Gå til innhold
Arkivverket

[#71548] Gunder Jacobsen, f. ca. 1750-60 i Kautokeino

Gjest erna olavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei! I går kveld 'hang' PC'en min seg slik at innlegget ble lagt inn tre ganger, for meg så det ut som det ikke gikk i det hele tatt.. BeklagerNå har jeg konsultert en proff på slektsforskning, i alle fall i forhold til meg. 'Klipper' fra svarmailen jeg mottok:Johan Abraham, f. 29.01.1843 i Alta. Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kåfjord i Talvik, Ministerialbok nr. 15 (1837-1847), Fødte og døpte 1844, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6769&idx_id=6769&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erna olavsen

Beklager, men det hadde nok sneket seg en feilinformasjon inn i mitt dataprogram. Riktig mor til Johannes f. 1839 er nok Britha Henriksdotter, så Inger du har rett. Man skal holde tunga rett i munnen når man legger inn informasjon i slektsprogrammet. Ikke bestandig så lett... Men takk for all informasjon i denne saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Til Inger Pettersens innlegg og ønske i innlegg 24.Håper du ble fornøyd, eller må du kontakte en 'Proff' for en uttalelse?Det jeg har prøvd og bidra med gjør jeg for og hjelpe folk.Faktisk bruker jeg av min fritid, da håper jeg og få positive tilbakemeldinger og ikke usynligjøring av det jeg gjør.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Odd Annar Tangen innlegg 28Beklager så mye mitt klønete innlegg. Det er virkelig ikke min menig å fornærme noen. Nå ble jeg kjempelei meg.. Jeg har fått god hjelp og interessante opplysninger både fra deg og mange andre og er kjempeglad for det.I FamilySearch fant jeg 5 barn til Abraham Johannessen Muotka og Inger Gundersdatter, og der ble jeg ”opphengt” i sønnen JOHAN ABRAHAM f 1843 og ble veldig usikker ettersom jeg fra min kilde tidligere har fått verifisert at Abraham og Inger var foreldre til JOHANNES ABRAHAMSEN (f ca 1844, som jeg hadde i basen min), jeg hadde ikke funnet dåpen hans ettersom jeg har lett etter Johannes tidligere, ei heller søsken til han. Som konfirmant og som far er han oppført som Johannes.Så i min mail til vedkommende var det kun et spørsmål om JOHAN ABRAHAM og JOHANNES ABRAHAMSEN var samme person. Så gjorde jeg den ”blemmen” at jeg klipte ut hele svaret – beklager nok en gang..Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Inger. Ble ikke så veldig fornærmet, bare litt.Ser av ditt innlegg (29) at du ble lei deg.Det var ikke meningen at du skulle bli det.Min frustrasjon var det at mine opplysninger(data) ang. angjeldende spørsmål ble oversett.Uansett Inger, så kan du nok regne med min hjelp også senere.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Inger Gundersdatter, f. 1790 ble begravet 1. jan. 1736, 46 år gl. Inger Gundersdatter f. 1811 ble gift 1835 med Abraham johannesen Muokta.Det kan nesten ikke være noen av de som fikk et barn Johannes utenfor ekteskap. Har heller ikke funnet ut hvor dette barnet ble døpt.Mikkel Larsen var klokker i Kautokeino iallfall til 1751. Det kan være denne klokker 'Michael' som skal være født 1691. Hvis ikke, ville presten iallfall få en veldig gammel klokker i Mikkel Andersson.Navnet Hetta ble skrevet slik til 1945. Etter krigen begynte folk å skrive navnet for Hætta. Dette kanskje etter et slags påtrykk av skrivere.P. l. Smith, som var sogneprest i Kautokeino, skriver i boken 'Kautokeino og Kautokeino-lappene', Oslo 1938, side 353. 'Herhen hører også navnet Hætta, som lappene selv skriver Hetta'.Dette er jo også det rette, fordi navnet kommer av gården Hetta i Matarinki, og senere Hetta i Enontekis.Vennlig hilsen Kristian Fors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Hei.Det riktige er at Inger Gundersdatter fikk et barn utenfor ekteskap i 1831, som det også står i innlegg 26. Jeg stusset litt over at Inger skulle fått et barn utenfor ekteskap i 1839.Men ellers er det ganske trolig at den 'Michael klokkaren', som er født 20. des. 1699, og som blir nevnt i Husforhørslisten av Johan Biørkman, er Mikkel Larson, som var klokker iallfall til 1751. Jeg skrev ved en feil 1691 i mitt første innlegg.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.