Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70992] Lars Olsen Langsæth's opphav

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

Lars Olsen og Mari Alvsdatter, begge Langsæth, gifter seg 01.05.1802. I folketellingen for 1801 i Fåberg finner jeg dem begge på Langsæth(128); Mari i husholdningen til Einer Jonsen, gift med Sidsill Christensdatter. Sidsill er Maris tante, - gift 1. gang med Iver Ericsen som er Maris morbror. Lars finner jeg i husholdningen til husmann Gudmund Olsen, hvor han står som 'mandens broder'. Her tror jeg det er oppstått en feil: mener å ha grunn til å tro at Gudmund Olsen egentlig er Jermund (Giermund)Jonsen født i 1733. Hans far Jon Jermundsen gifter seg (for 2. gang?) i 1746 med Giertrud Bastiansdatter, og dør 95 år gammel i 1776. DVS - Gudmund (Jermund) og Lars kan ikke være brødre...Lars Olsen er 36 år i 1801, altså født ca 1765. Her finner jeg ikke noe opplagt 'treff' i databasen Døpte i Fåberg 1730-1818. Har 2 mulige kandidater, 1) Ole ved Hage og Marits Lars født 30.01.1766 døpt 02.02.1766 eller 2) Ole Sveum (Sveen?) og Karis Lars født 07.01.1767. Hadde vært fint å kunne knytte Lars, som er min tipptipp til sin første familie. Setter stor pris på forslag som kan være til hjelp.Vennlig hilsen Jorunn Stenberg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/156345-70992-lars-olsen-langs%C3%A6ths-opphav/
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jorunn Stenberg

Ja, det er et godt spørsmål. Han er ikke i FT for Fåberg, og heller ikke i databasen 'Gravlagde i Fåberg 1730-1818' så vidt jeg kan se. Det kan jo tyde på at han har flyttet på seg, og derfor ikke er den Lars Olsen som i 1816 blir far til min tippoldefar.. Har jeg forstått deg rett, kan kandidat nr 2 elimineres?

• 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.