Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71487] Hvordan registrere denne i Augustus, uviss far, to alternativer

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Vi har i noen få tilfelle forsøkt å løse dette med å føre den ene faren i klamme parentes, dvs Ole [Hans] med beskrivelse av hva vi har gjort i merknad.Dette er etter min mening en bedre løsning enn !! fordi navnene blir søkbare.Å bruke @ er kanskje en like god løsning, eller bedre. Jeg ser ikke hva som skulle være problemet med @ så lenge man forklarer bruken.Å gjemme bort navnene i merknad er vel den dårligste løsningen mhp søk - det er søk som er avskriftenes viktigste funksjon.

Gjest Knut Røysland

Min tanke med å foreslå å sette feltet tomt var vel at faren på en måte er ukjent, og at bruken av @-tegnet var forbeholdt usikre/tvetydige innførsler.Men hvis dette også kan brukes ved alternative personer er det greit for meg. :-)Et noe tilsvarende tilfelle fant jeg i kirkebok for Finsland 1887-1920 under Dødfødte, der det er oppgitt to anmeldere (1902, nr. 1): LenkeHer vil det da være aktuelt å føre opp begge navn, atskilt med @.

Gjest Geir Thorud

Den ideelle løsningen ville vært å kunne registrere to personposter i de nevnte tilfeller, f.eks to fedre, men jeg tviler på at noen er villig til å endre registreringsprogrammene for å løse et så sjeldent forekommende problem, men hvem vet ...Et argument for å bruke @ er at et AVANSERT søkeprogram allerede vil kjenne til betydningen av @ og behandle alternativene som to forskjellige navn, når @ brukes som allerede foreskrevet i Kyrre. Hvis bruken av @ utvides som beskrevet over trenger man heller ikke endre søkesystemet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.