Gå til innhold
Arkivverket

[#70975] Poppe/ Nannestad

Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

...Joda, Lussi var gift med Johannes Hanson Handal, 1785-1869, og hadde tre barn,Ingeborg, Lussi og Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lasse Lassesen Klævoll f 1760 død f 1810 gm Ingeborg Lassesdtr Tronvik f 1764 d f 1828, bosatte Bråstad, Hyllestad.Da Lasse døde ble Ingeborg gjengift med Klaus Lassesen Tveit f 1782 i 1810. Claus gjengift med Barbro Clausdatter f 1794 i 1828.Lasses foreldre: Lasse Lassesen Hovland 1731-1763 gm Barbro Aslaksdtr Klævoll 1730-1822, bosatte Klævoll, Kyrkjebø.Ingeborgs foreldre: Lasse Knutsen Avsnes 1731-1812 og Sigrid Aslaksdtr Klævoll 1746-1834, bosatte Tronvik, Kyrkjebø.Barbro og Sigrid halvsøstre.Barbro helsøster til min 4-tipp Sissel Aslaksdtr Klævoll og til min 3-/4-tipp Gullak Aslaksen Klævoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid:Lasse Lasseson Hovland er min 5 tippoldefar.HVORDAN FANT DU UT DETTE, DA ?? 1 Lasse Lasseson Hovland d: 1763 i kyrkjebø b: 1731 .. Barbro Aslaksdtr. Klævoll d: 1822 i kyrkjebø b: 1730 2 Lasse Larsson Klævoll d: 1810 b: 08 mai 1760 i Hyllestad, Norway ... Ingeborg Larsdtr. Tronvik m: Bef. 1783 d: 04 apr 1827 i Bråstad Kilde II: 'Lavik' sidene343 og 17 (1813) Kilde II: 'Lavik' sidene343 og 17 (1813) b: 14 aug 1763 i Hyllestad, Norway . 3 Lussi Larsdtr. Bråstad d: 1835 b: 1805 ..... Johannes Hanson Handal d: 1869 b: 1795 i Hyllestad, Norway ... 4 Ingeborg Johsdtr. Knagenhjelm d: 1922 i Hyllestad Kilde II: Ca. 1960 Kittil Eggerud, Oslo Kilde II: Ca. 1960 Kittil Eggerud, Oslo b: 1832 i hyllestad, Norway ....... Mons Olson Nes m: i Hyllestad d: 1912 i hyllestad b: 1834 i hyllestad, Norway ..... 5 Lassina Monsdtr. Løland Nes d: Ca. 1935 i Kvamsøy (Balestrand) b: 1858 i vik prestegjeld eller Hyllestad, Norway ......... Peder Endreson Nesse m: Ca. 1882 i Hyllestad ? d: 1937 i Kvamsøy (Balestrand) Kilde II: 1998 statsarkivet i Bergen Kilde II: 1998 statsarkivet i Bergen b: 1849 i Kvamsøy, Vik prestegjeld, Norway ....... 6 Martha Pedersdtr. Nesse d: 09 jun 1986 i Bergen b: 24 mai 1882 i Kvamsøy, Vik, Norway ........... Sigurd Mikalson Revheim m: 24 mai 1908 i Bergen, Nykirken d: 25 sep 1967 i Bergen b: 22 feb 1886 i Osterøy\ Radøy, Norway ......... 7 Martha Mikalsen Revheim d: 09 feb 2004 i Bergen b: 25 sep 1913 i Nordnes, Bergen, Norway ............. Odd Martinussen m: 1940 i Marie Ro, Stavanger d: 27 mai 1985 i Bergen b: 07 jun 1909 i Sandviken,Bergen, Norway ........... 8 Olav Johan Revheim Martinussen b: 06 apr 1947 i Nordnes, Bergen, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du vet at når min morfar har skrevet bygdebøeken for Kyrkjebø og min tremenning for Hyllestad, så ordner det seg for greie jenter.Nei, jeg tok en rask titt i Ættebok for Kyrkjebø, pgs navnelikheten, i hovedsak Lasse og Lussi. Da fant jeg ut av det.Men i (30) ser det jo ut som du hadde alt dette fra før.... :-?Har sendt en mail til Finn i håp om at han kan oppklare dette med hvem som er Lussis far.Da er din 5-tipp, Lasse, og min 4-tipp, Anne, søsken.''2 Lasse L Klævoll er døpt 30.2.1760 i Kyrkjebø, ikke Hyllestad. Ingeborg er døpt 23.10.1764 i Kyrkjebø, ikke Hyllestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid;Jeg visste du var en grei jente! Vi må holde kontakten, hvis du har mer om slekten må du gi meg noen ord. Når det gjelder ingeborg Lassesdtr., er jeg sikker på at Førsund nevnte henne og mannen med etternavnet Bråstad i sin bok - men de har antagelig bodd på Bråstad begge to ?Imidlertid fant jeg ingenting om dem i Digitalarkivet således, men etter de opplysningene jeg nå har fått, dukker de kanskje opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

gjentar:Arnfrid Mæland, Postboks 54 Sandviken, 5812 Bergen, 10.7.2009 22:10 (27) Lasse Lassesen Klævoll f 1760 død f 1810 gm Ingeborg Lassesdtr Tronvik f 1764 d f 1828, bosatte Bråstad, Hyllestad.Hvor og når er Ingeborg (DØD 1922), dtr av Johannes og Lussi HANDAL, født og døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg dåpen hennes i Lavik. født 28.7.1832 døpt 12.8.1832. Far Johannes Hansen Aas fra Handal og Lussi Lassesdatter. Hun har ikke Knagenhjelm som døpenavn.Heller ikke ved konfirmasjonen er Knagenhjelm nevnt. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8399&idx_id=8399&uid=ny&idx_side=-202>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Olufine Larsine ble døpt i Lavik 19.2.1860 LenkeJeg har også funnet dåpen til Ingeborg og Mons' øvrige barn. Ikke et eneste sted er Ingebrog nevnt som en Knagenhjelm. Hvilken kilde er det du henviser til når hun bruker dette slektsnavnet? -Og hvem er denne Kittil Eggerud i 1960?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittil Eggegud var faktisk kilden til mysteriet rundt Knagenhjelm. Det er minst ti år siden jeg korresponderte med ham i sakens anledning. Jeg husker at han var svært interessert i saken, han er sønn av Lydia Iversdtr. NES:Direct Descendants of Mons Olson Nes 1 Mons Olson Nes d: 1912 i hyllestad b: 1834 i hyllestad, Norway .. Ingeborg Johsdtr. Knagenhjelm m: i Hyllestad d: 1922 i Hyllestad Kilde II: Ca. 1960 Kittil Eggerud, Oslo Kilde II: Ca. 1960 Kittil Eggerud, Oslo b: 1832 i Lavik (?) , Norway 2 Ivar Monson Nes b: 1867 i Hyllestad ... Getrud Hannisdal m: 1900 b: 1861 . 3 Lydia Iversdtr. Nes d: i oslo b: 1903 i Hyllestad ..... Nils Eggerud b: i Oslo ... 4 Kittil Eggerud b: i oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men du må da kunne opplyse meg hvor han fant denne linken, slik at vi ikke sitter å leter etter en nål i en høystakk. Hvor har du funnet at Ingeborg bruker slektsnavnet Knagenhjelm? Nå har jeg funnet alle dokumenter vedr hennes liv, bortsett far dødsfallet. KB for 1922 for sognet er ikke skannet. Hvor har du funnet dødsfallet?Har lest litt gamle pantebøker. Som du sikkert vet eide Knagehjemene og Daaeene mye i Ytre Sogn, trolig også Bråstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Braastad:1. Skjøde: Fra Joakim de Knagenhjelm von Daae til Claus Lassesen paa dette Brug, ....datert 30. october, tinglyst 28. november 1809.[Claus Lassesen er Ingeborg Lassesdatters 2. ektemann]2. Skifte: Efter Ingeborg Lassesdatter fra 1.6.1827 avsl 24.11.1830.Videre på dette bruket gjelder etterkommere etter Claus Lassesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg ikke kommet i kontakt med Eggerud. Finner ham ikke lenger i telefonkatalogen. Joda, jeg kjenner litt til Daaene også, har noen linker dit. Knagenhjelmene - de hadde mye eiendom - helt til Askøy ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er litt av noen utfordringer du presenterer, Olav, men man lærer jo av dette også.Som nevnt så finnes der skjøter der eiendommer overdras fra personer i Knagnehjelm og Daae-slektene. Vet du hvilken Knagenhjelm som evt skulle være Lusis far, Joakim de Knagenhjelm von Daae, Hans de Knagenhjelm von Daae eller Christen Knagenhjelm? Det er vel de som er aktuelle...Jeg har nå lest gjennom alle skjøter som gjelder gårdene Bråstad, Næs og Handalen, samt skifte etter Ingebrog Lassesdatter, kårbrevet fra Olai Monsen Næs (Nyland) vedr foreldrene Mons Olsen og Ingeborg Johannesdatter Næs (Nyland), m.v. Jeg tror jeg har oversikt over alle overdragelser som skjedde, samt arven etter Ingeborg Lassesdatter. Der er ingen ting i disse dokumentene som tilsier at en Knagenhjelm skulle være Lussis far.Ingeborg Johannesdatter neves, som sagt, ikke et eneste sted med slektsnavnet Knagenhjelm. Det er fortsatt dødsfallet hennes, som du sier skal ha vært i 1922, som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du traff spikeren på hodet, Arnfrid; joda, Christen Knagenhjelm er den 'mest' aktuelle her.Ja, det er noen hull her som burde sjekkes. Det som jeg har om denne familien er i hovedsaken fra digitalarkive, Førsund, min mormor,Viggo Fosse, bygdebok for Vik, bygdebok for Hyllestad og http://www.bygdebasen.no/index.php?spr=no Vet du om det står noe om Ingeborg Larsdtr. sine eventuelle søsken ibygdeboken for Kyrkjebø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg Lassesdatter Tronivks søsken: Knut 1759-1842 til Hovland gm Barbrå Hansdtr Frivik 1755-1817, Sigrid 1762-1808 til Håland K. gm Aslak Jakobsen Håland K. 1757-1837, Aslak 1767-1799 Tronvik ug., Kristi 1769 død f 1808 ug., Daniel 1771-1792 Tronvik ug. og Barbrå 1775-1849 Tronvik gm Lasse Gullaksen Håland K. 1770-1845, sistn. drev gården videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

' Skiftebehandling efter Ingeborg Lassesdatter Braastad, sluttet 1 Juni 1827, hvoreftera. Gaarden Braastad, Matr. No. 60 af Skyld 1 Løb Smør er udlagt med Eiendomsret til Enkemanden Claus Lassesen Braastad for 400 Spd, imod at han betaler til Efternævnte, der ere givne Partrettighed i Gaarden, nemlig:1. til 3die Datter Sigrid Lassesdatter med Formynder Claus Hansen Indre Bøe 53 Spd. 23 s.2. til 4de do. Lukris Lassesdatter med Værge Lehnsmand Mons Aass 53 Spd. 18.3. til yngste do. Lussi Lassesdatter med Værge Lehnsmand Mons Aass 52 Spd. 78 s.Tilsammen Pantehæftelserne 158 Spd. 119 s.ogb. Gaarden Handalen, Matr. No. 111 af Skyld 1 Lpund 18 Merker Smør er udlagt med Eiendomsret til Lehnsmand Mons Aass for 220 Spd. imod at betale til Efternævnte Creditorer og Arvinger der ere givne Panterettighed i Eiendommen nemlig:1. til Oberstlieutenant og Corpschef O. E. Holck 50 Spd.2. til Søn Daniel Lassesen Kolgrov 62 Spd.-4-16 s.3. til 2den Datter Barbro Lassesdatter med Mand Ole Lassesen Handal 32 Spd.-2-94. til 3die Datter Sigrid Lassesdatter med Værge Claus Hansen Indre Bøe 14 Spd.-1-155. til Fjerde d. Lukris Lassesdatter med Værge Lehnsmand Mons Aass 14 Spd.-1-166. til yngste Datter Lussi Lassesdatter med samme Værge som No. 5. 14 Spd.-1-15Tilsammen Pantesummen 188 Spd. 1- 23 '[Arnfrid: takk til Gunnar som hjalp meg med transkripsjonen!]Så blir det spennende å se om dette samsvarer med skifte som er knyttet til Skifteregisteret for ytre Sogn.så en avhendelse fra 1809:' Publ: den 24de November 1809(NB Herved Attest af 24 Novbr. 1809 om at intet [...]ter, der er Kiøberen til Hinder.Jeg Hans Knagenhielm Daae giør vitterligt at have uden nogen skriftlig Contract eller andet saadant Document solgt og afhændet til velagte Ungkarl Claus Lassesen [....] 1 Løb Smør i Gaarden Braastad /: men skylder efter Martriculen en Løb Smør som [...] den hoshæftede Attest udviiser :/ i Lavigs Skibrede og Ytre Sogns Fogderie for den Summa 800 Rd. Og da benevnte Kiøber Claus Lassesen Tvedt haver rigtig betalt [Kiøbe]summen 800 Rd, skriver Otte Hundrede Rigsdaler bekiender ieg ved dette mit Skiøde, at have solgt og afhændet og hermed sælger, skiøder og afhænder fornævnte Gaard Braastad af Skyld 1 L[øb] S[mø]r i Ladvigs Skibr. Y[tre] S[ogns] Fogderie beliggende [...] Claus Lassesen for sig og retmessige Arvinger til Eyendom med ald dens Herlighed og Rettighed af Skov, mark og Eng, Sæter og Sætterboligen samt alt andet fra Field til Fiære, som det tillig[g]e bør og Gaarden fulgt haver [...] [....] til dette Gods tilkommende Odelsløsningsrett. Hvorfore ieg med dette [....] Hiemmelsmand. Dette til Bekræftelse under min Haand og Signet [..............]'[Arnfrid: Claus Lassesen er Ingeborgs 2. ektemann]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.