Gjest Egil Russøy Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Eg har funne ein dato som lyder 'Fes 1 Paschat' i 1792. Er det nokon som veit kva det betyr. Er det 1. påskedag, som vel blir 8. april, eller er det første søndag etter påske, som skulle bli 15. april, eller.....mvh Egil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne B. Kristiansen Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Nokså sannsynlig. Se denne siden: http://home.online.no/~ernstsen/ordforklaring.htm Fes kan bety Festum som igjen betyr festdag, høytid.'Pashat ligner på Pascha som betyr påske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Tverå Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Det må være første påskedag. Det står vel enten 'Fer' for Feria, eventuelt 'Fes' for Festum. Hadde det være 1. søndag etter påske, hadde det vel stått noe sånt som Dom 1 post Paschat. Det er vanskelig å si noe mer om saken uten å ha sett den aktuelle kirkebok sida.Mvh Geir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Russøy Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Eg kan legge ut sida for sikkerhetsskuld. (første i første kolonne på høgre side) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11769&idx_id=11769&uid=ny&idx_side=-113>Lenke Permanent bildelenke: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Tverå Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Jeg var ute etter bl.a. kronologien i boka, så dette hjalp. Det var nok 1. påskedag. Det bekreftes ikke av innførslene før og etter den aktuelle. Men hvis man ser på kolonnen helt til høyre ser man følende rekkefølge: Fest 2 Pasch. (2. påskedag) - Dom 1 a Pasch. (1.søndag etter påske) - Dom 2 a Pasch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Russøy Skrevet Juli 12, 2009 Del Skrevet Juli 12, 2009 Flott, takk skal du ha. Då har eg fått den den på plass.mvh Egil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts