Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71402] Oslo: Rigmor Holmsen f. 1904, gift Freng Petersen. Hvem var han?

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg har hatt dette spørsmålet på dis.norge lenge uten å få svar, så nå prøver jeg her. Rigmor Helena Holmsen f. 15. okt. 1904 på Stabekk, døpt i Paulus kirke i Oslo, konf. 1919 i Høvik. Hun var skilt og hadde etternavnet Freng Petersen da hun i 1939 ble gift med min farmors bror, Eilert Hagerup f. 1878 i Trondheim. Det ble da oppgitt at hun var kontordame og hadde adresse Grønlandsleret i Oslo. Har fått opplysninger om at hun i sitt første ekteskap med en Freng Petersen hadde en sønn som døde ung. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hennes første giftermål? Og hvem var denne Freng Petersen?Mvh. Kjell

Gjest Bjørg Hukkelberg
Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørn! Dette var et svært interessant spor:-) Eilert Hagerup var treskjærer og kunstmaler, dog ikke i samme skala som sin bror, skulptør, treskjærer og kunstmaler Daniel Hagerup. Det kan jo tenkes at det har vært gjennom bekjentskap i kunstnerkretser at Eilert og Rigmor ble kjent med hverandre. Som sagt, meget interessant, Bjørn! Tusen takk! Skal på jobb nå i ettermiddag, blir spent på om jeg får vite noe mere når jeg kommer hjem etter kl. 22.30:-)Mvh. Kjell

Gjest Kjell Fredly

Hei Carsten! Tusen takk skal du ha! Det virker veldig sannsynlig at dette er rette mannen, men for å være sikker må vel vigselen mellom Per og Rigmor finnes. Som en kuriositet kan nevnes at Daniel Hagerup laget minst to kunstverk av Skagastølstindene, den ene er i USA. Det ble laget i dypt relieff og malt.Mvh. Kjell

Gjest Kjell Fredly

Jeg har fått opplyst at den sønnen som Rigmor Helena Freng Petersen hadde var ca. 10-12 år gammel da hun giftet seg med Eilert Hagerup i 1939. Det blir i 1939 opplyst at hun hadde en skilsmissebevilling datert 1/4-1936. Vil da tro at hun ble gift et eller annet sted i Oslo ca. 1925-27. En skifteattest ble også fremlagt ved giftermålet, datert 2/12-1939, men hvem det er skifte etter aner jeg ikke.Mvh. Kjell

• 2 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørg! Har vært i Sogn nå en ukes tid og har ikke sett dette før i dag. Ja, det er jo unektelig interessant dette avisutklippet. Har prøvd å lete etter et event. giftermål i kirkene i Oslo-området, men det blir nok som å lete etter den berømte nåla i høystakken:-) Men jeg kommer nok til å fortsette å lete.Mvh. Kjell

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.