Gå til innhold
Arkivverket

[#71471] Frisach i Jevnaker 1817

Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Beklager sen tilbakemelding - men nå har jeg sjekket ulike kilder. Ullensaker bygdebøker bringer dessverre intet nytt inn i saken. Har også kikket i boka 'Ullensaker 1660-1840' av Ulf Grøndahl (1989) uten å ha kommet over nye opplysninger. Det samme gjelder desseverre også boka 'Vesty-slekta fra Blådammen' av Gunnar Nygård (2003). Nygård baserer sine opplysninger om sogneprest Hans Frisachs barn på boka 'Gamal bondekultur i Gudbrandsdalen, Lom og Skjåk' av Ivar Kleiven (1915), og opplysningene i denne boka har vi jo sett ikke er riktige (se innlegg 48). Nygårds bok innholder likevel en del interessante opplysninger, bl.a om Stub-ætta, og har i tillegg flotte bilder av Hans Frisach, Catarine Larsdatter Stub, Laurentius Jacobsen Stub og Magdalene Axeldatter Stub. Disse sidene og bildene skal jeg sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sneket seg inn en feil i mitt siste innlegg (51). Riktig navn i siste linje skal være Magdalene Axelsdatter And.Lars - sidene er herved sendt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering:Joy Sundrum og jeg korresponderer nå pr e-post. Og hun påpeker en viktig detalj fra Gunnar Nygårds bok som jeg helt har oversett, nemlig følgende setning på s. 61: 'I følge notater som datteren Anne Sophie etterlot seg, hadde faren en flott sangstemme.'Disse notatene kan være det endelige beviset på at Anne Sophia var datter av Hans Frisach og Catarine Larsdatter Stub. Joy skal nå prøve å komme i kontakt med Gunnar Nygård for å høre om han vet noe mer om notatene som Anne Sophie Frisach etterlot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lars Jørgensen

Hei GreteOg takk for de scannede dokumenter. Jeg la også merke til denne detaljen, og er spent på hva som skjer videre. Det er sikkert ok at dere har en privat dialog per e-post, men jeg vet at vi er MANGE som er etterkommere etter Anna Sophia. Fint derfor om dere i det minste kunne poste noen 'oppsummeringer' her i forumet. Kanskje andre også kan bidra på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har ikke fulgt helt med her, men kan boken 'Slegten Gløersen : med sidelinjer' av Cato Holmsen 1929 være relevant her?Den har jeg tilgang på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Lars Ove!Lars J. - Er helt enig i at det er viktig at det som avdekkes bør postes her, og det kommer til å bli gjort. Joy har nå kontakt med Gunnar Nygaard, og vi venter spent på om han kan bidra med nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Det er mange å takke igjen. Jeg skrev et svar men ser det ikke så må skrive igjen. Takk Lars Jørgensen at du følger innleggene. Det har ikke vart mye at skjedde nylig. Jeg sa på skiftene for Toten og Lom men fant ingen ting. Kanskje det er en til men jeg må regne det ut. Takk Lars Ove W. Boka om Gløersen slekt er ikke ledig så takk at du inkluderte sider fra boka her. Takk Grete. Du hjeper mye og takk at du skrev inn innleggene her også. Ja, jeg har hadde kontakt med Gunnar Nygård som skrev en bok om hans forfedrene fra Vestby og Blådammen. Hans linje går tilbake til Anne Sophie Frisach også så jeg er veldig glad å ha kontakt med ham. I hans boka står det at Anne Sophie ble uteglemt fra listen over barna til Hans Frisach og Catherine Stub. Det ser ut rimelig at Anne Sophie Frisach er deres datter men jeg har ikke fant hennes dåp der. Og jeg har ikke fant vielsen til henne og Rasmus Tisvilde, men har dåpene til deres barn. Så jeg letter etter noen ting som står at Hans og Catherine er hennes foreldrene. Kanskje kan Gunnar Nygård fortelle oss hvor han fant opplysingene. Vi venter. Takk at dere er interesserte. Hvis det er andre etterkommere til Anne Sophie, skal jeg bli veldig glad å høre fra dere. Kanskje er det en peiling ute der! Hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Karin. Ja, jeg har sett lenkene, men jeg sa ikke Anne Sophie inne dem eller jeg så henne ikke. Er det en list over Hans og Catherines barn som jeg har ikke fant? Takk at du sendte lenkene og tenkte på det. Mvh, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Joy!Nå er det over et år siden denne debatten, og jeg lurer på om du har funnet noe endelig bevis på at Anne Sophia var datter av sogneprest Hans Frisach og Catarine Larsdatter Stub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Hei Grete! Så hyggelig at du spør om Frisach familien. Dessverre har jeg fant mer om dem, men jeg har ikke prøvde sterkt. Trodde at min Anne Sophia var en datter av Hans og Catarine men bevis på det er på listen min for å lete etter når jeg har tiden :-) Takk at du spurte. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.