Gå til innhold
Arkivverket

[#71471] Frisach i Jevnaker 1817

Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Tusen takk, Grete. Du har fant så mange opplysninger om familien og jeg setter pris på alt. Ja, skifter er viktige. I dag er jeg bort. Jeg må sjekke apentiden for LDS History Center tett ved meg i morgen. Det tar mellom 2 uker eller 2 måneder før filmene kommer. Før 1765 var mannen Rasmus i Toten men jeg fant ikke vielsen der. Men kanskje de møtes der.Har ikke tid nå. Kanskje i kveld. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Frisach-familien er aktive som faddere på Toten fra allerede 1748. De er godt representert i den første dåpen jeg har funnet dem som faddere:- 9. juni 1748, døpt Thomm. Hammers drengebarn Hannibal. Faddere Anne Xstensd. Hammer, Hr Wille, Jørg Frisach, Adolp Frisach, Mad. Frisach, Jomfru Frisach - Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9310&idx_id=9310&uid=ny&idx_side=-130>Lenke ...........................................................Og så kan jeg samtidig reklamere for de flotte sidene til Gjøvik og Toten Slektshistorielag. Her finnes transkriberte digitale kilder fra Gjøvik, Toten, Land og nærliggende områder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

I kveld laget et kart over Frisach mennesker. Må studerer det litt mer.Om Johanne Catharina, tror det var lenke #13, står det: Hun ble døpt 3. februar 1735 av sin far sogne-presten og bodde i Lom til han døde. Så flyttet hun med sin mor og en søster til Lunden gård på Toten. Denne gården var eid av hennes bror LØytnant Hans Frisach.Derfor var de bare to søstre som flyttet til Toten. En annen webside sier den to yngste døtre flyttet til Toten med Frue Catherine. Hven var de? Else og Johanne eller Anne Sophia og en annen?Da Anne Sophia var fadder i Ullensaker i 1749, var hun jomfru så ikke gift. Derfor kunne har giftet seg senere med Rasmus Tisvilde.Jeg kan ikke tenke nå. Håper alle som leser kan forstår mine forkortelser på kartet.

bilete7436.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oversikt Joy! Noen innspill:Ser du har Lars konfirmert 1737, men det er kun Jørgen som konfirmeres dette året, så jeg tror Lars er eldre enn Jørgen. Dette rimer også med tanke på oppkalling.Johanna Catharina befant seg på Nesodden i Akershus i 1756, da hun fødte sin 'uekte' sønn: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7543&idx_id=7543&uid=ny&idx_side=-20>LenkeHar i FT 1801 funnet Else i Gran og Johanna Catharina i Sigdal: Lenke Lenke - Som vi ser, er Else enke etter kapellan Halmsted.------------------------Tror kanskje Anne Sophia og Johanna Catharina ble konfirmert på Toten, og det er dette som er grunnen til at vi ikke finner dem konfirmert andre steder - konfirmasjonslister finnes ikke der før 1761.---------------------Det kan rime at Hr Rasmus Tisvilde og jomfru Anne Sophia Frisach traff hverandre på Toten. Hr Tisvilde er fadder der i mars 1762. Den 3. mars er det Thomas Hammers barn, Benedicta Kristine som døpes: Lenke og den 17. mars er han fadder for Graver Friderich Torkildsens barn, Peder Christian:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på ”Kjøbenhavns Universitets Matrikel”, 3. bind – 1740-1829, på Lars Ove Wangensteens hjemmeside: http://wangensteen.net/Har funnet følgende studenter:1738 – Laurentius Frisack, 18 år = f. ca 17201742 – Georgius Frisach, 21 år = f. ca 1721 (Jørgen?)1742 – Bartholomæus Frisach, 17 år = f. ca 1725 (nevnt også i 1747, alder da ikke oppgitt)1745 – Adolphus Friishach, 18 år = f. ca 1727Alderen passer bra med det vi har funnet tidligere, med unntak av Bartholomæus. Hvis dette er sogneprest Hans Frisachs sønn, så skal han plasseres mellom Magdalene f. 1723 og Hans og Adolph f. 1727. Hvorfor han da ikke finnes konfirmert i Lom forstår jeg ikke.Har i tillegg funnet Else og Anne Sophia Frisachs blivende ektefeller:1747 – Adolphus Andius Halmsted, 16 år1747 – Erasmus Tisvilde, 21 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Grete, Du er så flink og snill! Jeg er imponert.Ullenskaer bygdeboka viser at Rasmus Tisvilde ble født i Sjælland, Danmark i 1726. Jeg skrev til Norskekirken i Norge og den fortalte meg de samme som er i bygdeboka. LDS biblioteket fant at han er fra Tibirke, Frederiksborg, Sjælland. Jeg var ikke kjent med Wangensteens webside, takk at du var. Kjempetakk (jeg tror det er ikke et norsk ord men jeg er kjempetakknemlig mot deg). Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelige Joy - synes dette bare er artig :)Jeg har et spørsmål angående Rasmus Tisvilde. I Ullensaker Bygdebok, I -1927, står det at han døde i juli 1777 i Ullensaker, på en tur til Gårder med hest og karjol. Liket ble funnet etter ca. 4 uker i skogen. Men - jeg kan ikke finne begravelsen i kirkeboka. Har du funnet den?På DIS-treff er det noen som har registrert han med navnet Rasmus Casimir Tisvilde. Har du kjennskap til navnet Casimir?Det skal visst også stå i Ullensaker Bygdebok at han kom til Toten som pers.kapellan i 1754, så da var han der i 10 år før han ble res.kapellan i Aurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Hei. Nei, jeg har ikke hørt navnet Casimir. Men jeg har ikke sjekket DIS-treff. Har ikke fant hans begravelsen i kirkeboka men trodde det var pga at det var selvmorder. Jeg skal se på den igjen, men du er flinkere å lese navnene i kirkeboker!LDS biblioteket er åpent i kveld så jeg kan bestille skiftefilmene. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var suicid bør vel saken kunne finnes i tingboka, og da kan man få en del interessante opplysninger.Blir spennende å se om du finner skiftene - og i så fall hva innholdet forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ja, jeg bestilte filmene så vi får se. Bygdeboka for Rasmus har jeg oversett til engelsk men kan du forstå? De står at begravelsen var privat, ikke i kirkeboka:Bygdebok, Vol I, page 185-6: Rasmus Tisvilde, 1766-1777. Tisvilde was born in Denmark (Sjælland) 1726. He graduated university 1751, private minister in Toten 1754, resident minister in Aurdal 1764 and resident minister in Ullensaker 1766. In 1777 he died. One day in the month of July Tisvilde went to the farm and conducted a marriage ceremony, but he didn't come back from there. The horse and carriage together with his cape, buggy whip, and gloves a man found on the road, but the minister was gone without a trace. The area residents were called together with an important message and sent around to search for him, but no minister was found. Four weeks later however, his corpse was found in the forest (Lautenmoen) about 1 miles from the place where his horse was found. In the tax collector's report it is said that Tisvilde often was plagued by hypochondria so there were some times that the church service must be cancelled. Otherwise he receives the best report as a person and minister, it is said. 'The report of his life (death),' says the tax collector (bailiff) 'shows that no malicious or violent hand by himself or others was the cause.' But tradition maintains nevertheless with certainty that he himself took his own life by hanging. It is uncertain whether the application for 'burial with the usual ceremony' was consented to. Nothing is found entered in the churchbook or elsewhere about the burial, so it presumably took place privately. Tisvilde was married to Anna Sophia Frisach and had 6 children with her, all unprovided for at their father's death. The place Ødegården under Lauten was sought for the widow to live without rent, but she probably didn't move there for immediately after she bought a part of Haug in Hovin. And she dies there in 1794. The daughter Cecilie (mentioned previously Sidsel Marie) married Ole Jensen Gjestad, and then took over Haug. From this couple stem several families in Ullensaker and Gjerdrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det som er gjengitt i Ullesaker Bygdebok nettopp er fra tingboka. Kildene er kanskje oppgitt bakerst i boka?I denne debatten kan du lese mer om selvmord (suicid): 56467: 'Selvmord på 1700-tallet; -ikke innført i KB! Var det vanlig?' - [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=56467&sok=selvmord&nr=4&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeLes mer om arveskifter her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk for lenkene, Grete. Må sitte og concentrate når jeg lese om selvmord! Jeg har ikke bygdaboka fra Ullensaker b. 1 med opplysninger om Tisvilde, bare en kopi, sider 185 og 186. Jeg har b. 3 som inkluderer Haug i Hovin hvor Anne Sophia døde. Det er litt under Hovin gard br 1 om sorenskriver Gløersen men under Søndre Gislevoll: GlOer Fløersen, som blev sorenskriver efter Werner i 1744, kjøpte samtidig gården. Han var g.m. Malene Frisach og i deres ekteskap fødtes det 3 barn mens de bodde i Ullensaker. Disse var: Karen Magdalena, døpt 1747, Hans Frisach og Marte Elisabet.Som omtalt i bind I (s. 596 og flg. steder), brente sorenskrivergården Gislevoll den 10. jan. 1748, hvor alle våningshusene, med undtagelse av en drengestue med et litet tilbygget kammer og bryggerhus, strøk med. Det meste av sorenskriverens bohave og husmøbler, samt gangklær, en del protokoller og andre dokumenter gikk også med ved brannen. I anledning denne ulykke blev det optatt et tingsvidne, innført i tingprotokoll nr. 55, s. 155 og 189-90.Efter brannen i 1748 flyttet sorenskrived Gløersen til Hovin, men brukte Gislevoll som avlsgård til Hovin til 1755 da ha solgte til Anders Andersen.Nedre Hovin br 3 s. 344 forteller at 'i 1756 selger Gløersen gården igjen til den efterfølgende sorenskriver Helle Juel Wisløff.' Men boka forteller ikke hvor Gløersen flyttet etterpå.Takk også at du nevnte websiden for Gjørvik, Toten, osv. Jeg har den på bookmark, men glemmer den så takk for å minne meg.Hvis du kan ikke forstår når jeg skriver på norsk, bare forteller meg. Jeg vet det er mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Lars. Ja. takk til Grete. sa jeg på websiden din i dag. Fant liit om Gløer Gløersen og sønnen Erik men det står 'se slektsboka' som jeg ikke har. Også fant mer om to Hans Frisach under militærlisten. Kjenner du hvis Gløersen slektsboka er digitalt (rett ord?) på internettet? En hjelpsom webside. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kjenner ikke den nevnte slektsboken for Gløersen, og ikke om den er digitalisert.Men kanskje andre her på forumet vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joy, du spør jeg forstår norsken din. - Jeg vil bare si at du skriver veldig bra norsk, og det er ikke vanskelig å forstå hva du mener, - du er flink! Og jeg er helt enig med deg at Lars Ove Wangensteens hjemmeside er bra. Her kan man finne mye spennende stoff.Når det gjelder Rasmus Tisvilde, så er jeg enig i at han må være fra Fredriksborg-distiktet. Dette kan man også se av student-matrikkelen. Kirkeboka i Tibirke begynner dessverre ikke før på 1800-tallet, og jeg har også sjekket nabosognene uten å finne han.Når det gjelder vielsen mellom Hr Rasmus Tisvilde og jomfru Anne Sophia Frisach har jeg lett i Lom, Aurdal, Land, Toten, Vardal, Hadeland, Ullensaker, Kråkstad, Nesodden, Oslo m.m. (husker ikke alle nå). Vi finner dem nok til slutt, - hvis den aktuelle kirkeboka eksisterer... Jeg har i dag bestilt via biblioteket bygdebøkene fra Ullensaker, samt 'Gamal bondekultur i Gudbrandsdalen, Lom og Skjåk' av Ivar Kleiven. Kan være greit å lese med egne øyne det som står, særlig når det gjelder Ivar Kleivens bok. Etter hva jeg forstår, har Kleiven skrevet en del om Hans Frisach og hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Som vanlig, takk, Grete. Jeg har sett Kleivens bok på lister men kunne ikke finne den på en bibliotek her i USA. Det skal være interessant å se hva kan ble funnet. Takk du bestemte deg å bestille den. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ole Jensen 1766-1833 Fonbekk Ullensaker viet 1795 Sidsel/cecilie Maria Tisvilde 1771-1856/1862 Lauten barn:Anne Sophie 1797-1834 g.m. Nils Olsen Jens 1798-1870 g.m. Ingeborg Olsdatter Bartolomæus 1800- g.m. Gunhild Olsdtr. og Anne Marie Gulbr. Christian 1802- døde liten Hans Andreas 1804-1882 g.m. Berte Olsdtr. Karen 1807- døde liten Inger Marie 1809- døde liten Karen Christine 1811- døde liten Karen (Marie/Christine)1813-1884 g.m. Lars Sigvart Evensen Kristian 1817-1847 g.m. Anne Marie Jensdatter Har mer info om akkurat disse personene i Ullensaker hvis det er av interesse? Med hilsen Karin Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Omtale i bind 3 av Ullensakers bygdebøker, H. Nesten Side 311 og 312 omtale av Anna Sophie TisvildeSide 430 omtale av Rasmus Tisvilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Kari. Jeg hadde ikke alle barna. Visste ikke det var Karen f. 1811. Men jeg har sett sidene i bygdeboka b. 3. Er du i slekt med familien? Min side kommer fra Anne Sophie gjennom datteren Karen Mathea g2 m. Hans Johannesen. Deres Ole er min oldefar. Ja, jeg er interessert i familien i Ullensaker. Er det bedre hvis du sender email til meg? Det joysundrum (@) hotmail.com. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ja jeg er i denne slekten så langt ute at vi ikke er i slekt, men akkurat denne grenen er med i min slektsbok,og din gren har jeg registrert reiste til USA i 1869 ? skal sende deg en mail imorgen, det tar litt tid å skrive den info. jeg har her ca. 3 A4 sider. Karin moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka 'Gamal bondekultur i Gudbrandsdalen, Lom og Skjåk' (1915) av Ivar Kleiven hadde dessverre ingenting nytt å komme med. Derimot inneholder den feil som at Hans Frisachs kone het Fredrika Stub. Barna som nevnes er: Lars, Jørgen, Bartolomæus, Else, Johanne, Katarina og Magdalene.At de skulle ha en datter med navn Katarina må være en sammenblanding med Hans Frisachs kone, Catarine Larsdatter Stub, eller med datteren, Johanna Catharina. Om Lars står det at han ble født i Christiania i 1720, men utover dette bringes intet nytt inn i debatten. Har ikke funnet Lars født i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk Grete. Jeg trodde det skulle har vært litt å finne der. Har du 'inter-library loan' i Norge? Kanskje har boka in nr. 19, Vestby-slekta fra Blådammen av Gunnar Nygård, litt om familien. Jeg fant boka i et statsarkivet i Hamar men vet ikke ome det er andre som har det også. Filmene er ikke levert til LDS biblioteket. Den skulle har begge Hans og sønnen som var en prest også--Lars? Det har vært mange som har lest emnet så jeg er forbauset at det har ikke vært noen med en ledetråd. Men du hjelper mye--takk. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får skiftene, vil nok de kunne gi svar på om Anne Sophie var Hans Frisach og Catarine Larsdatter Stubs datter.Ja, vi har 'inter-library loan' i Norge, fjernlån kaller vi det. Kan godt låne boka du nevner - Gunnar Nygård: 'Vesty-slekta fra Blådammen'.Har ikke mottatt bygdebøkene fra Ullensaker ennå, men innholdet i dem kjenner du jo til. Men jeg vil sjekke hva slags kilder som er blitt brukt.Hvis jeg kommer over noe interessant, skal jeg skanne det og sende det til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.