter, hvem var det som fant på den glupe ideen og invitere Matt til Sørum?June 10th, 1993 - Sell-out show (29 000) at the Valle Hovin stadium in Oslo, Norway.June 11th, 1993 - While on tour in Norway Matt visits his ancestral hom town of Sørum.Samme kvelden var forøvrig Matt på bluesklubb og hørte John Mayall, en av mine favoritter. Ellers har jeg hørt mye Guns N' Roses, ikke fordi jeg har likt det, men fordi min nå 31 år gamle sønn digget de på begynnelsen av 90-tallet. Han hadde vel alt de ga ut, vil jeg tro.Skal legge inn personkortene. Først far N. J. Sorum:

bilete7329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kermit og tvillingsøsteren Quin er ikke nevnt, så vidt jeg kan se, i 1905. Det betyr vel at de fortsatt ikke var født.I 1915 bor fortsatt Bismark i Day, South Dakota, og han er gift. Albert bor der også, ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johannes Sorum, som emigrerte, og Betsy f Langeteig, i 1905. Ser ut for å stemme med det jeg har lest om pionerene. Nils var jo allerede flyttet ut.

bilete7336.x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Antagelsen om at Mat Sørum hadde røtter i Sørum stammet trolig fra Mat selv. En venn av meg leste i et engelsk musikkblad om dette. Mat Sørum uttalte i et intervju, at en eller annen hadde bodd i ei bygd som het Sørum, og at bygda lå rett utenfor Oslo. Når bestefar/oldefar reiste for godt til USA, så tok han like godt Sørum-navnet. I LA er kanskje ikke kunnskapen om Norge, Oslo, Bergen, Romerike, Sørum og Luster så påtrengende stor. Hvem som tok initiativet vet ikke jeg. Mat Sørum dukket i hvert fall opp på Sørumsand. Det var stor ståhei. Han hadde med seg flere sikkerhetsvakter, og ungjentene hylte. Historien om, la oss kalle ham bestefaren, syntes å virke særdeles diffus. I hvert fall slik den ble gjengitt i massemediene. Vi bør ikke hovere over dette pussige intermessoet. Vi vet at slektsforskningen har tatt kvantesprang siden 1996. Databaser har gjort ting vanvittig mye enklere. Nå kan vi se at ting var feil. ”Morro var de lell”. Vi sørumsokninger kan trøste oss med at vi fortsatt har August Stomperud som sambygding. MVH Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Svehn Ruskelöv

I Luster gards-og ättesoge b.3/Dale 2 og Nes sokn under garden Sörheim/Sörum: Johannes Nilss.f.26/1-1827. John N.Sörum utvandra til Amerika 1853, og gifte sig i Kasson/Minnesota 1857 med Britha Guttormdtr.f.7/8.1836 fra Langeteigen i Balestrand, i Amerika kjend som Betsey Guttormson. Ho var dotter av gardbruker Guttorm Samsonson og Ingrid Larsdtr. og utvandra til Amerika i 1850-åra. John og Betsey Sörum slo sig ned som farmarar i Salem township, Olmstead Co./Minnesota, der John döde 10/10-1908. Betsey döde i Remer, Cass Co./Minnesota 1/6-1915. John og Betsey hadde 15 barn, 2 av de döde ung/barn.Her i boken finnes info om alle 13 barn og hvem de giftet sig med i Minnesota.Her föds Brithe 7/8-1836, ca. mitten på siden : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Litt på sidelinja, men....når det er snakk om Sorum/USA kan eg nemne at det er ein landsby i Sør-Dakota som heiter Sorum, eg var innom der for nokre år sia.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.