Gå til innhold
Arkivverket

[#70961] Hvor ligger Batensfjordøra?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Til Birger (25):Fra prestegjelds- og sognehistorikken har jeg sakset følgende:'Øre sokn lå i 1589 i Tingvoll prestegjeld. Ved reskript 29.4.1812 ble 12 gårder i Batnfjorden overført fra Kvernes til Øre sokn. Fra 1.1.1882 ble gården Ranem, matr.nr. 1 i Gjemnes tinglag og Frei sokn, ved kgl.res. 3.12.1881 overført til Øre sokn. Ved kgl.res. 9.9.1893 ble det fra 1.9.1893 opprettet et eget Øre prestegjeld sammensatt av Øre sokn i Tingvoll prestegjeld og ett nytt sokn, Gjemnes, som omfattet Storlandet av Kvernes prestegjeld, Bergsøya av Frei sokn i Kristiansund prestegjeld og gårdene Knutset, Blakstad og Gjemnes av Øre sokn. Med hjemmel i kgl.res. 12.6.1964 ble Tingvoll kommunes område vest for Tingvollfjorden (Sørlandet) fra 1.1.1965 overført fra Tingvoll sokn til Øre sokn i Øre prestegjeld.'Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Bjørn Olav Kleppen. Iflg 'Herred, prestegjeld og sogn i Norge' finner jeg følgende på side 163: 'I 1893 ble Gjemnes skilt ut fra 3 kommuner.' Problemet er at der ikke står noe om fra hvilke kommuner det var.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kristine Marie Silset skal ha giftet seg med Martin Olsen Kjøllesdal, født 1896. Står der noe om og når Kristine Marie Silset giftet seg?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Til Birger (31):Utgangspunktet for nåværende Gjemnes kommune kan vel i stor grad sies å være Øre formannsskapsdistrikt som ble oppretta i medhold av Formannskapslovene av 14. januar 1837. Lovene la den kirkelige administrative inndeling (prestegjeld) til grunn for organiseringen av lokalstyret.Øre formannsskapsdistrikt var et avvik fra denne hovedregelen ved at et sogn (ikke eget prestegjeld før i 1893) danna grunnlaget.Etter matrikkelloven av 1853 ble betegnelsen herred/herad tatt i bruk i stedet for formannsskapsdistrikt.I 1882 ble Ranem overført fra Frei (Fredø) til Øre.I 1893/-94 ble Gjemnes (gamle kommune) opprettet som egen kommune ved at Kvernes (nåværende Averøy og Eide kommuner) avstod Storlandet, Frei avstod Bergsøya og Øre avstod gårdene Knutset, Blakstad og Gjemnes. 226 innbyggere fra Øre ble overført til Gjemnes.1. januar 1964 ble Gjemnes, Øre og Tingvoll-Sørland, dvs. vestsida av Tingvollfjorden (avstått fra Tingvoll), slått sammen til nåværende Gjemnes kommune.Jeg kan ikke unnlate å nevne at han som med rette blir kalt 'Formannsskapslovenes far', John Neergaard (1795-1885), var bosatt på gården Dønnem i Øre sogn i en stor del av sitt liv, og at han var både lensmann og ordfører i Øre.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f61560&gardpostnr=683#nedre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Hei! Dette gjelder ikke noe av det overnevnte, men prøver å legge inn dette bildet her siden det var så mange med kjennskap til Batnfjorden. Bildet skal være fra Batenfjorden hos mine oldeforeldre, men er usikker på om det kan stemme. Har ett annet bilde hvor en 'oldefar' sitter på ei trapp, han døde i 1919. De andre på bilda er min mormor med søsken når de er ca. 20 .Den eldste av de er født i 1909. Så da kan det ikke stemme. Legger inn bilde av de på trappa også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Fikk ikke til å legge ved de bilda. De er i tif format !!! Men om noen skulle være interisert i å titte på de, så send meg en mail bekke70@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bjørn Olav Kleppen

Til Birger Forsmo:I innlegg 33 har jeg prøvd å utrede det du lurte på i innlegg 31. Ble du noe klokere av mitt bidrag?Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vibeke (35): hva het dine oldeforeldre? Ellers er det offisielle navnet på kommunesenteret Batnfjordsøra. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vibeke (35): hva het dine oldeforeldre? Ellers er det offisielle navnet på kommunesenteret Batnfjordsøra. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Torgeir (37, 38, 39)Leste alle jeg :) Min oldefar het Henry Sophus Nilsen Telstad. f. 2.3.1879 i Kristiansund. Hans mor var Marit Sivertsdtr. Mjøen fra Oppdal hans far en matros Nils Andreas Grøttem.De var så langt jeg har funnet ut aldri gift. Hun giftet seg med en Iver Olss. Telstad fra Surnadalen f. 1843. Så han blir min oldefars stefar. Men han tok hans navn og min oldefars etterkommere bruker også det navnet. De var bosatt og døde i Batenfjorden. De fikk ikke barn sammen. Min tippoldemor Marit er avbildet i ene bygdeboka fra Batenfjorden, på vei til/fra/på setra tror hun var over 80 år da. Både hun og Iver bodde der til de døde. Henry Sophus flyttet derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vibeke, du kjenner sikkert til at (Henry) Sophus hadde ei halvsøster, Sigrid Oliversdotter, som i 1900 bor på Bakkan/Indergarden i Batnfjorden sammen med moster Marit og hennes familie. Både Sigrid og Sophus flyttet etterhvert til Ålesund, Men det vet du jo... (Kilde: NT Leivdal). Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Torgeir. Ja, kjenner til Sigrid Oliversdtr. Nekstad. Vet også hun dro til Ålesund. Men har ikke kjennskap til henne her. Men det er de bilda som jeg nevner i 34 jeg er usikker på. Men er også glad for all informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.