Gå til innhold
Arkivverket

[#71380] Gjertrud Buttelsdatter Grande, Ørland

Gjest Terje Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Hvem var foreldrene til Gjertrud Buttelsdatter/Butuelsdotter/Bottolfsdatter/Bertelsdatter? Og hvor var hun født? Hun giftet seg 31.12.1719 i Viklem kirke, Ørland, med Christen Hendrichsen Grande (ca.1696 – 1745), sønn av Hendrich Andersen (ca.1670 – 1710) på Uthaug. I Ørlandsboka I (s.267) står det at adressen hennes ved giftermålet var Beian, men jeg kan ikke se at kirkeboka gir noen opplysning om det.Ørlandsboka I (s.267) oppgir at ekteparet hadde ni barn: 1. Ingeborg (1721 – 1784), gift 1743 med Anders Jonsen på Grande og som enke med Anders Andersen Hovde. 2. Henrik (1723 – 1727) 3. Sjur/Sivert (1725 - ) 4. Arnt (1727 – 1803), gift 1749 med Lussi Hansdatter. Han ble leilending på Grande/Bakken. 5. Maria (1729 - ) 6. Henrik (1731 - ), konfirmert 1749, strøket i den militære legdsrullen 1755. 7. Berit (1733.- ) Hun bodde som innerst sammen med moren på ”Albrigtsgården” i 1764. I 1801 bodde hun på Flatnes hvor hennes niese, Margrete Arntsdatter, var gårdkone. 8. Knut (1735 - ) 9. En sønn som døde 1742Selv har jeg mistanke om at også Malena Christensdatter, konfirmert 1750, gift med Simon Jensen (ca.1724 - 1813) på ”Albrigtsgården” (lnr.99) på Grande, og død før 1801, var et av barna i ekteskapet.Hva Gjertruds rette patromymikon var, er jeg usikker på. Ved giftermålet har presten skrevet BUTTELSDATTER i ministralboka, og ved dødsfallet BUTUELSDOTTER, slik jeg tyder skriften. (En Johan Buttelsen nevnes også i kirkeboka. Han ble ”bestediget” i februar 1720). I folketellingene finner jeg imidlertid ingen med fornavnet Buttel eller Butuel, så disse sjeldne navneformene er kanskje varianter av noen vanligere? Ørlandsboka har ”normalisert” navnene til Bottolf (s.267) og Bertel (s.317).Har noen tilgang til manntallet fra 1701 for Ørlandet og de nærmeste distriktene? Finnes det der noen som kalles Buttel , Butuel eller noe lignende, og som kanskje kan være Gjertruds (og/eller Johans) far?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har gått gjennom Manntallet 1701 for Ørland og mener vi finner en god farskandidat bosatt i Stensdal.Buttull Andbiørnsøn 43 år. Han har to sønner; Johan 9 år og Andbiørn 3 år.Jeg vil se på MT 1701 for Hemne og Stadsbygd i løpet av morgendagen.Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sørensen

Jeg anser sansynligheten for at Buttull Andbiørnsøn i Stensdal var Gjertuds kjødelige far, er ganske stor. Nå gjelder det å prøve å lete ham opp i f.eks. prestemanntallet fra 1660-tallet. Siden han var 43 år i 1701, skulle han (eller i det minste faren Andbiørn) muligens være å finne der?Navnet Andbiørn leder meg intuitivt mot Nordmøre eller 'dalstoka innanfor' på den kanten av landet. Jeg får starte et søk, men setter stor pris på bistand fra alle gode hjelpere når det gjelder denne oppgaven.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sørensen

Jeg har sett på prøvematrikkelen av 1723 for å sjekke om det fantes noen Buttull eller noen Buttullssønn(er) på Steinsdalen (i Agdenes) på det tidspunktet, men matrikkelen opplyser at 'Steendahl' da lå øde. Nå lurer jeg på om gården hadde oppsittere da ekstraskattemanntallet (1766) ble tatt opp. Er det noen som kjenner til om gården var bebodd den gangen, og i tilfelle av hvem?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.